Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klon Kloner


Troll

Anbefalte innlegg

12 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Har hatt en original Klon Centaur i (s)kjeden i mange år, og den fungerte godt både som boost med gain opp til kl.9, og som en OD med mer gain. Når Johs snakker om pedalen så tror jeg det handler om at han mener at selve konstruksjonen ikke er fullt i bruk før gain er på et visst minimumsnivå.

 

Jepp! Er de magiske diodene som ikke blir pushet skikkelig før gain er over så og så mye. Men jeg liker Klon som en EQ shape. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, CaptainSexy said:

Jepp! Er de magiske diodene som ikke blir pushet skikkelig før gain er over så og så mye. Men jeg liker Klon som en EQ shape. 

Agreed. Magien ligger i EQ-kurven, ikke nødvendigvis klippingen.

Jeg kjørte to klons på brettet en stund (Tumnus og Rockaway Archer), der den ene var satt som boost inn i en som var satt med ganske høy vreng. Funket knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Troll skrev:

Say No More. Prøvde å kjøpe en Archer allerede igår kveld, den var allerede solgt. Venter litt til det dukker opp en aluminiumsfarget versjon. Kanskje.. Hvis ikke jeg kjører på med gull. 

Det var nok min😂😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus som driver PYU PYU har nevnt til meg tidligere at han bygger klon-klone. Har forespurt pris hos han nå. Sitter igrunn å svever over bestill knappen på en Tumnus. Om prisforskjellen ikke er totalt avskrekkende, så går jeg heller for å støtte Norske bedrifter. :) Så det er jo også et alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MartheyG skrev:

Bestille meg et kit fra musikding i går, blir spennende å se om jeg får det til. 

Hvilket kit? Klon er jo relativt enkel. Diodene kan være tricky da germanium dioder brekker/knuser før du har sagt bø ;)Snakker av erfaring med dette kitet. Den har jo en bryter med bytte mellom to forskjellige diodepar så jeg fikk tak i noen gamle USA produserte 1N34A (samme som i originalen) og satt i andre posisjon (og ja det er lydforskjell når gain dras opp mellom nye og gamle dioder). Har kalt min "The Mongol"

klon-1.thumb.jpg.fc800038ac90458b7c40c96b8a8ec10f.jpg

 

Link til et lite lydklipp: https://youtu.be/oi_VEC-T2yw

Endret av GreenMan
La til link til lydklipp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GreenMan skrev:

Hvilket kit? Klon er jo relativt enkel. Diodene kan være tricky da germanium dioder brekker/knuser før du har sagt bø ;)Snakker av erfaring med dette kitet. Den har jo en bryter med bytte mellom to forskjellige diodepar så jeg fikk tak i noen gamle USA produserte 1N34A (samme som i originalen) og satt i andre posisjon (og ja det er lydforskjell når gain dras opp mellom nye og gamle dioder). Har kalt min "The Mongol"

klon-1.thumb.jpg.fc800038ac90458b7c40c96b8a8ec10f.jpg

 

Link til et lite lydklipp: https://youtu.be/oi_VEC-T2yw

Akkurat det kittet 😅

Noen tips til hvordan en nybegynner skal unngå akkurat det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Troll skrev:

Kan også montere disse helt til slutt. 

Selges billige 1N34A på ebay hvis du ikke ønsker å bruke en hundrelapp i frakt på så liten komponent fra andre steder. 

Ja, eller eventuelt ta en etterbestilling hos Musikding hvis det blir noen flere svidde komponenter, ganske rimelig frakt derfra. 

@GreenManJeg får prøve meg med en pinsett og en ganske spiss nebbtang slik at jeg ikke stresser selve dioden, bare lederne.  

 

Du endte opp med en Archer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MartheyG skrev:

 

@GreenManJeg får prøve meg med en pinsett og en ganske spiss nebbtang slik at jeg ikke stresser selve dioden, bare lederne.  

 

Du endte opp med en Archer? 

Jepp gjør det med pinsett og nebbetang. Annet triks er å lodde aller først holderen til IC - tape den fast og lodd fast lederne. 

Det er ikke en Archer - min Mongol er PCB/musikdingversjonen men med gamle dioder i det ene paret. Du kan jo event bytte ut det ene paret med LED også

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.