Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel kvalitetsgitar


Anbefalte innlegg

Konseptet Gibson Les Paul Junior var/er vel i utgangspunktet basert på single P-90 i bridge. Jeg synes det er "tøft" og låter bra, men det er jo ikke Humbucker. Epiphone har jo også det som modell.

Det som kanskje hadde vært midt i blinken for deg er denne:

https://www.speakon.no/index.php/catalog/product/view/id/25858/?kk=a4c6361-1767f4cd435-fbfeb&gclid=EAIaIQobChMI-_6kmpjc7QIV3hV7Ch3ClQcqEAQYASABEgJfePD_BwE&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Gibson+Billie+Joe+Armstrong+Les+Paul+Jun

Ta en prat med gutta der, og spør hvilken pris du må betale. Jeg fikk en ganske hyggelig deal sist jeg kjøpte gitar fra de.

Alternativt har du Epiphone Junior Pro-1:

https://www.palenmusic.com/pages/epiphone-les-paul-jr

Nå er jo det en billig gitar, og jeg vet ikke helt hvordan kvaliteten er - og hva det er "spart" på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Viss du vil spele litt jazz, så er vel det tradisjonelle å bruke neck pickup. Og det treng ikkje å vere ein Gibson hollowbody, litt enig med Gubbe ang. confirmation bias der. Har hatt det sjølv og kvi

Hvorfor skal det alltid refereres til halvakustiske behemoths som ES335 når det hintes om jazz? Der har du en klisje som aldri dør. Fordi gitarister er musikkverdenens versjoner av høyreekstreme

Deg om det.

Jeg synes jo alltid det er hyggelig med innspill som bare disser andre sine forslag uten å komme med noe konstruktivt selv. Og i tillegg klager over kvaliteten på forumet i en annen tråd. Men nok mat til trollet.

 

Jeg vet ikke om jeg egentlig har hengt meg sånn opp i jazz, jeg kom bare med et råd om at man ikke bør unnlate å vurdere den typen gitarer som en god archtop kan representere. Personlig liker jeg ikke archtopper heller, men vet at en god del faktisk liker de til den type musikk du beskrev.

Om det er en gitar med kun en humbuckere i bro du vil ha, er det trolig en variant av LP jr som kan funke. Jeg vet Duesenberg har en som kanskje er mulig å oppdrive på bruktmarkedet (ble solgt en til 5K i sommer). Ellers har som nevnt Gibson og Epiphone noen juniorer med det. Og kanskje Cabronita i esquire-konfigurasjon? Ellers er vi over i "superstrattland" med det jeg personlig opplever som lite allsidighet. Det finnes flere som enten har moddet selv til en humbucker, eller man kan kjøpe ferdig fra produsent. 

Nå kan man jo selvsagt alltids kjøpe en med både hals og bromikk, og velge å aldri bruke halsbøkkeren også ... 😏

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gibson kom jo med nye utgaver av Melody maker for noen år siden (7-8 år?), men de ble vel i hovedsak laget for å være en BILLIG modell for de som på død og liv måtte ha Gibsonlogoen. Kjip lakk, kutte svinger i produksjonen etc.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk alle.

Jeg har knapt nok spilt på en Gibson og det er uansett velllldig lenge siden. Junior eller Melody Maker har jeg hverken spilt på eller noen gang hatt i hendene.

Er der stor forskjell mellom de vanlige Les Paul-ene og disse billigere og enklere Gibson-gitarene? Er selve handverket like presist?

Endret av Salve
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har spilt på en Melody Maker som jeg likte veldig bra. Likte en av mine Les Paul Studios men ikke den andre. Likte ikke min Les Paul Jr i det hele tatt. Det kan være veldig mye forskjell på de billigere Gibsons etter min erfaring. Det er litt liksom guitarer fra Asia, de kan være veldig bra, men må prøves først, da der er noen mandags modeller iblant..

For å prøve meg frem, ville jeg prøve en av Vintage (altså merket) modellene fra Gear4music. De er veldig, veldig bra til veldig rimelige penger.. det kan være en gitar som du ikke selger, selv etter å ha kjøpt en mye dyrere modell.

Endret av Dansken
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss du vil spele litt jazz, så er vel det tradisjonelle å bruke neck pickup. Og det treng ikkje å vere ein Gibson hollowbody, litt enig med Gubbe ang. confirmation bias der. Har hatt det sjølv og kvitta meg med det. 

Sjå for eksempel på youtube kva Ted Greene og Ed Bickert får ut av ein Telecaster (som eg sjølvsagt ville anbefalt).

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Telemann! Kult å se at den gamle komponisten har gått elektrisk.

Når eg blir pensjonert felemakar om ikkje mange år, har eg tenkt at eg skulle lage meg ein akustisk gitar. Men eg kunne vel lage ein elektrisk ein au, etter eigne spesifikasjonar. Då trur eg at eg ville plassert mikken i ein mellomposisjon. Om der er bare ein mikk, meiner eg det er det mest logiske. Men eg har ikkje sett noen enkel plankegitar i salg som har det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, nikotro skrev:

Jeg kunne tenke meg at du og gubbe forteller hva dere mener at confirmation bias er og hvorfor dette knyttes så eksplisitt til at archtops brukes til jazz.

https://www.psykologibloggen.no/?p=2006

Og jeg trenger da virkelig ikke å vise hvordan dette knyttes til archtops/jazzgitar. Les.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Siste aktive tråder

    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
    • Det ligger nok mye der ja, og ser man på Fender, har tilsvarende skjedd der.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.