Web Analytics
Jump to content

Åpen tuning for slide

asgeiro
 Share

Recommended Posts

Hei! (Håper dette var riktig sted)

Har fått det for meg å lære slidegitar, kjøpt gitar til det og gjort at strengene er høyere fra halsen. Suverent.

Men da er det store spørsmålet, hvilken tuning? Ein kjapp tur på YouTube ser eg at det beste, og mest vanlige, er åpen E. Det samme er åpen C. Også åpen G er best/vanligst . Og åpen D. Og vanlig tuning. Så eg er lettere forvirra.

Går i bluesrock, singer/songwriter for det meste her. Jason Isbell, Samantha Fish, Larkin Poe. Jo og Chris Rea. Veldig lyst til å få Shake Your Money Maker til å sitte. :D

Sånn for den type musikk, hvilken tuning anbefaler dere? Og vet dere om sider på nettet eller youtubekanaler som kan anbefales i den tuningen?

Takker på forhånd

Asgeir

Alt du nevner funker jo. Når du er i startfasen med slide, er det kanskje lettere å få til ting som høres bra ut i åpen stemming. Jeg har brukt mest åpen E og G. Først og fremst åpen E. I åpen D kan strengespennet bli litt slapt hvis du bruker standard 09 eller 10 strengesett.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By Dansken
      Har sluppet ut denna fra studiet mitt. Bare fordi jeg liker det vel egentlig. 🥰🥳😎

• By Ingengitarist
      Hei, 
      Jeg har en KORK GT-3 tuner, som funker greit nok daglig stemming til hjemmebruk, men ikke bra nok til å gjøre en skikkelig intonering. Derfor tenkte jeg å kjøpe en ny tuner, men kom til å tenka at mobilen kanskje vil gjøre en like god jobb.Lastet ned en vilkårlig app "guitartuna" av yousician. Har så vidt testa den, og ved kjapp test så virka den minst like bra som KORK-GT3. 
      Så, hva gjør at en mobiltelfon eventuelt ikke skule være et godt alternetiv å bruke som tuner. Har noen erfaringer med app som gjør jobben? 
      -Ingengitarist :-)
    • By Affen
      Jeg har lyst å lære meg noen låter av bandet Staind da jeg liker musikken godt
      Mye av låtene er stemt i A-A dog. MÅ jeg ha baritongitar, eller kan jeg sette opp en vanlig gitar i denne stemmingen?
    • By Ampsheep
      Kjøpte denne gitaren nesten ubrukt for en stund siden.
      funker helt fint hvis jeg tar en "dive bomb" da går den fint tilbake i stemming.
      problemet er hvis jeg drar tremoloen bakover, da går den ikke tilbake, da blir alle strengene litt ustemt, for å rette opp dette må jeg da gjøre en "divebomb" igjen.

Hva skal jeg starte med for å løse dette problemet:
      *nye fjærer?
      * Ny tremolo blokk?
      * Nye studs?
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.