Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel kvalitetsgitar


Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Viss du vil spele litt jazz, så er vel det tradisjonelle å bruke neck pickup. Og det treng ikkje å vere ein Gibson hollowbody, litt enig med Gubbe ang. confirmation bias der. Har hatt det sjølv og kvi

Hvorfor skal det alltid refereres til halvakustiske behemoths som ES335 når det hintes om jazz? Der har du en klisje som aldri dør. Fordi gitarister er musikkverdenens versjoner av høyreekstreme

Deg om det.

så du tenker ny gitar?

les paul junior? det er en serie som jeg tror er billigere fra gibson, som bare har en humbucker i broposisjon: melody maker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Melody_Maker

usikker på om de finnes nye lenger. hvis ikke, så er vel special de billigste gibsons, tror jeg. eller.... ?

evh har vel også en billigere serie, der enkel humbucker-konfigurasjonen er tilgjengelig, tror jeg. men da er det med floyd rose trem.

personlig ville jeg prøvd en yamaha revstar for jeg bestemte meg. folk blir ofte overrasket over hvor gode de er, i forhold til prisen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker at om du heller mot blues og jazz, kan en archtop være en fin ting? Epiphone og Ibanez har flere ganske ok til rundt 3-5000,- på bruktmarkedet.

En junior med bare én P90 er ikke der jeg ville vært, men om det er det som virkelig frister deg, er det jo bare å hoppe i det?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En special er i bunn og grunn en junior med to pick ups, disse kan du finne med humbuckers, riktig nok kun brukt (så vidt jeg vet). Som mislykket sier, det fantes en melody maker-variant og med bucker, men også denne er kun å finne brukt. 

Men, hva slags musikk skal spilles?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mad Season (og andre som hengte seg opp i jazz),

jeg er felemaker av yrke og fra den vinkelen ser jeg elektriske archtop-gitarer som litt kleine/rare. Jeg tenker bare på plankegitar, og som nevnt i toppen av tråden: med bare en humbucker. Altså veldig minimalistisk. Mislykkets forslag Melody Maker med humbucker var et godt tips som jeg vil se nermere på! Men de virker skjeldne og er kanskje derfor dyre?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I den prisklassen +2 laken så kan du vurdere en brukt Les Paul Classic eller Traditional. Med et Seymour Duncan Blues Set på sikt så har du et solid utgangspunkt til både jazz og blues. 

Edit : jeg personlig ville jo gått for en gitar med en god neck humbucker til jazz og bridge mtp clean, men det er kanskje smak og behag. Liker veldig godt den feite varme lyden i neck på en Les Paul til jazz. 

Endret av Troll
Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Salve skrev:

Mad Season (og andre som hengte seg opp i jazz),

jeg er felemaker av yrke og fra den vinkelen ser jeg elektriske archtop-gitarer som litt kleine/rare. Jeg tenker bare på plankegitar, og som nevnt i toppen av tråden: med bare en humbucker. Altså veldig minimalistisk. Mislykkets forslag Melody Maker med humbucker var et godt tips som jeg vil se nermere på! Men de virker skjeldne og er kanskje derfor dyre?

Melody maker er ikke veldig sjelden, og bør absolutt ikke være dyr gitar. 3-4 tusen bør være maks. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, Gubbe skrev:

Hvorfor skal det alltid refereres til halvakustiske behemoths som ES335 når det hintes om jazz?
Der har du en klisje som aldri dør.

Fordi gitarister er musikkverdenens versjoner av høyreekstreme tullinger.

Hæ? Jeg er anti-ideologisk av natur. Jeg har jaktet jazz tone i 10 år, og vært igjennem 3 Gibsons (Les Paul Studio, endda en Les Paul Studio, Les Paul Jr. Special), 2 Gretsch, 1 Reverend, 1 Yamaha Revstar, 2 Tele og 1 Michael Kelly. Ingen av de hadde en instant gratification jazz tone før jeg fikk en 335. Så jeg har prøvd og funnet.

Hva er dine erfaringer da?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Siste aktive tråder

    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
    • Det ligger nok mye der ja, og ser man på Fender, har tilsvarende skjedd der.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.