Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til utbedring av slitasje/skade på gripebrett (FG730S)


stra

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte min FG730S i 2015 ny fra musikkforhandler (gripebrett i palisander), utover strengskift har det kun vært lett rengjøring med klut. I hovedsak uten vann, men noen ganger en lett fuktet klut. I forbindelse med strengskift nå tenkte jeg det var på tide med litt mer omsorg og bestilte "Dunlop 65 Fingerboard cleaner Lemon Oil", strengene ble tatt av og jeg tørket av gitaren med klut, dessverre ble sitronoljen forsinket og jeg ble litt utålmodig og endte opp med å vaske gripebrettet med vann tilsatt klar oppvaskemiddel (https://klardag.no/produkt/oppvask/)) 🙈 I etterkant ble gripebrettet rengjort med rent vann og jeg konkluderte med at det var greit å vente på sitronoljen.

Nå har det gått 4-5 dager og jeg venter fortsatt på sitronoljen (kommer til uka). I dag tok jeg gitaren utav kassen og så over gripebrettet og la merke til at det nederst er en form for slitasje (se bilde), området ser uttørket/avflasset ut. Det går igjen over flere bånd, men kun nederst. Godt mulig det har vært slik over tid, men jeg undrer meg på om det kan være skade som følge av vask med oppvaskemiddel? 

Uansett, gjort er gjort og spørsmålet mitt er hva jeg bør gjøre nå? Jeg forstår det slik på produktbeskrivelsen til "Dunlop 65 Fingerboard cleaner Lemon Oil" at denne rengjør, steller og oljer inn gripebrettet. Men bør noe mer gjøres med slitasjen/skaden nederst på gripebrettet og i så fall hva? Det optimale hadde vel vært en tur innom musikkforhandler for service og vedlikehold, men det har jeg ikke anledning til og håper i så måte det er noe jeg kan gjøre selv. På forhånd takk for svar/hjelp.

Skjermbilde 2021-04-17 kl. 21.58.47.jpg

Endret av stra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg vet, er sitronolje bare for rens.

en del folk sverger fremdeles til linolje (rå helst, da den visstnok trekker bedre inn) for smøring, men da må man være nøye med å tørke av overflødig olje skikkelig, før den tørker, slik jeg har forstått det. litt research om linolje burde nok gjøres, om du skal bruke det

rå linolje kan kjøpes her:

https://www.smiutstyr.no/produktside/rå-svensk-linolje

for de av dere som vil ha tak i rosewood for fingerbrett, hadde han her fyren også noen biter av dette liggende sist jeg var der. de han hadde da, var litt lenger enn de fleste gitarfingerbrettene jeg har sett, men tror ikke de var lange nok for bass. bredden var bredere enn et vanlig fingerbrett, og tykkelsen var sikkert nok til 3 fingerbrett, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pleier jo ikke gripebrett av palisander og ibenholt være lakkerte. Er du sikker på at lakk er borte? Er det lakk bør du nok ikke bruke sitronolje i alle fall. Den anbefales ikke brukt på lønn. for lønn er vanligvis lakkert.

 

Ser det blir foreslått linolje. Mandelolje, som fås kjøpt på apotek, anbefales også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var nok lurt å bruke noe annet enn sitronolje. har hørt om flere tilfeller det har gjort vondt verre.

den mandeloljen var dyr, da. du kommer mye billigere unna med linolje. og det funker på så mye: skinn, tre, metall (rustbeskyttelse) osv.

moro med "som ny" - følelse av gitaren. enda mer slik når man har fått båndene og halsjustering i tillegg.

uansett, gratulerer med ny gitar. hehe

Endret av mislykketmusikant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at det som selges som sitronolje har fint lite med sitron å gjøre, det er et markedsføringsnavn. Det kan være tilsatt litt sitronolje, men det meste er mineralolje eller linolje med kunstig farge og aroma. Rein sitronolje hadde uansett ikke hatt noe på et gripebrett å gjøre, det er kraftige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hver form for olje beregnet for bruk på hardwood kan fint benyttes på gripebrett av ulike hardwood tresorter. Vær bare oppmerksom på at ulike oljer kan ha ulike egenskaper. Enkelte typer herder, andre ikke. Enkelte typer trekker godt/lett inn, andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.