Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte rør i forsterker - Bias-justering?


Anbefalte innlegg

Har en Morgan VC-512 stående på jobb, der den kutter etter ca 5 min lav spilling.
Rørene i denne 50-wattern er 2 x EL34, 2x12AT7, 2x12AX7. Den har reverb-fjær, high og low input, 2 kanaler, med to innstillinger på begge kanaler (boost på clean, gain 1 /2 på vreng), effektloop med db-bryter, ekstern speaker output, meget allsidig forsterker med bra lyd de minuttene den funker.

Det ser ut som det står et 12AX7 i ene sloten til 12AT7. Går de to typene om hverandre?
Ene EL34-røret er litt svartfarget, mistenker at feilen ligger der?

Men så til hovedspørsmålet:
Om man kjører på med et "matched pair" EL34, må man da borti BIAS-justering? Eller er det da bare å bytte og begynne å spille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12AX7 har noe mer gain enn 12AT7 og skal normalt kunne gå om hverandre. Noe lavere volum og litt "varmere" lyd med 12AT7.

 Bytter man effektrør skal/må Bias justeres enten rørene er matchet, eller ikke.

Mht feilsøking. Er det hodetlf-utgang på amp´n? I så fall, og om feilen også fremgår der, så er det ikke effekttrinnet i amp´n det er noe galt med.

Endret av ptb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ptb skrev:

12AX7 har noe mer gain enn 12AT7 og skal normalt kunne gå om hverandre. Noe lavere volum og litt "varmere" lyd med 12AT7.

 Bytter man effektrør skal/må Bias justeres enten rørene er matchet, eller ikke.

Mht feilsøking. Er det hodetlf-utgang på amp´n? I så fall, og om feilen også fremgår der, så er det ikke effekttrinnet i amp´n det er noe galt med.

OK. Takk, da er vi et stykke på veien. Da er den krispa opp bittelitt da, med at ett av to AT er erstatta med AX.

Liker Clean/boost-kanalen, normal clean er alt for steril.

Gain-kanalene er nesten litt for mye rock'n roll selv med Gain-bryterne på klokka 7, den ene full av bass , den andre knuser glass om man ikke justerer litt - selvsagt deler begge gain-kanalene bass/middle/treble.

Spilte et kvarteres tid på moderat lyd i går, og da ga den seg ikke. Men noe muffens er det, og som sagt det ene EL34-røret ser stygt ut - ser ut som en gått lyspære / hallogenlampe.

Men skal først sjekke gjennom hodetelefonutgang - takk for det tipset.

15 timer siden, zed skrev:

Jeg har prøvd en gang å bytte 12AX7 i 12AT7 og dette fungerte ikke i det hele tatt. Det forsvant alt for mye gain og dynamikk.

Ja, det bekrefter det som skrives ovenfor her, at AT tar bort gain, og AX øker gain. :-)
Tipper at annen elektronikk er med på å bestemme om de "tåler" å bytte lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ett rør som er gåent så kan det være noe annet inni ampen som har forårsaket dette. 
Så bare å bytte rør uten å sjekke for andre feil ville ikke jeg gjort i hvertfall.
Og ja bias bør justeres når man bytter utgangsrør.
12AX7 har gainfaktor på 100
12AT7 har gainfaktor på 60

Post gjerne et bilde av utgangsrøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Dersom du skal bytte EL34 utgangsrør kan du med enkle metoder sjekke om spenningene til rørene er riktige uten å åpne forsterkeren. Du tar ut rørene og måler spenningene i pinnne-hullene ( der pinnene til røra skal være) direkte i soklene.

Det viktige er da (med minusledningen fra voltmeteret koplet til chassis), skal du med den røde ledningen måle følgende:

pin 3: litt over 400V (anode)


pin 4: litt over 400V (skjermgitter)

Pin 5: i underkant av -50V (altså negativ spenning. Det er dette som er styregitter og skal ha bias-spenning).

pin 8: 0V (katode)

 

Det viktigste her er å ha negativ på pin 5, Mangler denne, vil røret ruse opp og blekket inni (anoden) vil begynne å gløde rødt. Da brenner du av røret på kort tid. Dersom spenningene stemmer med det som er over kan du prøve å sette i nye rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, kristoffereide said:

Er ikke dette en klasse A forsterker? Er det bias-justeringer på single ended design? Dette vet vel Hanky langt mer om enn hva han har skrevet over (Hanky er rør-gud)

Ja ! ;) 

http://www.valvewizard.co.uk/se.html

Styregitter (pin 5) skal være negativ i forhold til katoden (pin 8). 
Man kan enten 'legge på' en negativ bias-spenning (negativ mot jord) på styregitteret og jorde katoden, eller få katoden positiv mha et katodemotstand og ha 0V på styregitteret.

Fender DR vs VOX AC type ... fixed- vs cathode biased ... 

NB ! Kjenner ikke til Morgan VC-512 ... Så om det er den ene eller den andre konstruksjonen vet jeg ikke ... ;)

NBB ! Det er ikke 'bias justeringer' på en 'cathode biased' amp i form av en 'bias pot'...  Man må, ved behov, bytte katodemotstand hvis BIAS:en er helt ute på tur ...  

Endret av juzzizhow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, juzzizhow skrev:

Ja ! ;) 

http://www.valvewizard.co.uk/se.html

Styregitter (pin 5) skal være negativ i forhold til katoden (pin 8). 
Man kan enten 'legge på' en negativ bias-spenning (negativ mot jord) på styregitteret og jorde katoden, eller få katoden positiv mha et katodemotstand og ha 0V på styregitteret.

Fender DR vs VOX AC type ... fixed- vs cathode biased ... 

NB ! Kjenner ikke til Morgan VC-512 ... Så om det er den ene eller den andre konstruksjonen vet jeg ikke ... ;)

NBB ! Det er ikke 'bias justeringer' på en 'cathode biased' amp i form av en 'bias pot'...  Man må, ved behov, bytte katodemotstand hvis BIAS:en er helt ute på tur ...  

En forsterker med 2stk. EL34 på 50W bruker aldri katodebias (VOX AC type), nettopp for å komme opp i 50W.
Derfor er negativ spenning på pin5 (styregitter) veldig viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, kristoffereide skrev:

Er ikke dette en klasse A forsterker? Er det bias-justeringer på single ended design? Dette vet vel Hanky langt mer om enn hva han har skrevet over (Hanky er rør-gud)

Takk for fine ord Kristoffer 🙂
Jeg har nå gjort alvor av det og slutta som lærer etter 30år. Jobber nå for Øivin Fjeld Gitarverksted som også er Norges autoriserte Fender-verksted både for gitarer og forsterkere. Jeg er seff mest på forsterkere og stortrives 🙂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hank Annicke Noe skrev:

Takk for fine ord Kristoffer 🙂
Jeg har nå gjort alvor av det og slutta som lærer etter 30år. Jobber nå for Øivin Fjeld Gitarverksted som også er Norges autoriserte Fender-verksted både for gitarer og forsterkere. Jeg er seff mest på forsterkere og stortrives 🙂

Imponerende livsvalg. Du må vurdere å bytte nick!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hank Annicke Noe skrev:

Takk for fine ord Kristoffer 🙂
Jeg har nå gjort alvor av det og slutta som lærer etter 30år. Jobber nå for Øivin Fjeld Gitarverksted som også er Norges autoriserte Fender-verksted både for gitarer og forsterkere. Jeg er seff mest på forsterkere og stortrives 🙂

Dæven! Gratulere så mye! Dere bør utvikle et lite 20-30w rørsluttrinn til modellers. Kun inn, ut og volum. Finnes ingen plass på nettet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kristoffereide skrev:

Dæven! Gratulere så mye! Dere bør utvikle et lite 20-30w rørsluttrinn til modellers. Kun inn, ut og volum. Finnes ingen plass på nettet! 

Ja, kan gå i tenkeboksen på dèt.
Et sluttrinn er jo ikke så komplisert, men delene koster jo en del for kvalitet, må`n vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.