Web Analytics
Jump to content

Thoman, toll og gebyrer

Pål1

Recommended Posts

Hallo! 

Jeg bestilte i min uvitenhet gitar fra Thomann, for så å bli klar over at det tilkommer merverdiavg., fortolling og muligens andre gebyrer. Er det noen her inne som har erfaring med å kjøpe gitar hos Thomann, og hva sluttsummen, etter alle avgifter, kom på? Og er det noen som har fått kansellert kjøp og refundert kjøpssum på grunnlag av fordyrende gebyrer? 

Edited by Pål1

Jeg har kjøpt utstyr hos Thomann og betalt mva + fortollingsgebyr. Det blir ca prisen på varen + 25% (og ca en hundrelapp(?) i fortollingsgebyr). Jeg har ikke returnert noe av det jeg har kjøpt der, så jeg aner ikke hvilke rutiner som finnes. Har du sett om de skriver noe om retur på hjemmesidene? Jeg regner med at du også kan få refundert mva, men er usikker på om du får tilbake fortollingsgebyret.

Moms er 25% av kjøpesum + frakt, og så kommer det et par hundrelapper i fortollingsavgift.

Så hvis du kjøpte noe for 2000 kroner og betalte 200 i frakt er momsen 25% av 2200, altså 550 kroner, og så som sagt et par hundringser i tollavgift.

Hvis ordren ikke er sendt kan du bare sende en mail og kansellere. Trenger ikke oppgi noen grunn

Edited by Naigewron

8 minutter siden, nikotro skrev:

Jeg har kjøpt utstyr hos Thomann og betalt mva + fortollingsgebyr. Det blir ca prisen på varen + 25% (og ca en hundrelapp(?) i fortollingsgebyr). Jeg har ikke returnert noe av det jeg har kjøpt der, så jeg aner ikke hvilke rutiner som finnes. Har du sett om de skriver noe om retur på hjemmesidene? Jeg regner med at du også kan få refundert mva, men er usikker på om du får tilbake fortollingsgebyret.

Ok, takk for svar! 

11 minutter siden, Naigewron skrev:

Moms er 25% av kjøpesum + frakt, og så kommer det et par hundrelapper i fortollingsavgift.

Så hvis du kjøpte noe for 2000 kroner og betalte 200 i frakt er momsen 25% av 2200, altså 550 kroner, og så som sagt et par hundringser i tollavgift.

Hvis ordren ikke er sendt kan du bare sende en mail og kansellere. Trenger ikke oppgi noen grunn

Ok, godt å høre at det er null stress å kansellere. Jeg bestilte igår så da regner jeg med at e- posten jeg har sendt blir møtt med forståelse. 

• 4 months later...

(Pris + Frakt) x 1.25 + gebyr

Momsen er 25 %, ganges summen med 1,25 får du 25% tillegg ferdig utregna
- husk det er moms også på frakta.
Gebyret er for at posten skal sjekke og regne ut momsen.

Hvis summen av dette er UNDER 3000,- må du i tillegg betale 149,- i gebyr

Hvis summen av dette er OVER 3000,- må du i tillegg betale 299,- i gebyr.

Eksempler:
Vare til 1499 + 200 frakt = (1499 + 200) x 1,25 = 2123.75 + 1492272.75

Vare til 2750 + 200 frakt = (2750 + 200) x 1,25 = 3687.50 + 2993986.50

Edited by BobbyBay
  • Like 1

• 1 year later...