Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt AVR mikrokontroller nerding ...


Anbefalte innlegg

Har jo en fortid  som nerd/geek ... Drev mye med programmering og elektronikk før jeg mistet håret og begynte å se dårlig ... o.s.v ...
Men av og til våkner nerden i meg ...

Så, jeg har jo, som de fleste andre, et 'hjemmestudio' med diverse interface og programmer. Bl.a BiasFX2 da som jeg liker godt.
Men av og til savner jeg muligheten å kontrollere parametere med pedaler, wah- og volumpedal f.eks.
MIDI er jo ikke noe heksekunst, og interfacet jeg bruker har sånn 'gammeldags' 5 pin DIN MIDI kontakter.

Så fant jeg frem noe gamle AVR prosjekter og brukte noen dager på å huske/finne ut av hvordan ting virker.

Etter noe knot fikk jeg en liten ATTiny15 å snakke MIDI med Mac:en


Har også et ADXL335 'test kit' som jeg handlet en gang for lenge siden. Dette er jo en sk 'accelerometer' ikke ulik en som sitter i f.eks en mobiltelefon.
Den reagerer jo da på bevegelse / 'tilt' i X, Y og Z ledd.

Vinkel/acc leser man da ut som en spenning. 
Tilpasset spenningsnivåene for X- og Y-aksisen litt og koblet dem til to A/D inganger på ATTiny15 kontrolleren og programmerte den til å sende X-aksen som MIDI msg CC 12 og Y-aksen som 13, Ie. 'Effect control 1 og 2' ...
' 12/13 Effect Controller 1/2 This Effect Controller CC12 is intended for controlling effects parameters within an instrument. '

Så er det bare å 'assigne' CC til parameter man vil justere og ... ja ... hva man skal bruke det til ? hmmm .... neida ... joda ... 😄 bare tull og tøys, men gøy er det ! 🙂
Her har jeg jo da 'assignet' Y-aksis til Fuzz og X- til Pitchpedal !
 

2057C411-0BE5-45DB-9334-77005D2AF59F.jpeg

9B50A372-F3DC-4DB0-8B2E-FE480D32240E.jpeg

7E1C27A8-8935-4CD9-8E3D-5CEA209AA51D.jpeg

9CB8939D-45ED-498F-808B-9FA2F3D8B817.jpeg

EE2D68BC-641E-4054-8788-9B2BA38D3744.jpeg

9ACBC6A2-E63B-49E0-925B-C5AAA81A4F77.jpeg

Endret av juzzizhow
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.