Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Knitring når jeg tar på strenger/metall


Anbefalte innlegg

4 timer siden, mislykketmusikant skrev:

du har ikke en gammel høyttalerkabel eller ledningsstump du kan kannibalisere, da? jeg ville ha testet å feste jordingen til noe annet enn der den er nå, bare for å se om det er det.

det kan jo være en ledning som er brudd på også.

Skal se hva jeg finner i løpet av morgendagen. Jeg skrudde ut jack-inngangen og volumpoten for å se litt nøyere. Det viser seg at ledningene går slik. Er det galt og vil det evt. fortsatt hjelpe å ta den løse kabelen bort til endestykke?

skjema.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, mislykketmusikant skrev:

spørs vel litt på hva den er i kontakt med nå, og hva som eventuelt er utelatt fra jordingen.

Har forsøkt å forlenge den løse kabelen og tatt den bort til endestykke. Samt. andre deler, men det ble ingen forbedring. Kommer fortsatt et høyt knepp når jeg tar på noe som er jordet og det blir høyere støy hvis jeg tar på volumpoten. 

 

9.jpg

10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, jantore skrev:

Slik skal det ikke være.Kapslingen skal være konstant jordet.Det er "hot"-lederen (de hvite ledningene) som skal oppføre seg slik du beskriver her.Sannsynlig at ledningene på potmeteret er koblet feil.

Så hva blir løsningen her? Kan jeg lodde en liten kabel fra de to sorte kablene opp til metallet over den gule plastikken?

24 minutter siden, mislykketmusikant skrev:

da vet ikke hjeg hva det kan være, ihvertfall. sorry.

Ikke noe å beklage. Jeg takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jantore skrev:

Eller sagt på en annen måte:Sannsyligvis skal de to sorte bytte plass med den hvite helt til høyre.

Det gir mening, takk! Hvis jeg tar på metallet til volumknappen tar jeg egentlig rett på den hvite til høyre. Som igjen genererer mer støy? Forklarer det også hvorfor jeg hører et knepp (utladning) hver gang jeg tar på noe som er jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, jantore skrev:

På bildet av volumkontrollen ser jeg to sorte ledninger til venstre,en hvit i midten og en hvit til høyre.

Hvis du lodder av alle ledningene skal de sorte sitte på den kontakten som har forbindelse til kapslingen(jord) på volumkontrollen både når den står på null og på maks.De hvite skal stå på de andre to kontaktene.Motstanden mellom disse to skal variere fra 0 til 250 kOhm eller mer,når du skrur på volumkontrollen.

Eller sagt på en annen måte:Sannsyligvis skal de to sorte bytte plass med den hvite helt til høyre.

Gikk visst litt fort i svingene i går. Sorte ledninger på volumpoten har alltid kontakt med jord. Skrur jeg jeg volum til 0 har hvit i midten og jord kontakt. Med volum på maks har hvit og hvit kontakt. Men uansett hva jeg gjør har ikke metallet til poten noe kontakt med jord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jantore skrev:

Kan med fordel jorde denne,men vet ikke om det hjelper .

En annen mulig årsak til støy kan være krypstrøm i jackledningens kontakter (dårlige loddinger).

Ellers så vet jeg faktisk ikke.

Støyen har jeg forstått er normalt for single coil? Den avtar når jeg spiller på gitaren. Det som plager meg er en høy kneppelyd hver gang jeg tar på noe som er jordet. 

Tenker at jeg tar meg en tur i butikk for å høre. Er helt uerfaren når det gjelder gitarelektronikk, men takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.