Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Knitring når jeg tar på strenger/metall


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny i gitarverden og på dette forumet, men håper noen har mulighet til å hjelpe meg. Har en elgitar hvor det kommer et lite knepp hver gang jeg plasserer en finger på strengene eller noe metall. I tillegg forsvinner en del støy når jeg tar på tilsvarende steder, men dette har jeg forstått er normalt med single coils? 

Åpnet gitaren for å se etter løse ledninger, men fant kun en løs ledning som var avmantlet. Denne var presset mellom dekselet som har alufolie på baksiden og på innsiden av gitaren hvor det er lakk. Jeg regner med at det er for å oppnå en forbindelse?

Videre forsøkte jeg å måle litt kontinuitet. Målte fra jord på kabel i gitar og mellom komponenter. Alt hadde forbindelse utenom kapslingen til volumknappen, men når jeg skrudde den til null ble det kontakt. Det er forsåvidt en "push/push invisible" pot ifølge produsent (Jeg er dessverre usikker på virkemåte utenom å justere volum). Når jeg tar på metallet rundt volumknappen blir støyen høyere. Noe jeg synes virker rart. 

Jeg har også prøvd forsterkeren på forskjellige kurser som jeg vet er jordet, men det låter helt likt. Litt småstøy kan jeg leve med, men "knepping" og "knitring" hver gang jeg tar på gitaren er veldig plagsomt. 

Alt av hjelp tas imot med stor takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, juzzizhow skrev:

Mangler jording et sted ? 
Hva er det for en gitar ? 
 

Mulig å få noen bilder av «kontrollrommet» ? :)

Det mangler ikke noe jord som jeg kan se. Eneste jeg ikke har fysisk sjekket er broen, da den satt veldig fast. Men jeg får samme målinger mellom kabelinngang til bro, endestykke og strenger. Altså når jeg måler motstanden og ikke bare piper etter forbindelse. 

Gitaren er en liten Gissgitar, så det er ikke store «kontrollrommet», men jeg kan forsøke å få tatt noen bilder hvis du ikke har noen umiddelbar tanke om hva som kan være galt. 

Eneste komponenten jeg ikke fikk målt på fra innsiden var volumhjulet. Den satt veldig langt inn i gitarens kropp, men det gikk en tilsvarende ledning dit. Som var lik de andre som er brukt til jord.

Siden det kun støyer mer når jeg tar på metallet rundt volumet, så er det vel kanskje noe feil der?

 

Endret av Wembdude
Manglet spørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har med skjerming å gjøre. Nesten alle elektriske gitarer er dårlig skjermet for radiostøy (ofte er eneste skjerming en halvhjertet bit med aluminiumsfolie under plekterbrettet. Den enkleste måten å ordne dette på, er å bruke kobbertape med strømførende lim i kontrollutsparingen som har kontakt med skjermingen du lager under plekterbrettet, som må være heldekkende. Om limet ikke er strømførende, må du lodde skjøtene. Du kan også bruke aluminiumstape, men den går det ikke an å lodde på. Når dette "rommet" kobles til jord, har du et såkalt Faraday-cage, som skjermer utmerket mot den allestedsnærværende radiostøyen. Sørg for å sjekke for kontinuitet. Mine Jazzmastere, Stratocastere og Telecastere er alle helt og holdent fri for denne støyen etter at jeg har utført denne prosedyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Arkadian skrev:

Dette har med skjerming å gjøre. Nesten alle elektriske gitarer er dårlig skjermet for radiostøy

Takk for svar. Vil dette også hjelpe mot det lille kneppet jeg hører hver gang jeg tar på noe som er jordet? Høres veldig ut som en liten utladning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Arkadian skrev:

Det er jeg temmelig sikker på.

Fungerer ikke skjermlakk/maling noe særlig bra? Det er et heldekkende lag inne i hele rommet på gitaren.

Trodde først det var noe jord som manglet, siden det støyer mer når jeg tar på metallet rundt volumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det høres ut som en feilkobling en plass, siden dette kneppet kommer når du rører strengene også. det må bety at det er koblet eller er overledning av strøm til broen eller strengfestet. vet du om det har vært noen som har tuklet med den før, og som har koblet feil ledning til strengfestet? at de har trodd det har vært jord, men så har det vært noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wembdude skrev:

Fungerer ikke skjermlakk/maling noe særlig bra? Det er et heldekkende lag inne i hele rommet på gitaren.

Trodde først det var noe jord som manglet, siden det støyer mer når jeg tar på metallet rundt volumet. 

Skjermende maling fungerer ikke på langt nær så bra som folie/tape. Men du har rett, jeg har nok lest for raskt og/eller dårlig. Om det støyer mer når du berører metall, er det et jordproblem. Beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Endt skrev:

Har du prøvd med en annen amp, annen strømkilde osv? Viss det føles som en utladning, så ligger kansje problemet en annen plass?

Jeg har dessverre ingen annen amp jeg kan bruke, men forsøkte på forskjellige kurser i huset. Problemet oppstod både i stikk uten og med jord.

47 minutter siden, mislykketmusikant skrev:

synes det høres ut som en feilkobling en plass, siden dette kneppet kommer når du rører strengene også. det må bety at det er koblet eller er overledning av strøm til broen eller strengfestet. vet du om det har vært noen som har tuklet med den før, og som har koblet feil ledning til strengfestet? at de har trodd det har vært jord, men så har det vært noe annet?

Gitaren er kjøpt på finn, men nesten ikke brukt ifølge vedkommende. Om den er tuklet med klarer jeg ikke å se, men legger ved noen bilder. 

25 minutter siden, Arkadian skrev:

Skjermende maling fungerer ikke på langt nær så bra som folie/tape. Men du har rett, jeg har nok lest for raskt og/eller dårlig. Om det støyer mer når du berører metall, er det et jordproblem. Beklager det.

Kun metallet rundt volum støyer den mer. 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du en ledningsstump liggende? prøv å fjern den jord-kabalen som står løs gjennom det skruhullet, forleng den, og koble forlengeren til strengholderen helt bak på gitaren. se om det hjelper. det høres ut som om det går elektrisitet der det ikke skal gå. dette må være et jordingsproblem, tror nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid skummelt å tipse om dit og datt på internett ... 

Men JEG hadde prøvd jorde den ‘metallkoppen’ volumpotten er montert i ...

Er jo enkelt å teste med en ‘provisorisk’ ledning fra f.eks strengeholdern  ...

Er jo ikke noe avanserte greier det der ? En pickup -> volumpot -> output ... 

Er vel ikke noe aktiv elektronikk der ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mislykketmusikant skrev:

har du en ledningsstump liggende? prøv å fjern den jord-kabalen som står løs gjennom det skruhullet, forleng den, og koble forlengeren til strengholderen helt bak på gitaren. se om det hjelper. det høres ut som om det går elektrisitet der det ikke skal gå. dette må være et jordingsproblem, tror nå jeg.

Har veldig lite tilgjengelig og sitter for tiden i karantene. Den løse jord-kabelen er vel for å jorde hele rommet? Den blir klemt mellom alufolie (bak på deksel) og den ledende malingen når jeg skrur ting på plass. Det er også forbindelse mellom den løse jordkabelen og strengholderen fra før. 

Måler jeg volt mellom "metallkoppen" til volum og strengene har jeg 2V. Når jeg da tar på noe som er jordet faller det til 0,1V.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.