Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickups til rockestrat (single coil)


Anbefalte innlegg

Når det kommer til Fender Stratocastere har jeg aldri klart å bli helt fornøyd med lyden i moderne stock pickups. Jeg opplever at de ofte låter spinkelt, litt scoopet og voicet mer for funk enn gammel rock n roll. Jeg ønsker en strat som låter ROCK type tidlig 70-tall med masse baller og mid range. Jeg skjønner at type amp har mye å si her, men ettersom jeg stort sett bruker en Orange OR50 burde jeg ha et greit utgangspunkt for denne typen lyd. Noen tips til pickups? 

Endret av VegStr
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som 2 andre allerede har nevnt her har du et alternativ i SD SSL-4. Karakteristikk som beskrevet på SD´s hjemmeside:

With more than twice the power of a traditional Stratocaster single-coil, the Quarter Pound pickups will transform any Stratocaster into a mean growling beast, bring you a fat, punchy tone with plenty of top end sparkle. These high output Strat pickups will give you big, beefy chords, and single notes will jump out in a way that no other pickup can deliver. The individually hand-polished ¼” diameter alnico 5 magnets help to give it plenty of the high-end sparkle and upper midrange harmonics that make this pickup so special.

Jeg har disse selv i RB Strat´n og kan skrive under på at det er punch og trøkk i disse. Holder nå forøvrig på å sette opp et loaded brett med "originalene" (Schecter F-500T replicas fra MK-guitar) og det blir spennende å sammenlikne de med SSL-4. Jeg antar at det ikke er så stor forskjell. Det er på drøyt 13kohm begge.

SSL-4 får du også (som F-500T) i en T-utgave (tapped) https://www.mk-guitar.com/2011/01/10/inside-the-schecter-f500t-pick-up-what-is-a-tapped-pick-up/

...så du kan koble opp split dersom du har en switch som muliggjør det.

 

Endret av ptb
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blackmore brukte hovedsaklig F500T fra 79 til 86 og da kun bridge/neck. Før 79 var det primært originale single coils. Fra 86 og fremover var det OBL-250 og OBL-450 og Lace Sensors. 

Endret av ptb
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min favorittlyd fra Blackmore var rundt 1974, typ California Jam, Live in London. Da brukte han det som kom i hans stratter originalt.

SL-4 er etter min mening ikke spesielt optimalt for RB-lyd, og han har aldri brukt de selv, selv om merkelig nok kommer signaturmodellen med de.

 

Fender CS 69 er nok det som blir nærmest det han brukte. Og nei, det er ikke pickups med store baller, ballene tilføres senere i kjeden. Om du har et stack eller 2 med Marshall Major kommer du langt! :D

Trikset er å ha rette vrengpedalen som gir rett boost så du ikke får den typiske litt tynne plinky vrengen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker SD QP i bridge på både strat'en og tele'n min selv, da jeg som deg synes det meste av "riktige" pickups låter litt stusselig da alt jeg driver med baserer seg rundt rock, og jeg er knallfornøyd med de til den bruken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
    • Det ligger nok mye der ja, og ser man på Fender, har tilsvarende skjedd der.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.