Web Analytics
Jump to content

Et sommerprosjekt.

Recommended Posts

I dag: tok av igjen abs binding, og limte på trebinding. Fordi; limet som jeg sikkert var for generøs med hadde lagt seg inn i sporet for bånd enkelte plasser. Fikk det ikke ut på en god måte, prøvde med varme på en tynn sondeog pirke det ut, , men usikkert på resultatet. Dessuten var der en glippe i underkakant binding ,  tror den hadde bydd på trøbbel senere.  Tok av igjen som sagt, tensket opp med sagbladet på fret-sagen og limte på med trelim igjen.  Tror jeg er fornøyd nå. Dessuten vakrere med treverk synes jeg.. 

16276804993451520006006850056617.jpg

• Like 3

35 minutes ago, arneK said:

Er det bare jeg som misliker de cloth wire ledningene? Synes de er noe herk å holde på med. 

Brukte mye 'Cloth wire' da jeg bygget amper, og dårlig 'cloth wire' er noe skikkelig herk ja ... Bl.a den som blev levert med Weber sine byggesett ... 

Handlet noe hos bla. gitarist.no og hoffmanamps som jeg husker var skikkelig bra ! 

• Like 1

Ja det er noe herk, bare husk at de er push-back! Det er mye lettere enn å skulle avmantle dem 😂

• Like 1

flott arbeid. gripebrettet ser nesten helt flatt ut for meg. er det bare bildene, eller er det flatt?

helt enig. lønn er nydelig som binding. tipper bjørk også hadde vært flott.

så forresten på en knivside her om dagen at det finnes noe som heter "stabilisert tre". skal visstnok være treverk som er mettet med en slags epoxysubstans. vet dere om slikt blir brukt på fingerbrett?

Edited by mislykketmusikant
  • Thanks 1

Tusen takk! Gripbrettet er slipt til 9,5 " radius... eller det var ihvertfall meningen.  Bruker en sånn slipekloss med radius, har bare 9.5 . Merker at det alltid blir slipt mest på midten, og slig at det blir buet, og prøver å rette dette ved å slipe mer på endene.  Hadde vært mye bedre med en lang klosse. ser vel flatt ut på bildet bare. Binding er surnet bjørk, som jeg også brukte på den forrige halsen. Har hørt om stabilisert tre, men aldri prøvd det nei. 

16280724727307619959540386737539.jpg

• Like 1

Bruker du vinduet som klammer ?? 😂 Til gripebrettet kan jeg anbefale å kjøpe en «leveling beam», og begynne radieringen med denne, så er det bare å «sette radius» med radiusblokken. Før jeg begynte med dette gikk dagesvis med arbeid bare på å få radius 😂

• Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By Erik Borge
      Hei!
      Tenkte å dele med dere byggingen av mitt første strenginstrument, en tahitisk type ukulele. Det har vært et veldig moro prosjekt, som har gitt meg mye god kunnskap om både verktøy og ukuleler/gitarer. Det er et litt spesielt instrument, da lydhullet er bak, og bridgen sitter foran på en tynn plate som pumper lyden inn i et lite resonansrom før den går ut bak. Ellers er den massiv, og den er dermed litt tyngre enn ukuleler flest, 1,3kg totalt.
      Treet er furu, og er fra en stokk som en nabo på Jomfruland utenfor Kragerø gjerne ville bli kvitt. Vinn-vinn det! Stokken var i overkant fuktig, men jeg hadde ikke tålmodighet til å vente, hehe... La oss håpe den ikke sprekker. Det ble brukt relativt enkle verktøy. Motorsag på stokken, stikksag for grovfasong og pussemaskin og -papir etter hvert. Det tok meg drøye 3 uker fra start til slutt. Heldigvis er jeg enda student med lang ferie uten forpliktelser.
      Fretboard, bridge, stemmeskruer og elektronikk er kjøpt, ellers er det jo egentlig bare tre. Pickup'en er en LR Baggs five O, med piezoelement og en liten pre-amp bak jack-inngangen. Var ikke særlig gira på å bore hull i den fine formen til ukulelen, så fikk smetta den på innsiden av lydhullet bak. Kan dermed plugge den inn via lydhullet, og ingen elektronikk er synlig utenfra.

Så her er noen bilder av det ferdige produktet, og en kort video av prosessen. Sangen på videoen er selvfølgelig spilt på ukulelen. Vanskelig å få den 100% tight, men fornøyd læll
      Si gjerne hva dere synes! God søndag

• Siste aktive tråder

• Ingen grunn til å kjøpte HB. Kjøp heller originalen til bedre pris! (for de som tror at HB er bedre enn originalene) https://www.strawyellow.shop/collections/guitar?fbclid=IwAR1GUiTSgd0JOzFmL7DCy1-LgFsAAkGPmm5Cc7V1yJQR8F6xu4tjnuR7wqA  
    • Jeg har to. Du trenger ikke å sjekke kvaliteten. De er ca. akkurat der hvor andre billigproduksjon fra østen ligger. Kjøper du de litt dyrere variantene så øker kvaliteten ganske mye, men det finnes også tilsvarende kvalitet med andre logoer.  
    • Kan være en del bestiller seg en HB for å sjekke kvaliteten bare, men kanskje glemmer at alle instrumenter trenger et ordentlig setup før de virkelig blir spillbare…, og det er ikke så fristende å legge 1500,- på bordet for en ny nut og setup på en gitar en ikke får mer enn 2000+ for…
    • lada er jo ganske kult, da. men har dere lagt merke til hovr mange harley benton det blir solgt på finn for tiden? mye, i forhold til sannsynlig markedsandel, vil jeg si. hva skjedde? VAR de ikkke "nesten identisk kvalitet som fender, gibson" likevel? tvilsomt at jeg vil bytte ut min strat mot en HB, vil  jeg påstå. mange som går på slike sosiale media, bullshit hypes. men når det kommer til stykke, er det en grunn til at de er priset så lavt. men hey, mye tilgjengelige instrumenter betyr lavere pris, så flere begynner å spille (eller ihvertfall har råd til å begynne) gitar. win-win. testet en thomann (hora) oktavmndolin en gang. den var søppel. men noen påstår at slike ting ikke bare er brukbare, men tilogmed god kvalitet. folk er lettlurte.
    • Husker Gitarnorge for +- 10 år siden. Akkurat samme greia. Da hadde nesten alle en Epiphone som var minst like bra eller bedre enn en Gibson Custom Shop.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.