Web Analytics
Jump to content

Skal ha ny elektronikk: TBX noe å tenke på?

Recommended Posts

Jeg holder på å sette inn et sett med Texas specials i en gammel Fernandes strat fra 90-tallet som jeg har liggende. 

Tanken var å bytte alle potmeter og switch, og da får jeg jo plutselig en del alternativer. 

Ser feks at TBX tonekontroll kan være interessant, uten at jeg har testet den i «real life». 

Er det andre tips eller anbefalinger som folket ønsker å dele? 
Jeg er interessert i litt «ekstra» muligheter for tonespekter, kikket litt på 7veiswiring ala Gilmour og Fender S-1 switch også. 

Hit me🙂

Hvis du vil ha flere lyder enn du noen gang kommer til å bruke: http://www.deaf-eddie.net/

Jeg har hatt det moro med Chromacaster-koblingen hans. Fordelen med denne er at gitaren fungerer som en helt vanlig Stratocaster i ytterposisjonen. To av koblingene, N + B i serie og N + B i parallell er faktisk også ytterst brukbare, låter  mellomposisjon på henholdsvis humbuckere og Telecaster. Trepickups-koblingene med én ute av fase er også morsomme, men kanskje mer til hjemmeøving enn live.

En TBX-kontroll gjør vel forresten ikke så mye mer enn gradvis å bypasse seg sjøl over 5, hvilket resulterer i en kraftigere resonanstopp i lav diskant. Mye det samme kan oppnås billigere ved å bytte til et 1 Mohm potensiometer.