Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Snobberi og drømmer, ikke døm meg.


CaptainSexy

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, MartheyG skrev:

Ok, utdyp.

først. har du bilda av de chibsons ? har faktisk spilt på et par chibsons og den skumle høye kvaliteten du fabler om e ekstremt fraværende .

du skriver så " Hvis man som meg ikke har stålkontroll på Gibson og ikke kjenner alle detaljer, var det ikke mulig å se at det var en kopigitar. Treverk, båndarbeid, lakk, detaljer i produksjon og så videre var det ikke noe å si på.
Forskjellen er altså mindre, og det er jo i og for seg bra for de som ikke har penger til å betale så mye for navnet.
Det blir jo ikke noe bedre av at "de to store" har sine svin på skogen når det gjelder materialvalg og kvalitetskontroll.." 

det der sier mæ og andre at du ikke vet ka du prate om , og en annen sak e at chibsons og andre piratkopier e ikke greit , da det ligger masse snusk bak de som lager disse piratkopiene, som f.øvrig gjelder alt , ikke bare disse drittgitarene . tenke du kan lære dæ stålkontrollen du ikke innehaver . kjøp dæ epiphone hvis du ikke har cash nok te gibson , de holder høy kvalitet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Latka skrev:

det der sier mæ og andre at du ikke vet ka du prate om , og en annen sak e at chibsons og andre piratkopier e ikke greit , da det ligger masse snusk bak de som lager disse piratkopiene, som f.øvrig gjelder alt , ikke bare disse drittgitarene . tenke du kan lære dæ stålkontrollen du ikke innehaver . kjøp dæ epiphone hvis du ikke har cash nok te gibson , de holder høy kvalitet . 

Siden du er relativt ny på forumet kan jeg jo gi deg et generelt råd om å lytte mer og skrive vesentlig mindre.

  • Liker 4
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Latka skrev:

først. har du bilda av de chibsons ? har faktisk spilt på et par chibsons og den skumle høye kvaliteten du fabler om e ekstremt fraværende .

du skriver så " Hvis man som meg ikke har stålkontroll på Gibson og ikke kjenner alle detaljer, var det ikke mulig å se at det var en kopigitar. Treverk, båndarbeid, lakk, detaljer i produksjon og så videre var det ikke noe å si på.
Forskjellen er altså mindre, og det er jo i og for seg bra for de som ikke har penger til å betale så mye for navnet.
Det blir jo ikke noe bedre av at "de to store" har sine svin på skogen når det gjelder materialvalg og kvalitetskontroll.." 

det der sier mæ og andre at du ikke vet ka du prate om , og en annen sak e at chibsons og andre piratkopier e ikke greit , da det ligger masse snusk bak de som lager disse piratkopiene, som f.øvrig gjelder alt , ikke bare disse drittgitarene . tenke du kan lære dæ stålkontrollen du ikke innehaver . kjøp dæ epiphone hvis du ikke har cash nok te gibson , de holder høy kvalitet . 

1. Det er ikke meg du diskuterer med, men Castor.

2. Castor har nok mer enn nok erfaring til å kunne si at en gitar er bra eller dårlig skrudd sammen, så med mindre du hang over skuldren hans da han skrudde på akkurat den gitaren: hvilket grunnlag har du for å uttale deg?

3. Oppførselen din er opp til meg å vurdere, og jeg sier oppfør deg, uavhengig om det er på nett eller ikke. 

Moderator-post. Reaksjoner ta på pm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Latka.
Det er jo slik at det mange produsenter som forsøker å lage gitarer, som de deretter gjerne vil selge som Gibson- gitarer.
Har man bittelitt kunnskap om Kina, så bør man ha kjennskap til at produsenten ikke nødvendigvis ikke mener det er feil å selge et produkt under falskt navn. Det er faktisk skrevet tykke bøker om dette, hvorav jeg eier og har lest flere eksemplarer. Dette paradokset er noe alle som vil handle med kinesere bør ha noe kunnskap om. 

Videre er det jo slik at "Chibson" ikke er en fabrikk eller en kvalitet. Det jeg forsøkte å si noe om i innlegget mitt, var at kvaliteten på kopigitarer fra Kina har i enkelte tilfeller blitt så god at man rett og slett trenger å skru gitaren fra hverandre for å se at det er en kopi.

Dette gjelder jo andre ting også, og her kan nevnes Shure- mikrofoner der man må plukke mikrofonen fra hverandre og sjekke fargen på ledninger for å finne ut om det er en kopi. Jeg har vært med på blindtester der erfarne musikere/lydmenn ikke hører forskjell.
De som merker det under bruk, er lydteknikere med mange års erfaring, som synes at mikrofonene feeder lettere live, og at de har kortere levetid. Jeg er ikke helt der at jeg kan bidra på et slikt nivå, for å være ærlig.

Det at du mener jeg ikke har greie på gitarer og kvalitet, lever jeg godt med. Ha en liflig aften. Og du, velkommen til forumet. Du lagde litt liv, og det trenger vi! :)

Et lite tips til slutt- ikke argumenter med moderator i tråder. Ta det heller på PM.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke slik at kinesere ikke kan å bygge skikkelige ting. det er jo i hovedsak slik at dyrere merker får bygd offisielle billigutgaver i kina, med krav som ikke er forenelig med skikkelig kvalitet.

jeg har en eastman oktavmandolin, og om man ser bort fra at setupen ikke var optimal da jeg fikk den (ikke dårlig, bare ikke perfekt), har jeg ikke blitt skuffet av kvalitet i forhold til pris en eneste gang. fine ting, faktisk. den er laget i beijing, kina. yamaha sine kinaproduserte ting er ikke enormt gode deals, men man får definitivt det man betaler for. det er fullt brukbare ting.

det var vel også til en viss grad det samme med japan på 70- og 80-tallet som det er med kina nå: kopier blir bedre og bedre, til slutt kommer det en eller annen prosess for å beskytte amerikanske og europeiske patenter. det er mye kopigreier fra japan fra den tiden som selges for mye høyere summer (latterlig høye, i noen tilfeller) i dagens marked. en del ufortjent hype; ja (se; lawsuit). men også en del svært brukbart utstyr. se på tidlig 80-talls navigator, for eksempel......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Altså, jeg liker Harley Benton. Ihvertfall en del av det. Noe av det billigste er stort sett litt så som så. De billigste tele-style gitarene er vel på nivå med nyere Squier bullet. Kanskje med hakket dårligere qc.

Jeg eier en Harley Benton SC-550 II. Jeg var litt spent på denne ettersom jeg hadde jobbet på en litt billigere HB dobbel humbucker tele som ikke var noen høydare. Til min store glede var akkurat den gitaren jeg mottok i ganske god stand. Jevne bånd, fin topp finér, jevn og fin farge på pau ferro brettet, finishen var jevnt over bra, bindingen(spesielt på halsen) var faktisk skikkelig bra, mindre tooling marks enn de fleste Gibson USA jeg har jobbet på. 

Men den var ikke perfekt. Båndene var ørlite grove, så de måtte jeg polere. Trengte en kvart omdreining på truss rod også. Pickup høyden var veldig lav, så den måtte justeres. Strenghøyden var litt høy, tok den ned til 2mm ved 12te bånd på den lave e-strengen. Den har ikke rolled edges, men det er jo en relativt ny ting på rimeligere gitarer. Oversadelen var et hårfint snev høy, men ikke høy nok til å påvirke intonasjonen ved barregrep ved første bånd.

Mikrofonene låter kult, ikke det råeste jeg har hørt, men jeg likte de bedre enn Burstbucker pro’sa jeg pleide å ha i den gamle Gibson Les Paulen min.

Det meste av de dyrere Harley Benton gitarene er produsert i Indonesia sammen med mange andre produsenter som f. Eks. Sire. Nei, kvalitetskontrollen er ikke på Fender eller Gibson cs nivå, men det kommer ålreite gitarer ut derifra. Jeg vil si de dyrere er på nivå med det meste som blir sluppet av High end Squier og Epiphone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg tror det kan komme mye ann på brukem, på samme måte som verktøy eller biler for den saks skyld. Jeg er f.eks ingen bilfyr og for meg er det kun et transportmiddel. Om noen skulle disset min bil på facebook hadde det gått glatt forbi, men om noen med samme bil var fanatisk hadde det nok ikke vært umulig med påstander om at min outlander var «bedre» enn eksempelvis en 67’ corvette. 
 

Verktøy er samme greia. Det byr meg rett og slett i mot å handle på Biltema og Jula, men prismessig kan jeg ikke forsvare å kjøpe et eks digitalt skyvelære på Tools til 1699kr når tilnærmet lik vare på Biltema koster 199kr. Hadde jeg derimot hatt en jobb/ hobby som krever presisjon ned mot 10.000 del hadde jeg ledd av mine skyvelære om jeg var pompøs nok på sosiale medi. 
 

Så det bunner nok ut i bruksområde, og trang til å hevde seg på et vis… 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.