Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier/Fender Jazzmaster kjøpetråd


Skullkrusher

Anbefalte innlegg

Hei! Har bestemt meg for å kjøpe en Jazzmaster på nyåret. Akkurat nå står det mellom tre muligheter:

- Kjøpe en ny Squier Classic Vibe Jazzmaster

- Kjøpe en ny Fender Vintera Jazzmaster

- Kjøpe en brukt japansk eller «amerikansk» modell

Budsjettet mitt er 10.000,-. Enten kan jeg gå for en Squier, finne ut om jeg faktisk kommer til å like Jazzmaster over tid og eventuelt oppgradere senere, eller så kan jeg kjøpe en mer high end-modell med en gang. Bruktmarkedet er også et alternativ, men det har vært svært få Jazzmastere ute de siste månedene, og eBay/Reverb-prisene virker bare latterlige.

Hva ville dere forumitter ha gjort? :) Flott om noen kan dele erfaringer med noen av modellene i dette prissegmentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen års erfaring med Jazzmaster. Kjøpte først en Squier Vintage Modified da den modellen var ny. Endte opp med etter hvert å bytte så i så alt byttbart på den. Nå er det en grei gitar, men den er ikke lenger så billig. Men for noen år siden kjøpte jeg meg en rålekker 1998 Custom Shop Jazzmaster . Den har det ikke vært nødvendig å gjøre noe som helst med. Absolutt ingenting, til og med stolen duger med tjukke nok strenger (i mitt tilfelle Thomastik-Infeld 12–50 Jazz Swing). Moralen er at en highend-JM er en knallgitar, mens en billig-JM er en potensielt god gitar når billig mekanikk og elektronikk er byttet. 

Japanske Jazzmastre er i en mellomposisjon. De har som regel brukbar mekanikk, men fryktelige pickuper og litt løen elektronikk.

Jeg ville primært lett etter en AVRI, sekundært gått for en Vintera eller dens forløper.

Og husk at det er vanskelig å trives med Jazzmaster om man ikke godtar dens særheter. Substansielle strenger (minst 11–48) er et must. Stolen må flyte, hvis man vil at den skal fungere som intendert. Mastery-stol koster skjorta og gjør gitaren til noe helt annet, og da er spørsmålet hva man skulle med en Jazzmaster i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Arkadian skrev:

Jeg har noen års erfaring med Jazzmaster. Kjøpte først en Squier Vintage Modified da den modellen var ny. Endte opp med etter hvert å bytte så i så alt byttbart på den. Nå er det en grei gitar, men den er ikke lenger så billig. Men for noen år siden kjøpte jeg meg en rålekker 1998 Custom Shop Jazzmaster . Den har det ikke vært nødvendig å gjøre noe som helst med. Absolutt ingenting, til og med stolen duger med tjukke nok strenger (i mitt tilfelle Thomastik-Infeld 12–50 Jazz Swing). Moralen er at en highend-JM er en knallgitar, mens en billig-JM er en potensielt god gitar når billig mekanikk og elektronikk er byttet. 

Japanske Jazzmastre er i en mellomposisjon. De har som regel brukbar mekanikk, men fryktelige pickuper og litt løen elektronikk.

Jeg ville primært lett etter en AVRI, sekundært gått for en Vintera eller dens forløper.

Og husk at det er vanskelig å trives med Jazzmaster om man ikke godtar dens særheter. Substansielle strenger (minst 11–48) er et must. Stolen må flyte, hvis man vil at den skal fungere som intendert. Mastery-stol koster skjorta og gjør gitaren til noe helt annet, og da er spørsmålet hva man skulle med en Jazzmaster i utgangspunktet.

Takk for godt og utfyllende svar! AVRI hadde vært perfekt, men utenfor budsjettet jeg har satt meg (10k, som skrevet i OP). Høres kanskje ut som Vintera er den beste løsningen for meg. 

Ser at mange bytter til Mastery, men hvorfor mener du at poenget med Jazzmaster er borte med Mastery-stol? Spør fordi jeg rett og slett fet lite om Mastery.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skullkrusher skrev:

Takk for godt og utfyllende svar! AVRI hadde vært perfekt, men utenfor budsjettet jeg har satt meg (10k, som skrevet i OP). Høres kanskje ut som Vintera er den beste løsningen for meg. 

Ser at mange bytter til Mastery, men hvorfor mener du at poenget med Jazzmaster er borte med Mastery-stol? Spør fordi jeg rett og slett fet lite om Mastery.

Jeg antar Vintera gir deg nesten alt du trenger, uten at jeg har eid en sjøl. Ser ut som AVRI er blitt betraktelig inflatert i det siste, dessverre.

Mastery forandrer selve topologien til offset-gitarene. Vibratoenheten og stolen er ment å bevege seg i takt, mens Mastery står stille, slik at virkemåten blir litt mer som en Bigsby. Det innfører også et nytt friksjonspunkt og får vibratoenheten til å føles ganske annerledes. Dessuten har Mastery  begrensede intonasjonsmuligheter, noe som gjør det umulig å bruke omspunnen tredjestreng. Personlig (jeg er designer av yrke) synes jeg også Mastery-produktene er stygge som juling og står i grell kontrast til Fender-formspråket. Men det er en smakssak.

Endret av Arkadian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan mene mye om designet til Mastery, men det er en fantastisk bra oppgradering. Joda, det er noe annet enn den originale stolen, men instrumentet blir utrolig mye mer levende. Mer sustain, mer attack, mer av alt. Alternativt har man Staytrem, men de er vanskelige å få fatt i nå som de ikke sender utenfor UK lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Man kan mene mye om designet til Mastery, men det er en fantastisk bra oppgradering. Joda, det er noe annet enn den originale stolen, men instrumentet blir utrolig mye mer levende. Mer sustain, mer attack, mer av alt. Alternativt har man Staytrem, men de er vanskelige å få fatt i nå som de ikke sender utenfor UK lenger.

Ingen tvil om at Mastery gjør offsetgitarer til noe mye nærmere en allroundgitar. Jeg prøvde sjøl lenge å "temme" mine Jazzmastere med både Staytrem og Mastery og diverse annet, men fant til slutt større glede i å bruke dem som opprinnelig intendert. Men jeg skal være den første til å innrømme at det er en acquired taste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problem med det estetiske ved Mastery selv, men tenker jeg går for standard tremolo først og oppgraderer senere hvis jeg finner ut at det er et behov. Gitaren blir sannsynligvis kun brukt hjemme/i studio, ikke på konserter, så det trenger ikke å være kjempesolid. Virker som det er tørke på Vintera-Jazzmastere for tida, så det virker som jeg må vente litt, eventuelt gå for Squier Classic Vibe, som generelt bruker å være knallgode gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått en Squier Classic Vibe Jaguar i hus, og må nesten skryte litt av den! Den er jo veldig lik Jazzmaster, med samme separate elektronikk-kretser for Rhytm og Lead. Jazzmaster har jo sine egne pickups, så det blir jo litt forskjellig, og kortere skalalengde på Jaguar. Min kom fra Evenstad Musikk, med en lapp på esken der det stod 'Åpnet og kontrollert av Evenstad Musikk', og dato og signatur. Den kom perfekt satt opp, fin, lav action, intonert, og ikke antydning til skarpe kanter på bånda. Og så godt som stemt også! Bare å sette vib-armen i og kjøre på! Så jeg vil jo tro at en Jazzmaster i samme serie holder samme kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, askret skrev:

Jeg har akkurat fått en Squier Classic Vibe Jaguar i hus, og må nesten skryte litt av den! Den er jo veldig lik Jazzmaster, med samme separate elektronikk-kretser for Rhytm og Lead. Jazzmaster har jo sine egne pickups, så det blir jo litt forskjellig, og kortere skalalengde på Jaguar. Min kom fra Evenstad Musikk, med en lapp på esken der det stod 'Åpnet og kontrollert av Evenstad Musikk', og dato og signatur. Den kom perfekt satt opp, fin, lav action, intonert, og ikke antydning til skarpe kanter på bånda. Og så godt som stemt også! Bare å sette vib-armen i og kjøre på! Så jeg vil jo tro at en Jazzmaster i samme serie holder samme kvalitet!

Det frister faktisk en del! Leser bare gode ting om Classic Vibe-Jazzmasterne. Jeg er veldig 50/50 mellom å gå for Squier eller Fender nå. Planen er bare å bruke gitaren som et verktøy hjemme, i langt ifra noen profesjonell sammenheng, så den trenger absolutt ikke å være spesielt high end, selv om jeg ofte er fan av å legge så mye som mulig i potten tidlig for å få noe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Fikk en deal på en Road Worn 60’s Jazzmaster som nå er på vei til meg. Det som talte for var American Vintage-pickups, nitrolakk, også har en venn en Road Worn Stratocaster som er helt fantastisk å spille på. Relicing er ikke så nøye for meg, den kommer nok bare til å bli brukt hjemme i mitt eget selskap, men det virker som de nyere Road Worn-gitarene har litt mildere relicing enn de gamle. 

Kommer med en oppdatering når gitaren kommer i posten!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at Japan JM har dårlige pickups. Eller, det er ikke helt sant. Neck er supersmooth, men bridge er icepick, egentlig helt ubrukelig hvis man ikke ruller av tonen. Noe jeg gjør.

En fiks på dette er å visstnok å bytte ut pots med mindre verdi, da de som sitter i er 1m.

Men nå skal jeg skifte ut pickupene med P90 i humbucker-format. Nytt brett er bestilt. Blir kanskje ikke så vakkert, men en mye mer anvendelig gitar. Spillemessig så er den jo konge. Og når jeg får lyden jeg vil ha så blir den forhåpentligvis ett godt verktøy fremover.

Og alt er jo reversibelt, hvis ikke de nye pickupene er for dype? Da får man se hva man gjør.

Forresten så blir den kanskje ikke så horribel utseendemessig heller:

be71654c93b156b2bfa4ab3845a84b16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evil_Caprino skrev:

Kan skrive under på at Japan JM har dårlige pickups. Eller, det er ikke helt sant. Neck er supersmooth, men bridge er icepick, egentlig helt ubrukelig hvis man ikke ruller av tonen. Noe jeg gjør.

En fiks på dette er å visstnok å bytte ut pots med mindre verdi, da de som sitter i er 1m.

Men nå skal jeg skifte ut pickupene med P90 i humbucker-format. Nytt brett er bestilt. Blir kanskje ikke så vakkert, men en mye mer anvendelig gitar. Spillemessig så er den jo konge. Og når jeg får lyden jeg vil ha så blir den forhåpentligvis ett godt verktøy fremover.

Og alt er jo reversibelt, hvis ikke de nye pickupene er for dype? Da får man se hva man gjør.

Forresten så blir den kanskje ikke så horribel utseendemessig heller:

be71654c93b156b2bfa4ab3845a84b16.jpg

Synes det ser ganske pent ut, jeg! Det burde ikke funke, men det gjør liksom det likevel. Hadde vært interessant å høre en før og etter-sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var gitaren i hus. Har spilt på den et par timer. Her er førsteinntrykket:

- God båndjobb! Helt passe avrundede bånd, og det var null stress å få til rett strengehøyde (justerte bare den ned et ørlite knepp).

- Tremoloen fungerer akkurat som den skal. Har ikke noe problem med at strengene hopper ut av hakket i stolen. Dette skyldes nok delvis at jeg spiller relativt svakt.

- Pickups låter svært fint. Spiss lyd i bridge i forhold til hva jeg er vant til (som strengt tatt er humbuckere med coil-tap). Halsmikken låter nydelig. Rytmekretsen er sjarmerende, vet ikke helt hva jeg skal si om den ennå. Må utforske mer.

- Konstruksjon forøvrig virker ganske plettfri så langt. Den holder stemming godt, og tunerne er gode. Ikke noe støy eller skraping i elektronikk heller.

20210105_202924-01.thumb.jpeg.1c370a27e6f85aa0028294028ef59434.jpeg

Kunne selvfølgelig ønsket meg mørkere gripebrett, men det er litt tørt nå, så en dæsj olje hjelper nok massevis. Selve gripebrettet er egentlig ganske pent. Relicing har jeg aldri egentlig vært spesielt glad i, men jeg klarer ikke å unngå å synes at den ser veldig sjarmerende ut. Det er ikke overdrevent utført, og skrammene/slitasjen er i det minste på de logiske plassene. 

Overall er jeg happy camper!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.