Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Emg på les Paul (2pot 2tone)


Anbefalte innlegg

Etter å ha bygd min custom kina kopi av Gibson les Paul kom den i nøyaktig den form jeg ønsket meg. Pickups som legges ut på finn for 250kr (Epiphone kopier) men med treverk av absolutt god kvalitet.

Jeg plukket opp et sett med emg pickups fra dba.dk som etter planen skulle gi godlyd'en....men når det nå er montert syns jeg det oppfører seg litt merkelig og lurer på om jeg har en feil på volum potene.

i "tone" setting fungerer volum på Beck som forventet. Når den står i rythm virker volum på bridge....men i midtstilling er det merkelig i mitt hode.

begge volumknappen må stå på for å få lyd ut. Om Beck står på 10 mens bridge på 0 kommer ingen lyd og motsatt. Om jeg skrur den volumknappen som står på 0 oppover kommer lyd ut og selv om det går an å blande pickuplyd på den måten er det definitivt annerledes en på en SG jeg låner.

der er volum på bridge og neck bundet til bridge og neck og stilles uavhengig selv i midtstilling.

kan noen bekrefte at jeg har noe feil på mitt før jeg plukker det fra hverandre for å lete etter feil.(jeg tror jeg har feil på en eller begge volumpot'ene og at de begge demper begge)

Mvh 

Hans Petter

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "tone" setting?

Med "beck" går jeg ut i fra at du mener "neck"? En tradisjonell Les Paul med 3-veis switch har som seg hør og bør 3 posisjoner. Med pickup-velger i nedre posisjon ("Treble" - hvis gitaren har skive med skrift på) skal de to nederste pot's virke på bridge pickup. Den fremre er volum, og den bakre er tone. Pickupvelger i øvre posisjon (Rhythm) gjør at de to øverste pot's virker på samme måte på neck pickup. Pickupvelger i midtposisjon er da selvsagt begge pickupene samtidig der alle pot's har en funksjon, men som Troll sier, er det vanligvis slik at hvis en av volum-kontrollene er skrudd helt av, kommer det ikke lyd i det hele tatt.

Hvis det ikke funker slik som beskrevet, er det enten noe som er loddet feil, eller det er feil på ett eller flere potmeter eller pickupswitchen.

Bilder av loddinger både av pickupswitch og pots kan hjelpe. I hvert fall hvis det er noe som helt åpenbart er feil.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjelp av telefonen til å rette på ordene så Neck ble til Beck:)

Koblingen følger skjemaet som fulgte med og det er sjekket omtrent 400 ganger nå...
om det er feil kobblet forbauser det meg veldig.


Mulig jeg forklarte litt krøkkete.
Når bryteren står i mellomstilling virker volumkontrollen i serie.
Begge Volumkontrollene kan dempe signalet fra begge pickup'ene til null, altså for å få full lyd må begge stå på 10.
I prinsippet kan jeg  bruke en av pot'ene mens den andre står på fullt og har ingen god mulighet til å justere volum på de individuelt.

Jeg er ganske sikker på at det er feil på Volumpot'ene og har sendt en support sak til EMG.

Wireing.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....
Jeg googlet endel og skjønner at det  ikke er noe galt  med EMG'en og at det muligens skal være sånn.
Men da er det min gamle Ibanez kopi av SG fra 1973 som er spesiell.
Jeg har alltid spillt på den og har vel trodd at alle gitarer var sånn...
Der er det nemelig volum instillinen på pickup'ene annerledes (og mye bedre/lettere etter min mening).
om jeg stiller neck og brigde til et nivå separat og flipper bryteren til å spille begge pickup'ene vil volumet følge inn i den blandede lyden.
Om det ene volumet står på 0 vil midtstillingen da bare spille lyden fra den andre pickupen...
Jjeg kan da jusere blandingen av den andre inn og ut akkurat som jeg vil.
Det oppleves som mye lettere å holde jevnere volum når jeg flipper bryteren (I hvertfall når jeg ikke er vant til sånn det muligens burde være)

Resultatet av dette er nok at jeg må skru opp min gamle SG kopi for å se hva magisk de har gjort i den som gjør at den er annerledes....for om jeg kan velge vil jeg mye heller ha min Ibanez instilling enn Gibson om mulig.
og...jeg bør vel også utforske litt hva mer jeg eventuelt kan gjøre med det sånn det er nå siden det sikkert er en grunn til at det er koblet slik...mulig det åpner døren inn i mye nytt :) 

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kunne justere volumet individuelt på begge pickuper i midtposisjon, slik at hvis du vil ha mer av neck enn bridge, så får du det. Det eneste er som sagt at man ikke kan skru ned den ene pickupen helt ned og fortsatt ha lyd i den andre. 
Det er riktignok mulig å koble det slik at man kan få uavhengige volumkontroller også i midtposisjon, men det kan medfølge noen ulemper når man har et tradisjonelt passivt pickupsystem:

https://www.premierguitar.com/pro-advice/mod-garage-decouple-your-les-pauls-volume-controls

Du har jo et aktivt pickupsystem, og det skal jo i utgangspunktet være den beste løsningen for å kunne justere volum individuelt i midtposisjon, uten at du får signaltap eller andre ulemper som følge.

Edit: Ser på skjemaet du har at det står 2 volumes dependent nede til venstre. Der har du forklaringen.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.