Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten multifx - HX Stomp eller Ampero?


Troll

Anbefalte innlegg

Har hatt en lang historie med diverse POD versjoner gjennom tidene. Nå driver jeg og vurderer å kjøpe en liten ampsim boks igjen. Med små barn i hus, er det greit med en plug n play løsning via headsett, uten å gå veien gjennom PC og lydkort. 

Har sett på HX Stomp, som virker lovende. Vært litt nysgjerrig på Ampero One også, men er litt usikker. Amp sims er det viktigeste, effekter er kjekt å ha. 

Hvilke erfaringer har dere gjort, og hva anbefales? 

Skulle helst hatt Neural Quad Coretex, men budsjettet tillater ikke (4-5k max). 

Kan nevne at jeg hadde Mooer Preamp Live, men syns ampene låt litt vell likt og det var for få sluttrinn å velge blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis forsterkermodellene er det viktigste så ville jeg tatt en kikk på Atomic sine bokser. Effektene kan ikke måle seg med HX Stomp, men forsterkermodellene er knallgode. Tar også eksterne drivepedaler mye bedre enn Helix-plattformen.

Jeg hadde en Ampli-Firebox i lang tid, og det er en veldig god ren forsterker-erstatning. Hvis du vil ha litt mer effektmuligheter så ta en kikk på Amplifire 6 eller 12.

Når alt det er sagt så er jeg stormende fornøyd med HX Stomp. Flere forsterkermodeller og selvsagt effekter, og med litt skruing så låter den også helt topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Troll said:

Takker for svar. Var egentlig ute etter en AmpliFire 6 - men etter å ha lest en del om HX Stomp, så virker det som en overall enkel og god løsining. Er det stor sprik mellom HX og Atomic på forsterkersimuleringer, eller syns du begg er gode nok? 

Jeg synes begge er gode nok. Atomic "føles" litt bedre, og tar som sagt eksterne drivepedaler mye bedre. Du kan dytte modellene til å vrenge mye mer naturlig.

Så det kommer an på hva du vil ha. Hvis du vil ha noe å kjøre pedalbrettet ditt sammen med så ville jeg snust på Atomic, mens hvis du vil ha en komplett alt-i-ett-løsning så er Helix-arkitekturen bedre etter min mening. Effektene til Atomic er ikke så veldig mye å skryte av, og det er ikke mange av dem.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Strymon Iridium som jeg er veldig fornøyd med. Den har ingen effekter utover romklang (room), og bang-for-the-buck-faktoren er i så måte temmelig lav, men den er enkel og grei.

Tre forsterkere, tre ulike kabinetter til hver forsterker. Plugg inn, spill. 

Ingen menyer å scrolle seg i hjel i er et stort pluss, hilsen EDB-avdelingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde holdt meg vekke fra alt av digitale dingser før jeg kjøpte hx stomp, i frykt for at det skulle bli mer skruing enn spilling. Men fant fort ut at det vare bare å velge et par amp modeller, å lage seg noen presets som låter bra, og bruke de. Synes UI er intuitiv og enkel å finne utav.

Bruker den både som øvings verktøy hjemme, og som en integrert del av riggen i bandet. Står montert på et brett med powerbank og en line6 g10, så kan sitte i sofaen å spille med kun headphone ledning å holde styr på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill. Veldig fristende med en av hver, men jeg heller mot HX Stom - høres ut som et fantastisk produkt som er overall bra nok på det meste, og med mang muligheter. 

Men skyt gjerne inn med flere innspill, sikkert mange som lurer på det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd HX Stomp, så funksjonen i den skal jeg ikke uttale meg om, men jeg oppgraderte til Helix LT i coverbandet i sommer, og lydmessig synes jeg denne låter veldig bra! Softwaren for å redigere patcher på PC syntes jeg også var veldig intuitiv, så det var lett å slenge sammen en god patch! Den største utfordringa jeg hadde var stort sett å velge hvilken amp jeg ville ha i de ulike patchene, da det var så mange som låt knallbra 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min röst går helt klart till Atomic (om du inte helt plötsligt vinner pengar och får möjlighet att casha in en Kemper :)). Obs, jag använder väldigt få effekter, bara de mest basic, knappt det, så hur effektdelen är vet andra bättre än mig. När jag hade en HX Stomp så gick en stor del av tiden till att tweaka till ett bra ljud, som sen inte lät bra nästa dag.. repeat.. men den verkar ju fungera för andra så det kanske är mig det är fel på. Formfaktorn är ju kanon då :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skrev vel et lite innlegg tidligere her på forumet om Ampero One. Nå har jeg vært lykkelig eier av denne siden i høst, og jeg er fortsatt like lykkelig :P

Jeg har litt labert grunnlag for å uttale meg om denne er bedre eller dårligere enn noe annet på markedet ettersom min erfaring med andre modeling brett begrenser seg til Boss ME. Jeg erfarer uansett at grensesnittet er intuitivt å jobbe med, amp modellene er av høy kvalitet og det er et hav å velge i, effektene er brukbar til svært bra med noen få hederlige unntak, CAB modellene er vel det som er absolutt best hos Ampero og Hotone generelt. Anbefaler å skru ned DB på input på Ampero da denne er litt for kraftig fra fabrikk (er ikke den eneste som har lagt merke til det). 
Har vært lenge siden det har kommet oppdateringer på Ampero One, og jeg vet ikke hvilket interval Hotone har plan om å lansere oppdateringer på. Føler ikke dette er et stort problem da jeg ikke opplever bugs eller mangel på effekter/amper/funksjonalitet. 

Ampero One har noen små begrensninger i forhold til Ampero fullversjon, slik som XLR utgang, mangler en footswitch som hadde vært kjekk å ha++. Er vel noe med at Ampero også kjører på 18 volt som jeg mener ha lest gjør en del med lydoppløsning/headroom....finnes noe på nett om dette. Ampero One har 9v strømforsyning og transformerer opp til 18v internt. 

På den negative siden savner jeg FX loop, noe som nå kommer på en "stomp" utgave som ligner veldig på Helix. En annen ting er at den innebygde expression pedalen er litt liten, føles litt "flimsy" og er litt tricky å få aktivert, noe som igjen kan syldes at jeg eeeegentlig ikke bruker den stort. Den står også montert litt for nærme den ene footswitchen etter min smak da det er litt lett å tråkke på denne samtidig. Dette kan løses med en ekstern expression eller litt selvdisiplin.

Hvis målet ditt er å bruke den til hjemmøving med headsett så vil jeg absolutt anbefale Ampero One da den gjør jobben i lange baner. Ser jeg bruker den mer og mer i bandsammenheng også.

Er det noe du spesifikt lurer på så er det bare å spørre :) 

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips på tampen er Hotone Binary serien. Her er Amp og CAB i forskjellige bokser. Litt annen teknologi bak disse da jeg mener ha lest at de baserer seg mer på samme teknologi som Hotone bruker i XTOMP boksene. Kjøpte dette selv som en rimelig inngangsbilett til modeling verdenen. Ligger noe ute for salg på finn akkurat nå ser jeg.... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ErikKlæptn skrev:

Hei! Skrev vel et lite innlegg tidligere her på forumet om Ampero One. Nå har jeg vært lykkelig eier av denne siden i høst, og jeg er fortsatt like lykkelig :P

Jeg har litt labert grunnlag for å uttale meg om denne er bedre eller dårligere enn noe annet på markedet ettersom min erfaring med andre modeling brett begrenser seg til Boss ME. Jeg erfarer uansett at grensesnittet er intuitivt å jobbe med, amp modellene er av høy kvalitet og det er et hav å velge i, effektene er brukbar til svært bra med noen få hederlige unntak, CAB modellene er vel det som er absolutt best hos Ampero og Hotone generelt. Anbefaler å skru ned DB på input på Ampero da denne er litt for kraftig fra fabrikk (er ikke den eneste som har lagt merke til det). 
Har vært lenge siden det har kommet oppdateringer på Ampero One, og jeg vet ikke hvilket interval Hotone har plan om å lansere oppdateringer på. Føler ikke dette er et stort problem da jeg ikke opplever bugs eller mangel på effekter/amper/funksjonalitet. 

Ampero One har noen små begrensninger i forhold til Ampero fullversjon, slik som XLR utgang, mangler en footswitch som hadde vært kjekk å ha++. Er vel noe med at Ampero også kjører på 18 volt som jeg mener ha lest gjør en del med lydoppløsning/headroom....finnes noe på nett om dette. Ampero One har 9v strømforsyning og transformerer opp til 18v internt. 

På den negative siden savner jeg FX loop, noe som nå kommer på en "stomp" utgave som ligner veldig på Helix. En annen ting er at den innebygde expression pedalen er litt liten, føles litt "flimsy" og er litt tricky å få aktivert, noe som igjen kan syldes at jeg eeeegentlig ikke bruker den stort. Den står også montert litt for nærme den ene footswitchen etter min smak da det er litt lett å tråkke på denne samtidig. Dette kan løses med en ekstern expression eller litt selvdisiplin.

Hvis målet ditt er å bruke den til hjemmøving med headsett så vil jeg absolutt anbefale Ampero One da den gjør jobben i lange baner. Ser jeg bruker den mer og mer i bandsammenheng også.

Er det noe du spesifikt lurer på så er det bare å spørre :) 

Finnes det noen pitch-effekter som kan kontrolleres med ekspression-pedalen på den? Altså type de-tune. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ErikKlæptn skrev:

Et lite tips på tampen er Hotone Binary serien. Her er Amp og CAB i forskjellige bokser. Litt annen teknologi bak disse da jeg mener ha lest at de baserer seg mer på samme teknologi som Hotone bruker i XTOMP boksene. Kjøpte dette selv som en rimelig inngangsbilett til modeling verdenen. Ligger noe ute for salg på finn akkurat nå ser jeg.... ;) 

Denne var liten og søt, skal sjekkes ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MartheyG skrev:

Finnes det noen pitch-effekter som kan kontrolleres med ekspression-pedalen på den? Altså type de-tune. 

Jepp, du har en som heter clean octa og dirty octa. Er en slags overdrive på siste. På disse har du mulighet å stille inn mengde høy og lav oktav samt dry signal. Alle tre parametrene kan styres via expressionpedal.

Jeg er ikke så himla glad i oktav pedaler generelt, så jeg er egentlig ikke rett person til å si om denne effekten er god eller dårlig, men personlig er dette en av de effektene som ikke imponerer meg veldig på Ampero.

Generelt kan de fleste parametre som er justerbare settes opp på expression pedal. Man lagrer en preset med amp/CAB/effekter først, så setter man opp funksjonen for CTRL, expression osv på preseten etterpå :)

Håper jeg har skrevet dette forståelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.