Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Debatt. Husregler i øvingslokalet.


jonta

Anbefalte innlegg

Etter å ha spillt i diverse band oppigjennom...stiller jeg følgende spørsmal ang. husregler i øvingslokalet.

1. Småspising under øving. Er dette greit? Er det greit at bassisten spiser potetgull mens han spiller (på bassen som han har lånt av deg)? Bør tangentmannen bruke noen minutter ekstra på å spise opp burgern, før han setter seg ned å begynne å spille med ei hånd og søle med den andre?

2. Når er det greit at den første øllen åpnes? Før utstyr slåes på, i pausen, eller etterpå?

3. er pausene hellige. alltså forbeholdt tullprat og spising/drikke? Eller er det greit at noen øver akapella, overfører filer/dataarbeid i en fei for å komme i mål til pausen er over, diskuterer bandrelaterte ting som konsert planlegging osv.

4. Er det greit å sette i gang en låt før alle er klare?

5. Hva med å bryte av midt i låta for å komme med kommentarer, ev. vente til låta er ferdigspillt. er det kun banskjefen (hvem nå det er) som kan gjøre dette.

6. Er det noe vits i å lage husregler, om det hele bare ender i krangel?

7. Telefonbruk, om man ikke trenger disse til øvingopptak. Skal disse være slått av å lagt i en kurv utenfor?

Nå kommer jeg ikke på flere irritasjonselementer i farta, men dere har kanskje noen.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 : Nei ! Søle på lånt instrument = juling ! 
2 : Etterpå
3 : Ja ! Pause er pause ! ;)
4 : Nei ! 
5 : Hmmm … kommer an ? Øver på eget material ? Arrangemet-/øving … tjæe …
6 : He he … nei si det … 

Lenge siden jeg spilt i band med jevnlige øvinger o.dyl, men jeg husker jeg av og til savnet en ‘produsent/prosjektleder/diktator/coach’ som styrte øvingene … :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innspill.

Ja alle fotballag ha sin egen coach. det skulle alle band hatt også, som også tok seg av mixen, både i øvingsommet og live 🙂

Ett punkt til: 7. Telefonbruk, om man ikke trenger disse til øvingopptak. Skal disse være slått av å lagt i en kurv utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis aldri vært i noen band hvor husregler har vært nødvendige. :) 

1. Tilgrising går jo ut over eieren av instrumentet, så det får da være greit
2. Øving i ukedager kombinert med 8-15:30-jobber løser dette problemet. Blir det øl er det som regel bare 1-2. 
3. Å diskutere planer og konserter er jo bare topp, det er jo bra at man drømmer sammen. Øving på skalaer og slikt er plagsomt, men hvem gidder egentlig det i pausene..?
4. Nei, men da må man jo starte på nytt, og det er plagsomt for de som startet for tidlig også. 
5. Det kommer an på. Om vi øver gjennom et konsertsett skal det aldri stoppe, men om man øver inn en enkeltsang er det absolutt innafor. 
6. Nei. Husregler i et band burde strengt tatt ikke være nødvendig. 
7. Nei. Må være lov å sjekke mobilen i pausen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1. Jeg husker at småspising i timen var forbudt, da jeg gikk på skolen (noen år siden da). Og jeg begynner å skjønne mer og mer hvorfor.
Og hva skal du gjøre i pausen da?

Endret av jonta
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hos oss er det slik:

Trommis og gitarist møtes kl. 20 som avtalt

Setter opp utstyr, og drar noen gamle slagere fra settlista

Bassisten kommer hesblesende inn døra, plugger inn utstyret

Vi varmer opp med flere egenerklærte klassikere fra eget bryst

Lærer oss nye/gamle låter fra B-lista, ca en times tid

Pause, som fort kan vare en time da det er jævlig digg å sitte i sofaen

Tilslutt oppsummerer vi øvinga med å spille igjennom det vi har lært oss, pluss noen flere hitz fra eget materiale. 
 

Den eneste som inntar mat og/eller drikke er trommisen som har jevnt inntak av øl (skakke på jobb før kl 15 dagen etter, vøtt). 

Endret av WelhavenT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke organiserte pauser, men blir jo noen naturlige avbrekk med diskusjoner av mer og mindre relevant art underveis.

Kan ikke huske sist noen spiste på øving. Noen har av og til en brus eller en red bull.

Har ikke opplevd alkoholkonsum på øvinger siden 2005.

Stopper sjelden en låt midt i - Det må være noe viktig i så fall.

Telefonbruk bør vel styres etter behov. Hvis noen alltid sitter og surfer mens resten av bandet diskuterer arrangement må det lages regler på det.

Mulig jeg har vært heldig med bandmedlemmer til nå. Har hatt noen medlemmer som har hatt store problemer med å møte opp til avtalt tid, og én som hadde ny rigg annenhver øving og derfor måtte skru lyd i tre kvarter før vi startet. Ellers har alt gått ganske knirkefritt.

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2021 den 20.16, Evil_Caprino skrev:

Pauser?

Hva er det?

Aiaii, vi er der ja😲

 

Det der med pizza i pausen høres ut som en god ide. Kanskje man kan få bukt med all småspisinga. Det blir heller ikke plass til mye øl på full mage (eller er det bare meg som er konstruert slik?)

Føler meg litt truffet av "han fyren med ny rigg på annenhver øving". Men jeg kommer tidlig da, rekker å skru lyd...

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt fast øving ca. en gang i uka under korona-tiden, så lenge smittevernsreglene har tillatt det, og jeg er veldig glad for at vi slipper å nedtegne kjøreregler. Vi øver pluss, minus et par timer. I og med at det er lenge siden det har vært normalsituasjon, har vedlikehold av PA vært en del av greia, og det er jo bra når vi nå sist oppdaget at delefilteret til det ene slaveracket har begynt å jukse. Tipper at neste "øving" blir dedikert montering av nye delefilter med dertil testing. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2021 den 19.15, Skullkrusher skrev:

Heldigvis aldri vært i noen band hvor husregler har vært nødvendige. :) 

6. Nei. Husregler i et band burde strengt tatt ikke være nødvendig.

Jeg ville aldri vært med i et musikkgruppe med regler. Spiller heller med ei gruppe venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, VREEEEVROOOOOW skrev:

Jeg ville aldri vært med i et musikkgruppe med regler. Spiller heller med ei gruppe venner.

Venner kan ha mye dårlige uvaner.

Hva med å gå inn med sølete sko, er det noe alle kan gjøre, eller bare de som ikke er med på vaske dugnaden.🙃

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jonta skrev:

Venner kan ha mye dårlige uvaner.

Hva med å gå inn med sølete sko, er det noe alle kan gjøre, eller bare de som ikke er med på vaske dugnaden.🙃

Husker med flauhet da vi tok i mot to unge gjestekordamer til øvingslokalet en gang på tidlig 90-tall. Det var et slapsete vårvær med grisete føre der ute,  og jeg fant det dermed betimelig å proklamere høyt og tydelig da de var på vei inn:

"AAAV MED BENKLÆRNE ! ! !"

 

 

Fullstendig kortslutning der, altså.
Og påfølgende rødme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.