Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte bånd på stratocaster - Bergen


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en gammel strat som jeg har lyst å gjøre til å fikse opp.

Den har ganske slitne bånd noe som etter litt undersøkelse på nett virker som noe herk å gjøre selv.

Derfor lurte jeg på om noen her kan eller kjenner noen i bergensområde som gjør dette? I såfall kunne jeg ønsket å komme i kontakt disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Truckstop Chuckie said:

"Henki" Eugen? Fyr med lang fartstid.

Henki har vel gitt seg, men Frank Hovland har tatt over og gjør etter sigende bra arbeid.

Ellers er jo Andy Haliday en fyr med godt rykte også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frank hovland, victor manzanera morales, andy hallyday.

henki har sluttet for flere år siden, ihvertfall med å ta oppdrag for nye folk. slik jeg har skjønt det, jobber han litt enda, men da hovedsaklig for gamle kunder og slikt.

frank er standarden. han gjør godt arbeid, er hyggelig, og ikke særlig dyr. han har veldig mye erfaring med elgitarer, og bygger stathalser selv, så båndbytte er nok noe han gjør en gang i blandt, vil jeg tro. han har en hjelper/lærling for tiden, så vil tro det betyr at ventetiden har gått ned også. han holder på i et lite lokale rett ved siden av hagstrøm/4sound

victor er billigst, erfaringsmessig. han lager akustiske gitarer fra bunnen av, men tar en del elgitaroppdrag også. og bånd er jo ganske likt på akustisk og elektrisk. han holder på i kong oscarsgt.

andy har jeg ikke brukt, så vet ikke. men han har et godt rykte, etter hva jeg har hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var vel ikke trådstarter ute etter råd om hvem man anbefaler, men heller hvem som driver med slikt. så selv om man ikke har erfaring med neon, er det vel likevel relevant å liste opp folk man vet driver med slikt. og når vedkommende i tillegg har et ganske godt rykte lokalt, er det vel også relevant info, synes du ikke?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. 

Jeg har hørt at Victor også gjør godt arbeid, men har tidligere prøvd å få kontakt med han, men veldig vanskelig å finne kontaktinformasjon. Har funnet litt info på facebook, og prøvd å kontakte direkte på melding der, og på mailadressen som står oppført der. Dro også ned til sjappen hans i Kong Oscars men den var tydeligvis stengt til tross for at jeg var der minst en time før stengetid i følge åpningstider på nettet. 

Så litt vanskelig å få kontakt med han. 

Jeg tok kontakt med Eugen for noen år siden, da han fortalte at han ikke bygget gitarer lenger men drev med vedlikehold, så kan jo være at han fortsatt gjør det.

De andre må jeg sjekke opp i.

Ellers takker jeg igjen for svar og skal høre rundt etter hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
2 timer siden, Troll skrev:

Hva havner en gjennomsnittlig båndjobb på? Har en Epiphone LP Custom som nesten er fretless. Kunne tenkt meg å fått den i spillbar stand, uten å bruke for mye penger. 

Jeg tipper rundt fire lapper pluss minus. Litt mer styr med en LP kontra strat, pga binding og ebony. Du vil ikke ha en billig båndjobb, jeg snakker av erfaring. Fikk håpløs båndjobb av en trønder som var billig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med frank om det for et par måneder siden. han sa at han også tar i oppdrag å bytte til rustfrie stålband, om man skal ha noe man slipper å gjøre om igjen på mange år. men om det er verdt det på en epi...... usikker på det. du må nesten bare ta kontakt med han, tror jeg.

jeg kjøpte forresten en andy hallyday akustisk gitar, der han hadde filt og ordnet båndene etter at den kom til norge. han gjorde fint håndtverk på den gitaren, ihvertfall. og slik jeg har skjønt det, er han vesentlig billigere enn frank. verdt å sjekke ut, kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at et "billig" båndskifte som oftest er litt bortkastet, man får dessverre som oftest det man betaler for. Jeg kjøpte en CS Nocaster for noen år siden med et relativt ferskt båndskifte fra en av de overnevnte "gitarfikserne" og det var så hårreisende dårlig at den var uspillelig. Tok den med til Lars Dalin, han tok av fire av båndene med fingrene... Husk også at ofte så må nøtten skiftes også. Jeg har enda til gode å få et bra båndskifte til under 7 lax (og jeg har tatt mange båndskift), så min umiddelbar tanke er at det mest fornuftige er å selge gitaren din "as is" og heller kjøpe en ny eller pent brukt tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.