Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Back in bleik


Anbefalte innlegg

Skulle til å registrere meg, men oppdaget at jeg allerede hadde vært innpå her for 10+ år siden.  Fremdeles en dude på nordvestlandet som nå nærmer seg 50. Gitarinteressen har vært på hold, men har blusset opp igjen. Samtidig får jeg veldig vondt over alt det fine utstyret jeg har kvittet meg med, som jeg så gjerne skulle hatt nå. Spilte en del på 90-tallet, men interessen rundt utstyret og spesielt instrumentene har alltid vært minst like sterk som interessen for å spille. Nå har jeg kjøpt litt verktøy for å sette opp gitarer, og er litt i gang igjen.

Det har skjedd veldig mye i forhold til hva man må betale for en god gitar siden 90-tallet. Spesielt merket Harley Benton har nok flyttet noen grenser der tror jeg.

På 90-tallet hadde jeg en Ibanez-strat sak, en sort LP standard, en Ibanez semi, en Stakset superstrat HSS som i utgangspunktet var trefarget men fikk lakkert i candy rød (kunne vært kult å finne den igjen) samt 1973 Strat`en jeg etterlyser et annet sted her på forumet. Av forsterkere hadde jeg først en Peavey transistor-dings, en Marshall DSL201 (den var bra!)  samt en jubileumsutgave av Marshall 100W head pluss 4x12 kab. Husker ikke helt hva modellen var, het både topp og kabinett var i blå farge og ampen hadde tre kanaler.

Var uten gitar i mange år, men kjøpte i 2010 en DBZ Bolero etter litt famling her på forumet. Den fikk nettopp en makeover etter å ha stått mange år med svært lite bruk, og blir aldri solgt. Samtidig kjøpte jeg en Marshall MA50C som jeg også har enda. Her er det vel bare clean kanalen som er særlig brukbar, men det låter bra med overdrivepedaler i ene enden og power attenuator i den andre. EL34-lyd, om en kan si det slik.

Siden interessen har blusset opp igjen holder det naturligvis ikke med bare en gitar :) Så her ble det å teste ut hva man kunne få for et minimum penger. Harley Benton TE20, som er den rimeligste T-stil gitaren ble kjøpt. Blå med hvitt plekterbrett, lønnehals og vintage size bånd. Kom uten en eneste feil, og finishen var perfekt. Utrolig flott tregrain på halsen og headstock.  Rundet av kanten på hals/bånd, skjermet utsparinger, kompletterte med Graphtech strengtre og HB låsbare stemmeskruer - og rimelige Fleur alnico 5 pickups - så var dette plutselig et instrument å elske. Låter veldig twangy, og holder stemmingen vanvittig bra. Messingsadler ligger klare for montering, og blir nok siste modden på denne. Når tiden kommer blir det nok denne gitaren som blir prøvekanin for mitt aller første båndskifte.

Deretter ble billigste strat-type fra HB bestilt, hvit ST20. Lang ventetid, og når den endelig kom i perfekt stand fikk den samme behandling som TE`en. Hadde den vel i et par dager i ferdig tilstand, så gav jeg den bort til sønnen min som ikke har det så greit for tiden. Han hadde oppdaget SRV og ville lære seg å spille, og likte denne. Han slapp ventetid :)

Så ble en liten HB 5watt rørforsterker bestilt til ungdommen sammen med en HB Fusion II HSH til meg selv. Den hadde noen småfeil i finishen på baksiden og jeg fikk tilbake noe penger som kompensasjon. Denne virker veldig fin på mange måter og masse ulike lyder å få ut av HSH oppsett med coilsplit. Men fikk aldri Wilkinson-trem`en til å holde stemmingen og har nå blokkert hele systemet, men sliter fremdeles med å få den til å holde stemmingen godt nok. Får jeg løst dette trenger jeg neppe flere superstrat`er, for denne virker veldig bra. Spesifikasjonene er også gode med roasted maple hals, rustfri medium jumbo bånd, graptech tusq oversadel, staggered låsbare stemmeskruer, roller strengtre osv. 

Så ble det nok en pakke fra Thomann; sommergave til meg selv og ungdommen igjen. En HB TE40 TBK med 100% perfekt finish, HH, gullfarget hardware og generelt et fantastisk utseende. Låt bra gjorde den og. Har ikke fått sett så mye på den siden poden tok den med seg før jeg fikk justert den. Til meg selv ble den en TE90 Red Blast som fikk samme behandling som den første, billigste Te-saken bortsett fra at pickup`ene på denne neppe trenger utskifting. De er filtertron-style og jeg liker dem utrolig bra, og ferdig oppsatt med 09 strenger er dette kanskje gitaren som spiller best i mine hender. Eneste som er byttet på den er strengtrærne, ble Graphtech her også. Sikkert unødig, men kostet ikke mange kronene.

Så jeg har kjøpt 5 nye HB i år og gitt vekk to av dem til sønnen min, så det får holde med gitarer fra dette merket nå. Tenker tiden tiden er kommet for å få en original Strat i stativet. Jeg drømmer jo å få tilbake 1973`en som forsvant og som etterlyses et annet sted her på forumet, men det mest realistiske er vel en player series eller et eller annet bra eksemplar fra bruktmarkedet. Sikler også på en original Fender Tele, helst i den uforlignelige karamellfargen. Vel, det blir nok ikke handlet riktig med en gang, men greit å ha ei ønskeliste :) 

Virkelig kjekt å være i gang med hobbyen igjen, og kjenner jo at det gir mye glede å spille. Om det blir tid vil jeg bruke mer tid på å lære mer teori og sette øvingen i system. Man ønsker jo å få oppleve gleden ved å spille på instrumentene også, selv om det gir meg masse å stadig lære nye ting ift oppsett og forbedring av instrumentene. Eiergleden er også viktig for meg, og øker jo lengre jeg har eid et instrument. Jeg kan faktisk ikke se for meg å selge et instrument noen sinne igjen, kjenner virkelig savnet av de jeg solgte på 90-tallet...

Får se om jeg legger til noen bilder i innlegget etterhvert. Ikke så mye de fleste ikke har sett før, men jeg blir alltid mer glad enn jeg burde av gitarbilder. Kan hende andre har det sånn også 🙃

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 7 months later...

Fylle på litt før forumet slettes :)

Siden sist har jeg lært meg å planslipe bånd, og får det ganske greit til etterhvert. Gamle gitarer tas til nye høyder samtidig som action går motsatt vei...siste prosjekt var rustfri og det ble definitivt mer jobb men håndterbart.

Har satt sammen et kit (bilde) som fikk full tlc på bånd og hals, og den ble faktisk utrolig fin å spille på. Grapthech oversadel og Gotoh låsbare stemmeskruer, og jeg begynner å like denne gitaren mer enn jeg hadde tenkt. Gitt at halsen ble så bra vurderer jeg sterkt å hive ut de (ok til å være billige) originale humbuckerene, og sette inn en Seymour Duncan SPH90 Phat Cat (P90 i humbuckerformat) i halsposisjon, og en Bare Knuckle Boot Camp True Grit ved broa. Vet, mye penger og galskap på en el cheapo gitar men siden den er i ferd med å bli elsket er det kanskje ikke så dumt? Pickupene er jo også flyttbare om det skulle bli aktuelt senere..

Hva tenker folket om å kombinere en singelcoil av denne typen i neck og sånn humbucker i bridge?

DC-kit.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt.

Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå :)

EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram.

Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg :)

Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....

 

Endret av Muffinman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av.

Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig :) 

Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på :D 

Endret av Muffinman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre :)

Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt.

Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra.

Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være.

Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en.

Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?

 

 

 

 

 

Tesla.JPG

Endret av Muffinman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut.

Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:

IMG_1530.thumb.JPG.40aef0ef90510e67a7e059411c049d03.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten.

Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen :)

Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert :)

 

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de egentlig allrighte komponentene er sluppet ned fra stor høyde, så her er det ikke brukt en kalori på estetikken innvendig. Utvendig er finishen veldig bra, heldigvis.

Plukket den opp nå etter å ha stått et par dager og den har vært stabil siden fil, gnikk og justering. Stemmingen har ikke endret seg  og den spiller veldig bra etter min begrensede kunnskap. Må vel tilskrive en del av resultatet flaks, for jeg er langt fra rutinert. Kjekt når det går veien!

I kveld har DBZ`en havnet under fila. Gikk veldig lett å ta ned de få høye båndene, men 20.båndet under 4,5,6 streng er for lavt til at jeg klarer å ta alt. Tror det bare skal få være slik, for dette er kanskje det minst brukte området på halsen og så lenge det ikke stikker _opp_ er det ikke i veien for noe.

Bildene er av HB`en.

Kråkereir.JPG

SC550-II.jpg

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser slett ikke galt ut "under the hood",har sett det mye verre på mye "bedre" gitarer,hehe.Det er ikke så lett å få det til å se bra ut,hovedsaken er at det er brukt skikkelige komponenter og ledninger,og at loddingene er bra.Her er en Hagström Super Swede jeg monterte ny elektronikk i.

IMG_1204.thumb.JPG.99560feb7b5059259ad3bde6ea183566.JPG

Når det gjelder båndsliping og setup så er det ingen heksekunst,med rett verktøy (som man ofte kan lage selv) og en plan for hvordan man skal utføre jobben så går det bra.Frykten for å gjøre noe galt er vel det som stopper de fleste fra å gjøre slikt selv.

Her er kroning av bånd (Fender Stratocaster) med Swix kantsliper for slalomski:

IMG_1282.thumb.JPG.3757b85beb28d0ff920ca6ed85fcec3f.JPG

Resultatet før polering:

IMG_1291.thumb.JPG.92412c150fb3392266ba58a0feef900e.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke dumt ut! Har skjønt at man ikke nødvendigvis trenger spesialverktøy til riktig alt, men jeg har kostet på meg ei fil beregnet til kroning. Selv om den har "bue" holder jeg den på skrå når det jobbes for å redusere sjansen for at det fjernes mer av toppen utilsiktet. Bruker mye tusj på toppen for å indikere hvordan det ligger an.

 

Her er bilde tatt under en pause i herjing på DBZ singelcut`en sine bånd. Spent på hvordan denne blir, den spilte veldig bra med lav action til tross for overraskende ujevne bånd. Kan hende den blir verre 🙈

 

Uansett, good times 🙂

 

 

dbz.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.