Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Debatt. Husregler i øvingslokalet.


jonta

Anbefalte innlegg

5 timer siden, jonta skrev:

Venner kan ha mye dårlige uvaner.

Jeg regner ikke «andre vaner enn mine» som «dårlige uvaner», og trur ikke det er ei særlig konstruktiv innstilling å ha som utgangspunkt inn i et fellesskap. Viss noen i gruppa mi gjør noe som plager meg, så sier jeg ifra, og så enten slutter de å gjøre det, eller så viser det seg at det var en god grunn til at de gjorde det—utfallet er uansett at det ikke plager meg lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2021 den 16.13, VREEEEVROOOOOW skrev:

Jeg regner ikke «andre vaner enn mine» som «dårlige uvaner», og trur ikke det er ei særlig konstruktiv innstilling å ha som utgangspunkt inn i et fellesskap.

Å f.eks. spise potetgull mens du spiller gitar er en dårlig uvane uansett om du gjør det sjøl eller ikke!

Også idiotisk at turprovianten er spist opp 10 min før pause, uvane eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
On 5/7/2021 at 6:31 PM, jonta said:

Etter å ha spillt i diverse band oppigjennom...stiller jeg følgende spørsmal ang. husregler i øvingslokalet.

1. Småspising under øving. Er dette greit? Er det greit at bassisten spiser potetgull mens han spiller (på bassen som han har lånt av deg)? Bør tangentmannen bruke noen minutter ekstra på å spise opp burgern, før han setter seg ned å begynne å spille med ei hånd og søle med den andre?

2. Når er det greit at den første øllen åpnes? Før utstyr slåes på, i pausen, eller etterpå?

3. er pausene hellige. alltså forbeholdt tullprat og spising/drikke? Eller er det greit at noen øver akapella, overfører filer/dataarbeid i en fei for å komme i mål til pausen er over, diskuterer bandrelaterte ting som konsert planlegging osv.

4. Er det greit å sette i gang en låt før alle er klare?

5. Hva med å bryte av midt i låta for å komme med kommentarer, ev. vente til låta er ferdigspillt. er det kun banskjefen (hvem nå det er) som kan gjøre dette.

6. Er det noe vits i å lage husregler, om det hele bare ender i krangel?

7. Telefonbruk, om man ikke trenger disse til øvingopptak. Skal disse være slått av å lagt i en kurv utenfor?

Nå kommer jeg ikke på flere irritasjonselementer i farta, men dere har kanskje noen.

Vet det er en gammel tråd, men det skjer ikke allverdens på forumet om dagen så det skader vel ikke å komme med sine innspill her :)

1: Spising mens man spiller på lånt instrument er no-go. Spising mens man spiller på eget instrument har jeg ingen problemer med, så lenge det ikke går utover spillinga. Den forrige rytmeseksjonen i det ene bandet mitt hadde alltid en pose smågodt på hver eneste spillejobb. Så lenge jeg ikke kan høre at de spiser så bryr det meg ikke hva de gjør. En morsom historie er den gangen bassisten vår, som omtrent alltid er edru på spillejobber, for én gangs skyld ikke skulle kjøre og tok seg en øl under spillejobben. På en låt der bassen skulle komme inn på første refreng ble vi møtt av en bass som var totalt fraværende, snudde oss og så bassisten vår stå og chugge pils i stedet for å spille. Skjer det én gang er det morsomt, skjer det hver gang er det plagsomt.

2: Kommer an på hvor mange øl som åpnes i løpet av øvelsen. Hvis første øl åpnes på vei inn døra, og det åpnes en ny hvert kvarter er det et problem. Hvis den første ølen åpnes på vei inn døra, og det totale antallet når øvelsen er ferdig er tre så går det helt fint. Generelt mener jeg at man får drikke hva man vil så lenge det ikke går ut over spillinga. (Med mindre alle drikker så mye at det går ut over spillinga)

3: Det plager meg om folk øver når vi har pause, med mindre det er noe som må sitte før en spillejobb noen dager senere. Skrive noter/setlister, overføre filer, diskutere konserter o.l er helt ok å gjøre i pausen. Heller det enn at man skal måtte treffes ekstra kun for å diskutere dette eller måtte ta det i en eviglang, slitsom messenger chat seinere på kvelden.

4: Stort sett nei.

5: Helt ok. Like greit å ta tak i det med en gang, bli enige om hva man gjør og så starte på nytt.

6: Husregler virker voldsomt. Bedre å bare ta opp irritasjonsmomenter, så kan man snakke om dem og bli enige om en løsning. Klarer man ikke gjøre det uten å krangle så bør man kanskje ikke spille i band sammen. Det skal helst bare være gøy tross alt.

7: Nå kan jeg være biased av at jeg spiler i band med folk som er i jobb, har kids osv, men alle trenger å ha telefonen på seg. Det hender at det kommer viktige telefoner fra jobb som må besvares. I det ene bandet bruker vi også mobilene for å styre personlig monitormiks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2021 at 6:31 PM, jonta said:

Etter å ha spillt i diverse band oppigjennom...stiller jeg følgende spørsmal ang. husregler i øvingslokalet.

1. Småspising under øving. Er dette greit? Er det greit at bassisten spiser potetgull mens han spiller (på bassen som han har lånt av deg)? Bør tangentmannen bruke noen minutter ekstra på å spise opp burgern, før han setter seg ned å begynne å spille med ei hånd og søle med den andre?

2. Når er det greit at den første øllen åpnes? Før utstyr slåes på, i pausen, eller etterpå?

3. er pausene hellige. alltså forbeholdt tullprat og spising/drikke? Eller er det greit at noen øver akapella, overfører filer/dataarbeid i en fei for å komme i mål til pausen er over, diskuterer bandrelaterte ting som konsert planlegging osv.

4. Er det greit å sette i gang en låt før alle er klare?

5. Hva med å bryte av midt i låta for å komme med kommentarer, ev. vente til låta er ferdigspillt. er det kun banskjefen (hvem nå det er) som kan gjøre dette.

6. Er det noe vits i å lage husregler, om det hele bare ender i krangel?

7. Telefonbruk, om man ikke trenger disse til øvingopptak. Skal disse være slått av å lagt i en kurv utenfor?

Nå kommer jeg ikke på flere irritasjonselementer i farta, men dere har kanskje noen.

Som lærer på ungdomsskolen er jo sånn sett alle disse kjente og kjære. Vi kan jo begynne med småspising i timen, en riktig klassiker:

Jonas hadde med seg en veldig god lunsj hin dagen, så digg at Emma-Sofie begynte å grine, for Emsen - som de kule jentene kaller henne - har det litt vanskelig hjemme. Resten av dagen ironiserte Emsen over sin posisjon som fattiglus. Helt uvitende om at hun senere samme kveld skulle få servert den første øllen hun noen gang hadde smakt av Kristian som gikk i 10-ende i fjor. Og dagen etter var det jo bare noe hun måtte fortelle jentene i klassen om, ikke bare i gymgarderoben, men også i norsken, naturfag og KRLE var det rom for å fjase om helt andre ting enn fag. Tenk at gutta på VG1 hadde invitert henne med. Det gav seg imidlertid ikke her, nå var det flere jenter som ville hive seg på. Eli hadde vært på fest med Kristian forrige uke, og Nina på fredagen. Jentene visste ikke helt om de egentlig var klare for øl og gutter, men det gjelder å bare bryte inn i livets progresjon. De måtte bare sette i gang. Drit i om teite-Live og sutre-Sara ikke var klare liksom. Hva lærerne sier, det driter vel vi i, tenker jentene, Ibsen får vente. Reglene på skolen er uansett bare dumme og teite, og ingen bryr seg om mobilforbudet, og i alle fall ikke hetteforbudet. Det bryter Egil hver eneste dag, fordi ekte gate-rap nytes best fra innsiden av hetten, og Egil er den kjekkeste gutten i 10D. Dessuten må faen ikke lærerne ta telefonene våre. Skjønner de ikke at vi er helt LOST uten telefon, tenk om Kristian sender melding og sier at jentene på 9-ende faktisk vil være med på fest i dag. Hallo. Dessuten trenger de telefonene for å ta opp samtalen med han teite læreren, sånn at mammaene deres kan høre hvor slem han faktisk er. 3+ i nynorsk. Useriøst. Gidder ikke den dritten likevel liksom.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.