Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Byggetråd telecaster(e)


Anbefalte innlegg

Da har jeg såvidt begynt å tenke på å bygge en tele eller to, fra scratch, inkludert halsen.
Jeg har min egen webside der jeg oppdaterer prosjektet underveis, derfor hadde jeg håpet å slippe å gjøre det fullstendig her!
I beste fall vil det komme noen bilder underveis her, men mesteparten vil foregå her: https://asgeirsgitar.no/telecaster-fra-bunnen-av/

Men den spede begynnelsen er her! Et stk spisebord i noe jeg tror er eik er saget opp til emner for 4 kropper og 4 halser. Pr. i dag har jeg ikke delene jeg trenger, har akkurat begynt å samle! Har heller ikke en klar formening om hvordan disse skal bli, det får gå seg til underveis! Jeg kommer sannsynligvis til å ha med meg en assistent på dette, han har nok aldri tatt i en sag før...
 

Teak emner.jpeg

Endret av askret
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det sakte fremover! Har fått fresemaler for tele i posten nå, og jeg har saget til og høvlet 3 emner for halser. Pluss at jeg har laget fresemaler i mdf, fordi de er billigere å ødelegge med en fres som går berserk enn de svindyre akryl-malene!

Fresing3.thumb.jpg.a0af891668d911a5a35f77d53ed83ae9.jpg

Fresing1.jpg

Fresing2.jpg

Endret av askret
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har frest ut en kropp i furu, mest for å finne ut en grei måte å gjøre det på. Først festet jeg mdf malen oppå, og freste totalt tre omganger ovenfra med håndoverfresen. Tok av malen etter første runde! Deretter la jeg den på fresebordet og tok resten med fresen der. Det er jo veldig mye enklere enn håndoverfres, så jeg vil nok ta så lite som mulig med overfresen, og mest mulig på fresebordet.

Furukropp.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort litt... Har skjært ut noen kropper og noen halsemner. Jeg freser spor for trussroden før jeg skjærer ut halsen. Bruker trussrod type HotRod fra StewMac. Begynte også å forme en hals. Dette gjør jeg mye på øyemål, med en ‘fabrikkhals’ å se etter. Bruker gammeldags treskjærerverktøy og en klubbe, samt en minihøvel med diamantrasp på. Gjør dette så godt jeg kan før jeg fortsetter med fil og sandpapir.

https://asgeirsgitar.no/telecaster-fra-bunnen-av/

Kropper og halser.jpeg

Treskjærer.jpeg

trussrod.jpeg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye har skjedd! Halsen er formet, gripebrettet er limt på, og det er grovskjært etter halsen. Prøvde en liten mock-up for å se om ting stemmer. Halsen sitter bra i halslomma, og det ser ut som at det treffer riktig posisjon på broa, så både strengeposisjon og intonasjon skal bli bra. Men finpussing, bånd, nut, og hull for stemmeskruer mangler!
Om det ender opp med det plekterbrettet, eller akkurat den broa vet jeg ikke. Har alle muligheter åpne, også når det gjelder pickups. Har det meste, men ikke P90... Jeg har en tele med humbucker i neck fra før, så kanskje det skal bli helt klassiske tele pickups på denne... Vi får se hva det blir til!

Gripebrett.jpeg

Hals mockup.jpeg

Gripebrett2.jpeg

Endret av askret
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke hva gripebrettet er laget av! Dette hadde jeg liggende, ble nok kjøpt hos StewMac for endel år siden. Fant en ordre i historien min, og den sier maple, lønn.. Synes ikke det ser ut som lønn, men kanskje...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet så langt at kroppen er ferdig borret og frest, halsen er ferdig og oljet, og jeg er klar for lakkering av kroppen. Broa er plassert så riktig jeg kan, ved hjelp av kalkulator hos StewMac og se to ytterste strengene. På halsen bruker jeg olje beregnet på behandling av heltre benkeplater på kjøkken! Blir hardt og glatt etter 3-4 påføringer. Bånda setter jeg på med Fretpress fra StewMac. Den har innsatser for forskjellige radiuser. Jag har 12" radius på denne. Har ikke noen skikkelig måte å bøye bånda på før montering, så jeg var ikke heldig med 6-7 stykker.. Skal lage meg en bånd-bøyer før jeg gjør de om igjen, har kulelager på vei i posten!

Hals uten frets.jpeg

fretpress.jpeg

Frest kropp.jpeg

tunere og nut.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den lakkert, i en frisk klassisk Fender-farge, ligner litt på Ocean Turquoise. Kroppen er laget av ei bordplate som er laget av 5-6 eikebiter som er limt sammen. Den har noen steder delt seg litt i limingen, men jeg synes egentlig det bare ser litt artig ut! Har montert hals og noe hardware. Plekterbrettet ble byttet til et sort, og jeg valgte tradisjonelle tele pickups. Vet ikke merket på det settet jeg har brukt, så det blir spennende å høre lyden. Kjøpte de av en kar på Finn, Alnico 5 var beskrivelsen.. Billig da!

Halsen mangler noen bånd, og er ikke justert. Blir veldig fornøyd hvis denne selvlagde halsen blir bra!

82D83BFD-0B2F-41BB-AED9-39D0A579B82C.jpeg

F2965AD3-D408-48CB-BC88-37DBC5D90945.jpeg

DA072CE7-3680-43B9-81E4-A8E644B6BC05.jpeg

Endret av askret
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har koblet elektronikken, og det er lyd som det skal være! Halsen er jo som sagt ikke ferdig, mye strengeklirr nå... Tror ikke jeg tør å bedømme lyden i disse pickupene enda! I mangel på 250k pots ble det 500k på denne!

Lodding.jpeg

Endret av askret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.