Web Analytics
Jump to content

Pickups til rockestrat (single coil)


VegStr
 Share

Recommended Posts

Når det kommer til Fender Stratocastere har jeg aldri klart å bli helt fornøyd med lyden i moderne stock pickups. Jeg opplever at de ofte låter spinkelt, litt scoopet og voicet mer for funk enn gammel rock n roll. Jeg ønsker en strat som låter ROCK type tidlig 70-tall med masse baller og mid range. Jeg skjønner at type amp har mye å si her, men ettersom jeg stort sett bruker en Orange OR50 burde jeg ha et greit utgangspunkt for denne typen lyd. Noen tips til pickups? 

Edited by VegStr
Link to comment
Share on other sites

Som 2 andre allerede har nevnt her har du et alternativ i SD SSL-4. Karakteristikk som beskrevet på SD´s hjemmeside:

With more than twice the power of a traditional Stratocaster single-coil, the Quarter Pound pickups will transform any Stratocaster into a mean growling beast, bring you a fat, punchy tone with plenty of top end sparkle. These high output Strat pickups will give you big, beefy chords, and single notes will jump out in a way that no other pickup can deliver. The individually hand-polished ¼” diameter alnico 5 magnets help to give it plenty of the high-end sparkle and upper midrange harmonics that make this pickup so special.

Jeg har disse selv i RB Strat´n og kan skrive under på at det er punch og trøkk i disse. Holder nå forøvrig på å sette opp et loaded brett med "originalene" (Schecter F-500T replicas fra MK-guitar) og det blir spennende å sammenlikne de med SSL-4. Jeg antar at det ikke er så stor forskjell. Det er på drøyt 13kohm begge.

SSL-4 får du også (som F-500T) i en T-utgave (tapped) https://www.mk-guitar.com/2011/01/10/inside-the-schecter-f500t-pick-up-what-is-a-tapped-pick-up/

...så du kan koble opp split dersom du har en switch som muliggjør det.

 

Edited by ptb
Link to comment
Share on other sites

Blackmore brukte hovedsaklig F500T fra 79 til 86 og da kun bridge/neck. Før 79 var det primært originale single coils. Fra 86 og fremover var det OBL-250 og OBL-450 og Lace Sensors. 

Edited by ptb
Link to comment
Share on other sites

Min favorittlyd fra Blackmore var rundt 1974, typ California Jam, Live in London. Da brukte han det som kom i hans stratter originalt.

SL-4 er etter min mening ikke spesielt optimalt for RB-lyd, og han har aldri brukt de selv, selv om merkelig nok kommer signaturmodellen med de.

 

Fender CS 69 er nok det som blir nærmest det han brukte. Og nei, det er ikke pickups med store baller, ballene tilføres senere i kjeden. Om du har et stack eller 2 med Marshall Major kommer du langt! :D

Trikset er å ha rette vrengpedalen som gir rett boost så du ikke får den typiske litt tynne plinky vrengen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Den hadde ikke lignet i det hele tatt. I 1954 var Stratocasteren noe totalt nytt, med inspirasjon fra romfart, konseptbiler og 50-tallets fremtidsvisjoner. Hadde den blitt lansert i dag så hadde den ikke lignet på noe vi har sett til nå. Kanskje noe i nærheten av Abasi eller Strandberg sine gitarer, men antakelig enda lengre vekk fra "standarden".
    • Det John Mayer sier er at hvis Stratocasteren hadde blitt lansert i dag,så hadde den vært litt annerledes enn 1954-utgaven.Han hadde noen ideer som var utenfor rammen til Fender sine signatur/artist-modeller (som strengt tatt er satt sammen av standard stratocasterdeler,som halsprofiler,lakk,kobling av elektronikk,det eneste som er unikt er pickupene.)Men å starte et prosjekt ut over disse rammene,som innebar bl.a. å forandre  profilen til kroppen var ikke noe Fender ville gå med på.De vil ikke ha noe nytt. De hadde et nytenkende prosjekt med Roland (VG Stratocaster).Det ble ingen suksess. Samarbeidet PRS/John Mayer har fått enorm oppmerksomhet,bedre markedsføring av både gitar og artist kan ingen håpe på å oppnå.  Og økonomisk er dette helt sikkert en vinn/vinn-situasjon for begge parter    
    • Har faktisk 2 stk 1x12 rivera cabs med metallgrill som jeg brukte til en mindre amp. Fantastisk bra cabs som jeg ikke kvitter meg med....ALDRI!!   Dessverre så er det i praksis håpløst å bruke på 100w ampen min. De er for små fysisk og elementene tåler ikke 100w. Skal bruke disse kabinettene hjemme etter hvert på en amp med mindre watt.     ...men er det noen som har erfaring med begge nevnte kabinett og kan dele sin erfaring? Merk at jeg har skrevet feil i innlegget, Orange closed back skal det være, får ikke endret.  Som noen nevner så ser det betydelig bedre ut med Marshall cab sammen med en Marshall topp, men noe sier meg at byggekvalitet på Orange er MEGET bra, og ut fra noen youtube tester så har jeg intrykk av at Orange er litt mer "balansert". På den andre siden så er det vel 7 kg tyngre enn Marshall sitt og er et beist av et kabinett selv om det er 2x12. Når det kommer til pris så er jeg der at jeg vil "buy nice, not twice"     Går mest i 70 og 80 talls heavy + Stoner rock og litt blues heheh, har prestert å skrive open ser jeg, det skal være closed back. Får ikke korrigert innlegget     Er en forsterkertopp, og jeg har allerede gått runden om 4x12, og kjenner at det er så alt for upraktisk når jeg skal frakte det til spillejobber     Akkurat det jeg opplever også. Låner et 4x12 cab (med 12T-75....funker ikke bra på JCM 900 etter min smak), og det er rett og slett for stort å ta med seg. Blir litt teit å må kjøpe meg en gammel Toyote Hi-Ace for å få med utstyret når en 2x12 fint går i ei stasjonsvogn  
    • SS er jo hypermoderne! Har du ikke sett den ekstra lille cutouten på det nedre hornet?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.