Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et sommerprosjekt.


Anbefalte innlegg

Det et sommer og endel fritid, fikk lyst å bygge noe igjen. Jeg hadde noe matetialer liggende, og fikk planert ut noe til en hals. Dette blir en mixed hals - teak med  mahogany hode. Jeg har tilfeldigvis et ferdig gripbrett liggende i 24.75 tommer skala,  men kansje skal jeg heller prøve ut jiggen for saging av spor til bånd som jeg laget for en tid tilbake.  Jeg har limt hodet til halsen, og pga teak er litt fettete brukte jeg tokomponent lim, den er dessuten transparent og håper skjøten blir strøken.  Det blir to p90 i denne. 

20210720_120047.jpg

20210720_130839.jpg

20210720_131618.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripebrett-jiggen er ikke ulik min egen! Smart med den på de bildene lengre opp hvor du bruker noen alu-stenger. Er tilhenger av å holde jigger så enkle som mulig. Høvler du skjøten mellom hals og hode før liming eller? Selv høvler jeg, men jeg føler at en enklere løsning er rett framfor meg uten at jeg tydelig klarer å se den 😂. Bra arbeid 🤘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg tror høvling er kansje den beste metoden, hvis man er flink å bruke den, ser på de som er flinke gjør dette på ganske så kort tid.  Der er ikke jeg , Jeg brukte fresen ,og pusset flatene med en litt stor pussekloss etterpå. Satte fresen på en sleide oppå den skrå flaten. Små kutt så blir det bra slett overflate, og helt plant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ingen ``blemmer`` så langt. Kroppen er av et treslag kalt silkwood, lett i vekt og lett å arbeide med, fresen  kutter som i smør. Kjøpte det av Roy Bang i RB Guitars . Teak i halsen derimot, chipper lett og her må man være forsiktig, forrige gang slo det ut en feit flis på hjørnet av headstock, da jeg kom for brått inn mot fresestålet. trodde det var kjørt der ,men den lot seg fint lime på plass, og umulig å se nå. Men jeg synes det passer bra i hals. 

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bruke dette gripbrettet hvis jeg får det til, så kan jeg spare det som jeg bestilte til et fremtidig prosjekt istedenfor. Etter binding er ferdig så skal jeg borre ut og lime inlays, også de små  på siden... artig når jeg klarer å la være med fuckups. Har tidligere brukt mye tid på å rette opp og korrigere for diverse feil  ,så langt alt vel på denne. Venter på deler fra gitarist.no, og etpar kjøp på finn. Edit: har veldig stor nytte av disse firkantede aluminiumsrørene, de er helt rette, har skarpe hjørner, veier lite . Jeg  bruker de til planering av treverk, til å frese beine kanter langs, og nå til å lime bindingen, jeg lot gripbrettet ligge litt innafor kanten sånn at bindingen blir liggende flush med underkanten av gripbrettet. Satt på en stripe maskeringstape for å ikke lime gripbrettet fast i aluminiumet. De klypene er også hendige til diverse ting. Liming f eks, istedenfor tvinger. 

16274649874114435339710028397992.jpg

Endret av arneK
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.