Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel kvalitetsgitar


Salve

Anbefalte innlegg

så du tenker ny gitar?

les paul junior? det er en serie som jeg tror er billigere fra gibson, som bare har en humbucker i broposisjon: melody maker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Melody_Maker

usikker på om de finnes nye lenger. hvis ikke, så er vel special de billigste gibsons, tror jeg. eller.... ?

evh har vel også en billigere serie, der enkel humbucker-konfigurasjonen er tilgjengelig, tror jeg. men da er det med floyd rose trem.

personlig ville jeg prøvd en yamaha revstar for jeg bestemte meg. folk blir ofte overrasket over hvor gode de er, i forhold til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om du heller mot blues og jazz, kan en archtop være en fin ting? Epiphone og Ibanez har flere ganske ok til rundt 3-5000,- på bruktmarkedet.

En junior med bare én P90 er ikke der jeg ville vært, men om det er det som virkelig frister deg, er det jo bare å hoppe i det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En special er i bunn og grunn en junior med to pick ups, disse kan du finne med humbuckers, riktig nok kun brukt (så vidt jeg vet). Som mislykket sier, det fantes en melody maker-variant og med bucker, men også denne er kun å finne brukt. 

Men, hva slags musikk skal spilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mad Season (og andre som hengte seg opp i jazz),

jeg er felemaker av yrke og fra den vinkelen ser jeg elektriske archtop-gitarer som litt kleine/rare. Jeg tenker bare på plankegitar, og som nevnt i toppen av tråden: med bare en humbucker. Altså veldig minimalistisk. Mislykkets forslag Melody Maker med humbucker var et godt tips som jeg vil se nermere på! Men de virker skjeldne og er kanskje derfor dyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen +2 laken så kan du vurdere en brukt Les Paul Classic eller Traditional. Med et Seymour Duncan Blues Set på sikt så har du et solid utgangspunkt til både jazz og blues. 

Edit : jeg personlig ville jo gått for en gitar med en god neck humbucker til jazz og bridge mtp clean, men det er kanskje smak og behag. Liker veldig godt den feite varme lyden i neck på en Les Paul til jazz. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Salve skrev:

Mad Season (og andre som hengte seg opp i jazz),

jeg er felemaker av yrke og fra den vinkelen ser jeg elektriske archtop-gitarer som litt kleine/rare. Jeg tenker bare på plankegitar, og som nevnt i toppen av tråden: med bare en humbucker. Altså veldig minimalistisk. Mislykkets forslag Melody Maker med humbucker var et godt tips som jeg vil se nermere på! Men de virker skjeldne og er kanskje derfor dyre?

Melody maker er ikke veldig sjelden, og bør absolutt ikke være dyr gitar. 3-4 tusen bør være maks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gubbe skrev:

Hvorfor skal det alltid refereres til halvakustiske behemoths som ES335 når det hintes om jazz?
Der har du en klisje som aldri dør.

Fordi gitarister er musikkverdenens versjoner av høyreekstreme tullinger.

Hæ? Jeg er anti-ideologisk av natur. Jeg har jaktet jazz tone i 10 år, og vært igjennem 3 Gibsons (Les Paul Studio, endda en Les Paul Studio, Les Paul Jr. Special), 2 Gretsch, 1 Reverend, 1 Yamaha Revstar, 2 Tele og 1 Michael Kelly. Ingen av de hadde en instant gratification jazz tone før jeg fikk en 335. Så jeg har prøvd og funnet.

Hva er dine erfaringer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.