Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel kvalitetsgitar


Salve

Anbefalte innlegg

Konseptet Gibson Les Paul Junior var/er vel i utgangspunktet basert på single P-90 i bridge. Jeg synes det er "tøft" og låter bra, men det er jo ikke Humbucker. Epiphone har jo også det som modell.

Det som kanskje hadde vært midt i blinken for deg er denne:

https://www.speakon.no/index.php/catalog/product/view/id/25858/?kk=a4c6361-1767f4cd435-fbfeb&gclid=EAIaIQobChMI-_6kmpjc7QIV3hV7Ch3ClQcqEAQYASABEgJfePD_BwE&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Gibson+Billie+Joe+Armstrong+Les+Paul+Jun

Ta en prat med gutta der, og spør hvilken pris du må betale. Jeg fikk en ganske hyggelig deal sist jeg kjøpte gitar fra de.

Alternativt har du Epiphone Junior Pro-1:

https://www.palenmusic.com/pages/epiphone-les-paul-jr

Nå er jo det en billig gitar, og jeg vet ikke helt hvordan kvaliteten er - og hva det er "spart" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo alltid det er hyggelig med innspill som bare disser andre sine forslag uten å komme med noe konstruktivt selv. Og i tillegg klager over kvaliteten på forumet i en annen tråd. Men nok mat til trollet.

 

Jeg vet ikke om jeg egentlig har hengt meg sånn opp i jazz, jeg kom bare med et råd om at man ikke bør unnlate å vurdere den typen gitarer som en god archtop kan representere. Personlig liker jeg ikke archtopper heller, men vet at en god del faktisk liker de til den type musikk du beskrev.

Om det er en gitar med kun en humbuckere i bro du vil ha, er det trolig en variant av LP jr som kan funke. Jeg vet Duesenberg har en som kanskje er mulig å oppdrive på bruktmarkedet (ble solgt en til 5K i sommer). Ellers har som nevnt Gibson og Epiphone noen juniorer med det. Og kanskje Cabronita i esquire-konfigurasjon? Ellers er vi over i "superstrattland" med det jeg personlig opplever som lite allsidighet. Det finnes flere som enten har moddet selv til en humbucker, eller man kan kjøpe ferdig fra produsent. 

Nå kan man jo selvsagt alltids kjøpe en med både hals og bromikk, og velge å aldri bruke halsbøkkeren også ... 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle.

Jeg har knapt nok spilt på en Gibson og det er uansett velllldig lenge siden. Junior eller Melody Maker har jeg hverken spilt på eller noen gang hatt i hendene.

Er der stor forskjell mellom de vanlige Les Paul-ene og disse billigere og enklere Gibson-gitarene? Er selve handverket like presist?

Endret av Salve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på en Melody Maker som jeg likte veldig bra. Likte en av mine Les Paul Studios men ikke den andre. Likte ikke min Les Paul Jr i det hele tatt. Det kan være veldig mye forskjell på de billigere Gibsons etter min erfaring. Det er litt liksom guitarer fra Asia, de kan være veldig bra, men må prøves først, da der er noen mandags modeller iblant..

For å prøve meg frem, ville jeg prøve en av Vintage (altså merket) modellene fra Gear4music. De er veldig, veldig bra til veldig rimelige penger.. det kan være en gitar som du ikke selger, selv etter å ha kjøpt en mye dyrere modell.

Endret av Dansken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du vil spele litt jazz, så er vel det tradisjonelle å bruke neck pickup. Og det treng ikkje å vere ein Gibson hollowbody, litt enig med Gubbe ang. confirmation bias der. Har hatt det sjølv og kvitta meg med det. 

Sjå for eksempel på youtube kva Ted Greene og Ed Bickert får ut av ein Telecaster (som eg sjølvsagt ville anbefalt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Telemann skrev:

 litt enig med Gubbe ang. confirmation bias der. Har hatt det sjølv og kvitta meg med det. 

Jeg kunne tenke meg at du og gubbe forteller hva dere mener at confirmation bias er og hvorfor dette knyttes så eksplisitt til at archtops brukes til jazz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Telemann! Kult å se at den gamle komponisten har gått elektrisk.

Når eg blir pensjonert felemakar om ikkje mange år, har eg tenkt at eg skulle lage meg ein akustisk gitar. Men eg kunne vel lage ein elektrisk ein au, etter eigne spesifikasjonar. Då trur eg at eg ville plassert mikken i ein mellomposisjon. Om der er bare ein mikk, meiner eg det er det mest logiske. Men eg har ikkje sett noen enkel plankegitar i salg som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.