Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass ukulele vs mini ACC bass?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Vi holder på med et lite trio prosjekt som skal være litt "korona" vennlig. Tanken var å bytte ut trommesettet med "jembe" oppsett med Cajon, Jembe osv, kassegitar/vokal og bass/kor. 

Men så slo tanken min at det hadde vært grise artig om mann har fått til å brukt en bass ukulele eller en miniatyr akustisk bass til dette. Har Kemper, så skal være fult mulig å EQ/skru fet bass lyd av det meste. Det blir noe litt "roligere" musikk, og litt for å spille opp til dans. 

Noen forslag til bass?  

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Taylor GS Mini E bass for noen år siden som jeg brukt til opptak/øvinger hjemme og live i amp og rett i PA settinger ! 
Helt konge ! 

Liten og nett, og låter bass ! 

Liker ikke di Kala U-Bassene med gummistrenger noe videre ... Lav akustisk lyd, og så gummistrenger da ! 

Endret av juzzizhow
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, juzzizhow skrev:

Jeg kjøpte en Taylor GS Mini E bass for noen år siden som jeg brukt til opptak/øvinger hjemme og live i amp og rett i PA settinger ! 
Helt konge ! 

Liten og nett, og låter bass ! 

Liker ikke di Kala U-Bassene med gummistrenger noe videre ... Lav akustisk lyd, og så gummistrenger da ! 

Takk for tips! Ja gummi strenger er så som så. Men kan vell kanskje låte tøft det også? Litt mer kontrabass type lyd? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutes ago, Soundmannen said:

Takk for tips! Ja gummi strenger er så som så. Men kan vell kanskje låte tøft det også? Litt mer kontrabass type lyd? 

Joda ... men fortsatt lite akustisk lyd ! 
Lenge siden jeg spilt på en Kala U-Bass, så noe 'fersk' A/B info har jeg jo ikke ! 

På opptak med mikk høres Tayloren mer en nok kontrabass ut til mitt bruk ! 
Men den er jo ikke fretless da, så vil jeg ha kontrabass så spiller jeg kontrabass ! 🙂

Ser Guild lager noe tilsv også, og Ibanez ... Har ikke prøvd noen av dem da ! 

Endret av juzzizhow
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi driver samme opplegg for å planlegge akustiske konserter med akustisk gitar og cajon/div perkusjon.

Var inne på tanken på de u-bassene jeg også, men er ikke kjempefan av den gummistreng-følelsen. For øyeblikket har jeg landet på å prøve meg med en passiv fretless bass med flatwound strenger. Det kuleste hadde jo vært en kontrabass, men det har jeg ingen ferdigheter til.

Hvis fretless-ekseperimentet ikke fungerer så blir det sikkert akustisk bass. Føler det er ganske safe i en slik setting.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en 'full size' 34" fretless kassebass (CORT). Den blev stor og klønete å spille på husker jeg, og jeg er jo ingen lilleputt da ... 
Og den lagde ikke mer akustisk lyd en den lille Tayloren jeg har nå ! 

Ibanez har en liten fretless kasse jeg har skikkelig lyst å teste ...
https://www.ibanez.com/na/products/detail/avnb1fe_01.html

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, juzzizhow skrev:

Joda ... men fortsatt lite akustisk lyd ! 
Lenge siden jeg spilt på en Kala U-Bass, så noe 'fersk' A/B info har jeg jo ikke ! 

På opptak med mikk høres Tayloren mer en nok kontrabass ut til mitt bruk ! 
Men den er jo ikke fretless da, så vil jeg ha kontrabass så spiller jeg kontrabass ! 🙂

Ser Guild lager noe tilsv også, og Ibanez ... Har ikke prøvd noen av dem da ! 

Ja blir nok ikke oppmikken uansett, men uansett så er det nok kanskje lurt å se på liten akustisk bass med stålstrenger i stedet for ukulele med gummi :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Naigewron skrev:

Vi driver samme opplegg for å planlegge akustiske konserter med akustisk gitar og cajon/div perkusjon.

Var inne på tanken på de u-bassene jeg også, men er ikke kjempefan av den gummistreng-følelsen. For øyeblikket har jeg landet på å prøve meg med en passiv fretless bass med flatwound strenger. Det kuleste hadde jo vært en kontrabass, men det har jeg ingen ferdigheter til.

Hvis fretless-ekseperimentet ikke fungerer så blir det sikkert akustisk bass. Føler det er ganske safe i en slik setting.

Ja er nok enig i at disse strekk strengene ikke er noe særlig. Kanskje heller se på en mindre kassebass med stålstrenger :) 

Endret av Soundmannen
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Ser den Orangen må hentes, og er en drøy 9 timer kjøretur en vei herfra😊 Skal vurdere Orange også👌
    • Er litt risky med 412 med greenbacks og en 100w marshall ja, gamle jmp og plexi har vel output på 180w og rundtom der, men spillet du på moderat volum så går det nok greit.  V30 er uansett ikke et dårlig valg, kommer også i flere orange kabinett. Er vel et orange 412 til salgs her på forumet?
    • Jepp, fant ut av dette for litt siden samt at greenbacks blir vel nesten litt marginalt selv om det hadde vært 4x12 også(?). Kikka litt på creambacks ettersom de skal inneha litt av samme kvalitetene som greenbacks men tåler mer effekt. Synes allikevel v30 er en litt mer bulletproof høyttaler å satse på ettersom jeg har litt marginale muligheter til å teste. "Alle" anbefaler v30, så det er vel av en grunn  
    • Det er muligens nevnt, men hvis du tenker 2x12, så er jo ordinære Greenbacks på 25w stykket. Det kan bli lite med en 100w amp. 🙂
    • Last ned, legg .wav filene til i IR delen i hx edit. Så velger du din foretrukne amp, (ikke amp+cab) og lager en IR block etter ampen i signalkjeden, så kan du scrolle mellom de IR'ene du har lastet inn
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.