Web Analytics
Jump to content

Squier/Fender Jazzmaster kjøpetråd


Skullkrusher
 Share

Recommended Posts

Hei! Har bestemt meg for å kjøpe en Jazzmaster på nyåret. Akkurat nå står det mellom tre muligheter:

- Kjøpe en ny Squier Classic Vibe Jazzmaster

- Kjøpe en ny Fender Vintera Jazzmaster

- Kjøpe en brukt japansk eller «amerikansk» modell

Budsjettet mitt er 10.000,-. Enten kan jeg gå for en Squier, finne ut om jeg faktisk kommer til å like Jazzmaster over tid og eventuelt oppgradere senere, eller så kan jeg kjøpe en mer high end-modell med en gang. Bruktmarkedet er også et alternativ, men det har vært svært få Jazzmastere ute de siste månedene, og eBay/Reverb-prisene virker bare latterlige.

Hva ville dere forumitter ha gjort? :) Flott om noen kan dele erfaringer med noen av modellene i dette prissegmentet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen års erfaring med Jazzmaster. Kjøpte først en Squier Vintage Modified da den modellen var ny. Endte opp med etter hvert å bytte så i så alt byttbart på den. Nå er det en grei gitar, men den er ikke lenger så billig. Men for noen år siden kjøpte jeg meg en rålekker 1998 Custom Shop Jazzmaster . Den har det ikke vært nødvendig å gjøre noe som helst med. Absolutt ingenting, til og med stolen duger med tjukke nok strenger (i mitt tilfelle Thomastik-Infeld 12–50 Jazz Swing). Moralen er at en highend-JM er en knallgitar, mens en billig-JM er en potensielt god gitar når billig mekanikk og elektronikk er byttet. 

Japanske Jazzmastre er i en mellomposisjon. De har som regel brukbar mekanikk, men fryktelige pickuper og litt løen elektronikk.

Jeg ville primært lett etter en AVRI, sekundært gått for en Vintera eller dens forløper.

Og husk at det er vanskelig å trives med Jazzmaster om man ikke godtar dens særheter. Substansielle strenger (minst 11–48) er et must. Stolen må flyte, hvis man vil at den skal fungere som intendert. Mastery-stol koster skjorta og gjør gitaren til noe helt annet, og da er spørsmålet hva man skulle med en Jazzmaster i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Arkadian skrev:

Jeg har noen års erfaring med Jazzmaster. Kjøpte først en Squier Vintage Modified da den modellen var ny. Endte opp med etter hvert å bytte så i så alt byttbart på den. Nå er det en grei gitar, men den er ikke lenger så billig. Men for noen år siden kjøpte jeg meg en rålekker 1998 Custom Shop Jazzmaster . Den har det ikke vært nødvendig å gjøre noe som helst med. Absolutt ingenting, til og med stolen duger med tjukke nok strenger (i mitt tilfelle Thomastik-Infeld 12–50 Jazz Swing). Moralen er at en highend-JM er en knallgitar, mens en billig-JM er en potensielt god gitar når billig mekanikk og elektronikk er byttet. 

Japanske Jazzmastre er i en mellomposisjon. De har som regel brukbar mekanikk, men fryktelige pickuper og litt løen elektronikk.

Jeg ville primært lett etter en AVRI, sekundært gått for en Vintera eller dens forløper.

Og husk at det er vanskelig å trives med Jazzmaster om man ikke godtar dens særheter. Substansielle strenger (minst 11–48) er et must. Stolen må flyte, hvis man vil at den skal fungere som intendert. Mastery-stol koster skjorta og gjør gitaren til noe helt annet, og da er spørsmålet hva man skulle med en Jazzmaster i utgangspunktet.

Takk for godt og utfyllende svar! AVRI hadde vært perfekt, men utenfor budsjettet jeg har satt meg (10k, som skrevet i OP). Høres kanskje ut som Vintera er den beste løsningen for meg. 

Ser at mange bytter til Mastery, men hvorfor mener du at poenget med Jazzmaster er borte med Mastery-stol? Spør fordi jeg rett og slett fet lite om Mastery.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skullkrusher skrev:

Takk for godt og utfyllende svar! AVRI hadde vært perfekt, men utenfor budsjettet jeg har satt meg (10k, som skrevet i OP). Høres kanskje ut som Vintera er den beste løsningen for meg. 

Ser at mange bytter til Mastery, men hvorfor mener du at poenget med Jazzmaster er borte med Mastery-stol? Spør fordi jeg rett og slett fet lite om Mastery.

Jeg antar Vintera gir deg nesten alt du trenger, uten at jeg har eid en sjøl. Ser ut som AVRI er blitt betraktelig inflatert i det siste, dessverre.

Mastery forandrer selve topologien til offset-gitarene. Vibratoenheten og stolen er ment å bevege seg i takt, mens Mastery står stille, slik at virkemåten blir litt mer som en Bigsby. Det innfører også et nytt friksjonspunkt og får vibratoenheten til å føles ganske annerledes. Dessuten har Mastery  begrensede intonasjonsmuligheter, noe som gjør det umulig å bruke omspunnen tredjestreng. Personlig (jeg er designer av yrke) synes jeg også Mastery-produktene er stygge som juling og står i grell kontrast til Fender-formspråket. Men det er en smakssak.

Edited by Arkadian
Link to comment
Share on other sites

Man kan mene mye om designet til Mastery, men det er en fantastisk bra oppgradering. Joda, det er noe annet enn den originale stolen, men instrumentet blir utrolig mye mer levende. Mer sustain, mer attack, mer av alt. Alternativt har man Staytrem, men de er vanskelige å få fatt i nå som de ikke sender utenfor UK lenger.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Man kan mene mye om designet til Mastery, men det er en fantastisk bra oppgradering. Joda, det er noe annet enn den originale stolen, men instrumentet blir utrolig mye mer levende. Mer sustain, mer attack, mer av alt. Alternativt har man Staytrem, men de er vanskelige å få fatt i nå som de ikke sender utenfor UK lenger.

Ingen tvil om at Mastery gjør offsetgitarer til noe mye nærmere en allroundgitar. Jeg prøvde sjøl lenge å "temme" mine Jazzmastere med både Staytrem og Mastery og diverse annet, men fant til slutt større glede i å bruke dem som opprinnelig intendert. Men jeg skal være den første til å innrømme at det er en acquired taste. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe problem med det estetiske ved Mastery selv, men tenker jeg går for standard tremolo først og oppgraderer senere hvis jeg finner ut at det er et behov. Gitaren blir sannsynligvis kun brukt hjemme/i studio, ikke på konserter, så det trenger ikke å være kjempesolid. Virker som det er tørke på Vintera-Jazzmastere for tida, så det virker som jeg må vente litt, eventuelt gå for Squier Classic Vibe, som generelt bruker å være knallgode gitarer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat fått en Squier Classic Vibe Jaguar i hus, og må nesten skryte litt av den! Den er jo veldig lik Jazzmaster, med samme separate elektronikk-kretser for Rhytm og Lead. Jazzmaster har jo sine egne pickups, så det blir jo litt forskjellig, og kortere skalalengde på Jaguar. Min kom fra Evenstad Musikk, med en lapp på esken der det stod 'Åpnet og kontrollert av Evenstad Musikk', og dato og signatur. Den kom perfekt satt opp, fin, lav action, intonert, og ikke antydning til skarpe kanter på bånda. Og så godt som stemt også! Bare å sette vib-armen i og kjøre på! Så jeg vil jo tro at en Jazzmaster i samme serie holder samme kvalitet!

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, askret skrev:

Jeg har akkurat fått en Squier Classic Vibe Jaguar i hus, og må nesten skryte litt av den! Den er jo veldig lik Jazzmaster, med samme separate elektronikk-kretser for Rhytm og Lead. Jazzmaster har jo sine egne pickups, så det blir jo litt forskjellig, og kortere skalalengde på Jaguar. Min kom fra Evenstad Musikk, med en lapp på esken der det stod 'Åpnet og kontrollert av Evenstad Musikk', og dato og signatur. Den kom perfekt satt opp, fin, lav action, intonert, og ikke antydning til skarpe kanter på bånda. Og så godt som stemt også! Bare å sette vib-armen i og kjøre på! Så jeg vil jo tro at en Jazzmaster i samme serie holder samme kvalitet!

Det frister faktisk en del! Leser bare gode ting om Classic Vibe-Jazzmasterne. Jeg er veldig 50/50 mellom å gå for Squier eller Fender nå. Planen er bare å bruke gitaren som et verktøy hjemme, i langt ifra noen profesjonell sammenheng, så den trenger absolutt ikke å være spesielt high end, selv om jeg ofte er fan av å legge så mye som mulig i potten tidlig for å få noe bra.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering: Fikk en deal på en Road Worn 60’s Jazzmaster som nå er på vei til meg. Det som talte for var American Vintage-pickups, nitrolakk, også har en venn en Road Worn Stratocaster som er helt fantastisk å spille på. Relicing er ikke så nøye for meg, den kommer nok bare til å bli brukt hjemme i mitt eget selskap, men det virker som de nyere Road Worn-gitarene har litt mildere relicing enn de gamle. 

Kommer med en oppdatering når gitaren kommer i posten!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kan skrive under på at Japan JM har dårlige pickups. Eller, det er ikke helt sant. Neck er supersmooth, men bridge er icepick, egentlig helt ubrukelig hvis man ikke ruller av tonen. Noe jeg gjør.

En fiks på dette er å visstnok å bytte ut pots med mindre verdi, da de som sitter i er 1m.

Men nå skal jeg skifte ut pickupene med P90 i humbucker-format. Nytt brett er bestilt. Blir kanskje ikke så vakkert, men en mye mer anvendelig gitar. Spillemessig så er den jo konge. Og når jeg får lyden jeg vil ha så blir den forhåpentligvis ett godt verktøy fremover.

Og alt er jo reversibelt, hvis ikke de nye pickupene er for dype? Da får man se hva man gjør.

Forresten så blir den kanskje ikke så horribel utseendemessig heller:

be71654c93b156b2bfa4ab3845a84b16.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Evil_Caprino skrev:

Kan skrive under på at Japan JM har dårlige pickups. Eller, det er ikke helt sant. Neck er supersmooth, men bridge er icepick, egentlig helt ubrukelig hvis man ikke ruller av tonen. Noe jeg gjør.

En fiks på dette er å visstnok å bytte ut pots med mindre verdi, da de som sitter i er 1m.

Men nå skal jeg skifte ut pickupene med P90 i humbucker-format. Nytt brett er bestilt. Blir kanskje ikke så vakkert, men en mye mer anvendelig gitar. Spillemessig så er den jo konge. Og når jeg får lyden jeg vil ha så blir den forhåpentligvis ett godt verktøy fremover.

Og alt er jo reversibelt, hvis ikke de nye pickupene er for dype? Da får man se hva man gjør.

Forresten så blir den kanskje ikke så horribel utseendemessig heller:

be71654c93b156b2bfa4ab3845a84b16.jpg

Synes det ser ganske pent ut, jeg! Det burde ikke funke, men det gjør liksom det likevel. Hadde vært interessant å høre en før og etter-sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

Da var gitaren i hus. Har spilt på den et par timer. Her er førsteinntrykket:

- God båndjobb! Helt passe avrundede bånd, og det var null stress å få til rett strengehøyde (justerte bare den ned et ørlite knepp).

- Tremoloen fungerer akkurat som den skal. Har ikke noe problem med at strengene hopper ut av hakket i stolen. Dette skyldes nok delvis at jeg spiller relativt svakt.

- Pickups låter svært fint. Spiss lyd i bridge i forhold til hva jeg er vant til (som strengt tatt er humbuckere med coil-tap). Halsmikken låter nydelig. Rytmekretsen er sjarmerende, vet ikke helt hva jeg skal si om den ennå. Må utforske mer.

- Konstruksjon forøvrig virker ganske plettfri så langt. Den holder stemming godt, og tunerne er gode. Ikke noe støy eller skraping i elektronikk heller.

20210105_202924-01.thumb.jpeg.1c370a27e6f85aa0028294028ef59434.jpeg

Kunne selvfølgelig ønsket meg mørkere gripebrett, men det er litt tørt nå, så en dæsj olje hjelper nok massevis. Selve gripebrettet er egentlig ganske pent. Relicing har jeg aldri egentlig vært spesielt glad i, men jeg klarer ikke å unngå å synes at den ser veldig sjarmerende ut. Det er ikke overdrevent utført, og skrammene/slitasjen er i det minste på de logiske plassene. 

Overall er jeg happy camper!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Den hadde ikke lignet i det hele tatt. I 1954 var Stratocasteren noe totalt nytt, med inspirasjon fra romfart, konseptbiler og 50-tallets fremtidsvisjoner. Hadde den blitt lansert i dag så hadde den ikke lignet på noe vi har sett til nå. Kanskje noe i nærheten av Abasi eller Strandberg sine gitarer, men antakelig enda lengre vekk fra "standarden".
    • Det John Mayer sier er at hvis Stratocasteren hadde blitt lansert i dag,så hadde den vært litt annerledes enn 1954-utgaven.Han hadde noen ideer som var utenfor rammen til Fender sine signatur/artist-modeller (som strengt tatt er satt sammen av standard stratocasterdeler,som halsprofiler,lakk,kobling av elektronikk,det eneste som er unikt er pickupene.)Men å starte et prosjekt ut over disse rammene,som innebar bl.a. å forandre  profilen til kroppen var ikke noe Fender ville gå med på.De vil ikke ha noe nytt. De hadde et nytenkende prosjekt med Roland (VG Stratocaster).Det ble ingen suksess. Samarbeidet PRS/John Mayer har fått enorm oppmerksomhet,bedre markedsføring av både gitar og artist kan ingen håpe på å oppnå.  Og økonomisk er dette helt sikkert en vinn/vinn-situasjon for begge parter    
    • Har faktisk 2 stk 1x12 rivera cabs med metallgrill som jeg brukte til en mindre amp. Fantastisk bra cabs som jeg ikke kvitter meg med....ALDRI!!   Dessverre så er det i praksis håpløst å bruke på 100w ampen min. De er for små fysisk og elementene tåler ikke 100w. Skal bruke disse kabinettene hjemme etter hvert på en amp med mindre watt.     ...men er det noen som har erfaring med begge nevnte kabinett og kan dele sin erfaring? Merk at jeg har skrevet feil i innlegget, Orange closed back skal det være, får ikke endret.  Som noen nevner så ser det betydelig bedre ut med Marshall cab sammen med en Marshall topp, men noe sier meg at byggekvalitet på Orange er MEGET bra, og ut fra noen youtube tester så har jeg intrykk av at Orange er litt mer "balansert". På den andre siden så er det vel 7 kg tyngre enn Marshall sitt og er et beist av et kabinett selv om det er 2x12. Når det kommer til pris så er jeg der at jeg vil "buy nice, not twice"     Går mest i 70 og 80 talls heavy + Stoner rock og litt blues heheh, har prestert å skrive open ser jeg, det skal være closed back. Får ikke korrigert innlegget     Er en forsterkertopp, og jeg har allerede gått runden om 4x12, og kjenner at det er så alt for upraktisk når jeg skal frakte det til spillejobber     Akkurat det jeg opplever også. Låner et 4x12 cab (med 12T-75....funker ikke bra på JCM 900 etter min smak), og det er rett og slett for stort å ta med seg. Blir litt teit å må kjøpe meg en gammel Toyote Hi-Ace for å få med utstyret når en 2x12 fint går i ei stasjonsvogn  
    • SS er jo hypermoderne! Har du ikke sett den ekstra lille cutouten på det nedre hornet?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.