Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Guitar workshop gitar fra ‘83: sliten elektronikk


Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre Guitar Workshop som jeg har begynte å sette tilbake i «original» stand. 
har satt inn de originale pickups (2x singlecoilesamt humbucker med coilsplit) men første hinder var at 5-veis switchen var dårlig. Pos 4&5 var helt død (neck og neck/mid)

har satt inn en Fender std switch der nå, og da fungerer alle posisjonene. 
men det er skurring, støy og tidvis dårlig kontakt i pot’ene. Eksempelvis kan neck forsvinne, men hvis jeg trykker litt på den ene Tone pot’en eller volum så kan det komme igjen. 

Antar derfor pot’er etc begynner å dra på årene etter godt over 30år  

spørsmålet er: mulig å rense disse (elektronikkrens?) eller andre måter? 
ønsker å beholde denne så original som mulig, men hvis alternativet ikke er tilstede så er det vel bedre å bytte elektronikken. 

F7CA6848-E190-456C-82DE-73477FD89047.jpeg

7966F964-AF53-4D24-A359-92B5F33C12D2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Naigewron skrev:

Jeg har ingen tekniske innspill, men flott gitar 👍

Ja, den har fått mange år i boden grunnet mangel på spilling og når jeg først har klunket litt så har jeg andre gitarer. Men den fortjener å bli børstet støvet av 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å rense potmeterne med elektronikkrens. Ta av knottene og sprut litt ned langs skaftet... (Ja, jeg vet... 😁) Og ev. på undersiden ved sammenføyninger og slikt mens du vrir fram og tilbake på skaftet. Som regel gjør dette underverker. 

Noen bruker også type WD-40 eller 5-56 spray, men i og med at disse inneholder olje, er det mange som mener at det vil bygge seg opp med støv og dritt inni potmeterne med tid og stunder som gjør ting verre. Jeg har brukt det selv noen ganger, og aldri hatt problemer i ettertid.

I verste fall, er det en smal sak å bytte potmeter hvis det skulle vise seg at de ikke blir helt bra.

Edit: Forresten ble GW-gitarer ansett som "da shitz" her til lands på '80 og '90-tallet og veldig mange fremtredende norske gitarister brukte de, så du har nok ganske sikkert en liten juvel der, men det vet du sikkert! 🙂

Endret av Audun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Det går helt fint å rense potmeterne med elektronikkrens. Ta av knottene og sprut litt ned langs skaftet... (Ja, jeg vet... 😁)

Spraying langs skaftet er ikke idèelt. Da fjerner man en tynn oljefilm som ligger mellom skaftet og potmeterhuset.
Slik rens skal sprutes inn via en åpning bak på potmeteret.
WD40 og 5-65 er ikke elektrorens og vil bare ødelegge potmeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Æljen skrev:

Spraying langs skaftet er ikke idèelt. Da fjerner man en tynn oljefilm som ligger mellom skaftet og potmeterhuset.
Slik rens skal sprutes inn via en åpning bak på potmeteret.
WD40 og 5-65 er ikke elektrorens og vil bare ødelegge potmeter.

Ja, jeg vet, men jeg har gjort alle de tabbene opp gjennom årene, og det har aldri ødelagt noen potmetere. Den eneste måten jeg har greid å ødelegge potmeter på, er å bruke for dårlig loddebolt som har medført at potmeter har blitt ødelagt pga. varme. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CastorFiber skrev:

Det beste produktet til potmetere er CRC 2-26 eller tilsvarende. Selges blant annet på Felleskjøpet, og sikkert mange andre steder. Som Audun sier fikser WD-40 og 5-65 problemet også, men "knitringen" kommer en del ganger raskere tilbake. 
De som kan elektronikk bruker ikke produkter med olje.

Har en sånn her som jeg tenkte å bruke:

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/vedlikeholdsprodukter/elektronikkrengjoring-2000022283

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en sånn 

2 timer siden, Æljen skrev:

Spraying langs skaftet er ikke idèelt. Da fjerner man en tynn oljefilm som ligger mellom skaftet og potmeterhuset.
Slik rens skal sprutes inn via en åpning bak på potmeteret.
WD40 og 5-65 er ikke elektrorens og vil bare ødelegge potmeter.

Vil ikke en sånn som dette gjøre samme ugangn som du beskriver? 
https://www.stewmac.com/luthier-tools-and-supplies/tools-by-job/tools-for-maintenance/pot-cleaning-cap/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.