Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel kvalitetsgitar


Salve

Anbefalte innlegg

1 time siden, Gubbe skrev:

https://www.psykologibloggen.no/?p=2006

Og jeg trenger da virkelig ikke å vise hvordan dette knyttes til archtops/jazzgitar. Les.

Det er jo ikke hva confirmation bias ER som er problemet, men hvorfor det er akkurat dét når man mener at en archtop kan egne seg til blues og jazz. Eller for å bruke en analogi til Watson og Johnson-Laird; hvilke kort bør man snu i jakten på en god gitar til blues og jazz?  Gidder du å forklare det?

Og gjerne også bidra konstruktivt til tråden med å komme med betraktninger rundt trådstarter sitt spørsmål, ikke bare kommentere andre sine forslag med semantisk visvas. 

Endret av Mad Season
Visvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange ideer om hva en “jazz tone” er, og jazz er jo historisk spilt på alle typer gitarer. Strengt tatt finnes ikke noen enighet om det, men en semi med neck humbucker i lave ohm (paf), gir ofte den attack og luftighet i tonen som mange forbinder med jazz (a la Wes Montgomery).

Det kan være mye forskjell på hvor bra gitarer leverer på dette kriteriet, og noen bryr seg ikke om dette i det hele tatt. Så det kan være nyttig å specificere hvilket lydideal man kommenterer med i bakhovedet. Jeg har fx en Stratocaster med alnico 3 i neck, som er close, men den har ikke luftigheten i toppen av tonen som en semi/hollowbody gitar kan gi.

Men å afvise dette, og knytte det til høyreekstremisme?? Altså, deeet blir en tøff bakke det.

Endret av Dansken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, jantore skrev:

Trådstarter:Det jeg ikke skjønner er hvorfor du absolutt skal ha bare en humbucker i bridge.Kan du utdype hvorfor?

mvh Jan Tore

Stiller meg bak det spørsmålet. Jeg skjønner poenget med at det skal være så enkelt som mulig, men en gitar med to humbuckere, 3-veis switch og en volum og en tone-kontroll for hver pickup, er da virkelig ikke avansert. Da har du plutselig et hav av gitarer å velge i, og du kan spille både jazz og blues med den tonen du måtte ønske. Gibson Les Paul Studio dukker stadig vekk opp til under 10k brukt på Finn.

De fleste Epiphone Les Pauls er fine gitarer også, og de får du enda billigere på bruktmarkedet. I tillegg har du selvsagt en masse andre alternativer med den konfigurasjonen som er både billig og bra.

Jeg tenker at ved å låse deg til kun en humbucker i bro-posisjon, innskrenker du mulighetene dine til en god gitar til en bra pris, betraktelig. Om det så blir til at du aldri bruker halshumbuckeren på gitaren du ev. kjøper, er det jo ikke slik at den er i veien. Man står fortsatt helt fritt til å kun bruke bro-humbuckeren.

Edit: En gitar med standard H-H konfigurasjon vil også være lettere å selge videre hvis det skulle bli slik at du kjøper en gitar du ikke blir helt venn med. Og er det en gitar av kurant merke som du har kjøpt brukt, til en grei pris, taper du sannsynligvis ikke penger på det heller. 

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Stiller meg bak det spørsmålet. Jeg skjønner poenget med at det skal være så enkelt som mulig, men en gitar med to humbuckere, 3-veis switch og en volum og en tone-kontroll for hver pickup, er da virkelig ikke avansert.

Greia mi er at jeg vil gjerne ha en rimelig gitar, men siden jeg er instrumentmaker sjøl, er jeg ganske opphengt i godt handverk.

Jeg håper ikke jeg har skrivd at jeg må ha bare 1 pickup. Bare at en Gibson Junior eller et alternativ som blei foreslått: Melody Maker, ser fine ut. I en post herover skreiv jeg at hvis der er 1 pickup, synes jeg det ville være en god ide å ha den plassert mellomposisjon; ikke bro- eller hals-.

Jeg ser nå at om jeg går opp mot kr. 10 000,- er der mange kandidater med 2 pickupper, f.eks. Les Paul Studio eller kanskje heller SG Tribute.

(De vanlige Les Paulene som jeg har løfta på er uforståelig - for meg - tunge.)

Endret av Salve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Salve skrev:

Greia mi er at jeg vil gjerne ha en rimelig gitar, men siden jeg er instrumentmaker sjøl, er jeg ganske opphengt i godt handverk.

Jeg håper ikke jeg har skrivd at jeg må ha bare 1 pickup. Bare at en Gibson Junior eller et alternativ som blei foreslått: Melody Maker, ser fine ut. I en post herover skreiv jeg at hvis der er 1 pickup, synes jeg det ville være en god ide å ha den plassert mellomposisjon; ikke bro- eller hals-.

Jeg ser nå at om jeg går opp mot kr. 10 000,- er der mange kandidater med 2 pickupper, f.eks. Les Paul Studio eller kanskje heller SG Tribute.

(De vanlige Les Paulene som jeg har løfta på er uforståelig - for meg - tunge.)

Les Pauls kan være tunge ja, men ikke alle. SG kan absolutt være et godt alternativ! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner en SG med litt ordentlig gode PAF-er kan det være et godt alternativ vil jeg tro. Det er et hav av ulike konfigurasjoner der ute, og jeg opplever noen av de som i overkant skarpe om du ikke skal inn i rockens verden. Selv har jeg en med det jeg opplever som gode PAF-er (Gibson 57'), og den er ganske avrundet. Men ikke så artikulert og tight som T-topene i LP-en min. Synes jeg. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, mislykketmusikant skrev:

er det ikke en serie les pauls som er bevisst laget lettere enn vanlig?

Du har modeller som heter Les Paul Lite. De har tynnere kropp. Ellers er Les Paul Standards fra 2008 til 2012 "Chambered" og 2012 til 2019 "modern weight relieved" så vidt jeg vet. Det vil si at mye av mahognien er rutet ut under lønnetoppen. 

Du kan lese deg opp på de forskjellige vektreduseringsmetodene Gibson har brukt her:

https://www.themusiczoo.com/blogs/news/a-guide-to-gibson-weight-relief

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2020 den 22.02, Salve skrev:

Mad Season (og andre som hengte seg opp i jazz),

jeg er felemaker av yrke og fra den vinkelen ser jeg elektriske archtop-gitarer som litt kleine/rare. Jeg tenker bare på plankegitar, og som nevnt i toppen av tråden: med bare en humbucker. Altså veldig minimalistisk. Mislykkets forslag Melody Maker med humbucker var et godt tips som jeg vil se nermere på! Men de virker skjeldne og er kanskje derfor dyre?

En felemaker har både verktøy, materialer og kompetanse til å bygge noe bedre selv 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2020 den 19.57, jantore skrev:

Grunnen til at du ikke finner gitarer med denne konfigurasjonen er rett og slett fordi det ikke låter særlig bra i de aller fleste ører.

Kvalteten på nyere Gibsongitarene varierer ganske mye,så lurt å prøve flere før du kjøper.Kanskje noe ala dette:

https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Gibson-Les-Paul-Special-Tribute-Humbucker-Vintage-Cherry-Satin/39BS

Den har samme farge som en SG,men uten den vanvittige vinkelen mellom hals og kropp

 

I alle dager??? Så det er sone langs strengen der det harmoniske innhold rett og slett låter jævli?? Hva er greia? Feile overtoner? 

Er nok ikke noe problem å sette pickup hvor som helst for å få det til å låte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.