Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickups til rockestrat (single coil)


VegStr

Anbefalte innlegg

Når det kommer til Fender Stratocastere har jeg aldri klart å bli helt fornøyd med lyden i moderne stock pickups. Jeg opplever at de ofte låter spinkelt, litt scoopet og voicet mer for funk enn gammel rock n roll. Jeg ønsker en strat som låter ROCK type tidlig 70-tall med masse baller og mid range. Jeg skjønner at type amp har mye å si her, men ettersom jeg stort sett bruker en Orange OR50 burde jeg ha et greit utgangspunkt for denne typen lyd. Noen tips til pickups? 

Endret av VegStr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2 andre allerede har nevnt her har du et alternativ i SD SSL-4. Karakteristikk som beskrevet på SD´s hjemmeside:

With more than twice the power of a traditional Stratocaster single-coil, the Quarter Pound pickups will transform any Stratocaster into a mean growling beast, bring you a fat, punchy tone with plenty of top end sparkle. These high output Strat pickups will give you big, beefy chords, and single notes will jump out in a way that no other pickup can deliver. The individually hand-polished ¼” diameter alnico 5 magnets help to give it plenty of the high-end sparkle and upper midrange harmonics that make this pickup so special.

Jeg har disse selv i RB Strat´n og kan skrive under på at det er punch og trøkk i disse. Holder nå forøvrig på å sette opp et loaded brett med "originalene" (Schecter F-500T replicas fra MK-guitar) og det blir spennende å sammenlikne de med SSL-4. Jeg antar at det ikke er så stor forskjell. Det er på drøyt 13kohm begge.

SSL-4 får du også (som F-500T) i en T-utgave (tapped) https://www.mk-guitar.com/2011/01/10/inside-the-schecter-f500t-pick-up-what-is-a-tapped-pick-up/

...så du kan koble opp split dersom du har en switch som muliggjør det.

 

Endret av ptb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackmore brukte hovedsaklig F500T fra 79 til 86 og da kun bridge/neck. Før 79 var det primært originale single coils. Fra 86 og fremover var det OBL-250 og OBL-450 og Lace Sensors. 

Endret av ptb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittlyd fra Blackmore var rundt 1974, typ California Jam, Live in London. Da brukte han det som kom i hans stratter originalt.

SL-4 er etter min mening ikke spesielt optimalt for RB-lyd, og han har aldri brukt de selv, selv om merkelig nok kommer signaturmodellen med de.

 

Fender CS 69 er nok det som blir nærmest det han brukte. Og nei, det er ikke pickups med store baller, ballene tilføres senere i kjeden. Om du har et stack eller 2 med Marshall Major kommer du langt! :D

Trikset er å ha rette vrengpedalen som gir rett boost så du ikke får den typiske litt tynne plinky vrengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.