Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pick-ups Gibson Classic - komplimenteringsrådtråd


Anbefalte innlegg

Godtfolk - jeg kom over en billig Classic fra 2008, og den er utstyrt med de kjedelige 496/500 keramiske pupsene til Gibson. De tenker jeg selvsagt å gi en sjanse først, men ser for meg de må ut, sammen med resten av kabler og pots og ting og tang. 

Jeg har en SG med 57 classic pups, og en LP med en PAF-style halsmikk og en mer hot bromikk (7,8 ohm/13,6 ohm) i en latterlig god Epiphone Korea. Løst har jeg liggende et sett med tidlige 57/490 style PAFs fra en ES 86-modell. Jeg kan selvsagt sette disse inn i Classic-en, men føler at da blir den og SG-en alt for lik hverandre. 

Jeg tenker følgende: SG-en til klassisk rock/skrangleblues og mer "vintage" lydbilde. Epien til øvingslokale og generell mishandling på gutterommet. Classic-en vil jeg ha til litt mer fussa rock/riffing og stoner/progmetall-lefling (tenk Ulver, Tool, My Dying Bride etc). Hva bør jeg da sette inni denne?

Så har noen noen erfaringer, noe de tror, noen hypoteser, prøvd i praksis eller andre grunner for meninger om dette setter jeg pris på et hvert innspill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt av hvert i min Lp classic, men står nå et sett med iron gear dirty torque i bridge og blues engine i neck, og de låter veldig bra i mine ører. 

Har 2 flying V's med 496r/500t og liker de godt i de gitarene. De er veldig følsomme for pickuphøyde, så litt ned gjør store utslag. 

Ellers så er jo en super distortion alltid bra i lp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Seymour Duncan Blues Set (SH1) i min Classic. Veldig allsidige pickups til alt fra blues, rock og 80 talls metal. Vintage output, veldig åpen og en del mids/diskant. JB er jo et fint valg også, disse takler mye tyngre sjangre og solospilling med mye vreng. Spørs litt hvor mye output du trenger. 

Jeg spilte på 500T tidligere. Da slet litt med feedback når jeg spilte i band med en del volum. Men mulig de kan temmes med lav høyde, som forslått 😊 

Vurderer selv å prøve ut BKP Emerald på sikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser hvilken musikksjanger du ser for deg å bruke Classicen til, er jeg ikke så sikker på at 500/496 er helt feil, så jeg vil absolutt anbefale å eksperimentere litt med justering av høyde på pickups og polepieces, som flere her nevner, før du evt. tar valget om å bytte de.

Endret av Audun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Når jeg ser hvilken musikksjanger du ser for deg å bruke Classicen til, er jeg ikke så sikker på at 500/496 er helt feil, så jeg vil absolutt anbefale å eksperimentere litt med justering av høyde på pickups og polepieces, som flere her nevner, før du evt. tar valget om å bytte de.

Ja, jeg har egentlig tenkt det samme. Jeg kunne gjerne tenkt meg noen litt overwirede t-topsaktige, men da ryker jeg på dyrere pups enn resten av instrumentet ... Så tipper jeg gir dem et forsøk eller fire før jeg finner frem kredittkort og loddebolt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.