Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elgitar (pakke) til nybegynner

Anbefalte innlegg

1 time siden, Tone skrev:

Med utgangspunkt i tips her har jeg Googlet et par gitarer. 

https://evenstadmusikk.no/squier/1037157/squier-affinity-telecaster-maple-fretboard-black

https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Squier-Bullet-Telecaster-Black/2ZZ1

Kan noen av disse gjøre nytten, eller er det fortsatt for dårlig kvalitet? 

🙂

Jeg vil si at Affinity-Telecasteren nok er brukbar, mens jeg er mer usikker på Bullet. Begge disse er nok et ganske godt stykke unna i kvalitet enn den jeg nevnte, Squier Classic Vibe Telecaster, og har nok følgelig ikke rare gjensalgsverdien. Men Affinity er nok som sagt et hakk over. Men følg med på Finn, om noen har en sånn som dette (eller andre i serien) til salgs, løp og kjøp. De forsvinner fort, veldig attraktive på grunn av høy kvalitet til lav pris. https://evenstadmusikk.no/squier/1132000/squier-classic-vibe-50s-telecaster-butterscotch-blonde-mn

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for å presisere, det er ikke sikkert at du  ha gitaren inn til oppsett selv om du kjøper brukt, men det kan være at det kan hjelpe. 

Har selv vært borti gitarer ny fra butikk som har vært håpløst satt opp. Eneste er at det er litt enklere å gå tilbake å be om et oppsett hvis du har forretning rett i nærheten.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Tone skrev:

Med utgangspunkt i tips her har jeg Googlet et par gitarer. 

https://evenstadmusikk.no/squier/1037157/squier-affinity-telecaster-maple-fretboard-black

https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Squier-Bullet-Telecaster-Black/2ZZ1

Kan noen av disse gjøre nytten, eller er det fortsatt for dårlig kvalitet? 

🙂

Som andre allerede har nevnt. 

Det er 3 Squier-serier:

Bullet - den rimeligste

Affinity - mellomste

Classic Vibe - den dyreste

Både Stratocaster og Telecaster leveres i disse seriene. Telecaster er nok litt "enklere" som en nybegynner gitar.

Jeg ville nok styrt unna Bullet - som andre også nevner. Det som i hovedsak skiller Affinity og Classic Vibe er litt bedre elektronikk og mekanikk på sistnevnte. Den har også litt "finere" lakk. Kroppen og halsen er tilnærmet likt. Begge leveres i flere farger med enten lyst eller mørkt treverk på halsen.

Endret av ptb
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, MartheyG skrev:

Squier Bullet er nok ikke så mye å skryte av. Affinity er nok helt ok. 

Er det noen musikkforetninger som ligger ute på Hadeland? 

Jeg tror jeg må si meg uenig i dette. Kjøp en enkel forsterker, slik som Cube'n. Terskelen er mye lavere hvis det kun er å skru på en bryter for å sette seg ned og øve. Hvis man må koble opp til en ekstra høyttaler eller må fram med hodetelefoner osv. så er det litt mer ork å skulle sette seg ned. 

Det finnes ingen musikkforretninger på Hadeland lenger, må nok til Hønefoss, Gjøvik, Strømmen e.l. 🙂

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er nok Gjøvik (Musikkhandel og 4Sound) og Oslo (Gitarhuset, Hornaas og 4Sound) alternativene.

Men, ikke ta det for gitt at de har så store utvalget inne i butikkene. 

Har for øvrig god erfaring med Evenstad - om "netthandel" er et alternativ.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av sånn pakker så trur jeg den her er ganske ålreit:

https://evenstadmusikk.no/squier/1135536/squier-stratocaster-hss-pack-brown-sunburst-gig-bag-15g

Jeg har brukt en Squier strat litt, og den er jo heilt OK inn i en forsterker. God gitar mtp pris. Mi erfaring som tenåring var at vibratoarma var mer enn nok artig til å veie opp for at gitaren blir ustemt litt kjappere, hehe. Forstkereren er heilt OK til soverommet også. Følger i tillegg med 3 måneder Fender Play, noe on-line gitarlæringsgreier som visstnok er bra.

(For effekter og sånn moro, så er en brukt Zoom MS, f.eks. Zoom MS-50G et kjempekjøp. Den har ikke den vakreste gjenklangen i verden eller noe sånt, men den har litt av alt, så får man eksperimentert. Men det kan kanskje vente til neste jul.)

Endret av VREEEEVROOOOOW
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en gang, tusen takk for alt engasjement dere alle har vist for å guide meg i dette ukjente farvannet🙂

Kjøpte forsterker etter tips fra MartheyG, selgeren solgte oss også gitar og masse tilbehør for en veldig fin pris😊 Så nå blir det gitar i julegave👍

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutter siden, Tone skrev:

Nok en gang, tusen takk for alt engasjement dere alle har vist for å guide meg i dette ukjente farvannet🙂

Kjøpte forsterker etter tips fra MartheyG, selgeren solgte oss også gitar og masse tilbehør for en veldig fin pris😊 Så nå blir det gitar i julegave👍

Oioi, det gikk fort i svingene her. Hva slags gitar ble det? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, MartheyG skrev:

Oioi, det gikk fort i svingene her. Hva slags gitar ble det? 

Ja, det var bare å smi mens jernet var varmt, siden det var flere som var interesserte i forsterkeren...🙂Tror vi fikk et veldig godt tilbud på gitar og tilbehør (Full pakke inkl. gitar, forsterker, kabler, gitarstemmer, veske og stativ for 1200 kroner må vel anses som veldig rimelig!) Gitaren skulle ifølge selgeren, som er en erfaren gitarist, være fin som førstegangsgitar. Det er en Reno Fender Stratocasterkopi (sitert selger) den er i god stand, pen å se på, og ifølge mannen min var lyden god. Så da ble det ikke telecaster som mange av dere anbefalte🙈

Uansett er det ikke noen stor sum som vi har investert i dette, så vi får anse det som et lite prøveprosjekt, for å se om hun i hele tatt viser interesse for dette🙂 Så får det heller bli en ny og bedre gitar neste gang, om dette viser seg å være noe for henne :)

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Tone skrev:

Ja, det var bare å smi mens jernet var varmt, siden det var flere som var interesserte i forsterkeren...🙂Tror vi fikk et veldig godt tilbud på gitar og tilbehør (Full pakke inkl. gitar, forsterker, kabler, gitarstemmer, veske og stativ for 1200 kroner må vel anses som veldig rimelig!) Gitaren skulle ifølge selgeren, som er en erfaren gitarist, være fin som førstegangsgitar. Det er en Reno Fender Stratocasterkopi (sitert selger) den er i god stand, pen å se på, og ifølge mannen min var lyden god. Så da ble det ikke telecaster som mange av dere anbefalte🙈

Uansett er det ikke noen stor sum som vi har investert i dette, så vi får anse det som et lite prøveprosjekt, for å se om hun i hele tatt viser interesse for dette🙂 Så får det heller bli en ny og bedre gitar neste gang, om dette viser seg å være noe for henne :)

Det viktigste til å begynne med, er at ikke gitaren er veldig tungspilt (høy action) og at den holder stemming sånn noenlunde. Så lenge det elektriske funker, så kan man alltids oppgradere etter hvert hvis det viser seg at behovet kommer... Lykke til! 🙂

• Liker 1
  • Takker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Tone skrev:

Høres bra ut! Hvis den er kjøpt av erfaren gitarist, så er den sikkert også satt opp fint. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, mislykketmusikant skrev:

du får ønske datteren din velkommen i gitaristenes rekker. alltid moro med nye tilskudd til rekkene.

si fra om det er mer dere trenger hjelp til.

Tusen takk🙂

Kjekt å vite at det er et sted man kan få kyndig hjelp😊👍

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Laney/marshall gjør nok jobben ja. Ser at noen hyller orange cr120h som en veldig god, billig solid state forsterker, så den kan være verdt å ta en titt på.  Ang delay så har jeg ikke noen formening, da jeg sjelden bruker det selv. Mener dog at ingen rig, nesten uansett sjanger er komplett uten en small stone phaser i front 😎🤘🏻
    • Takker for svar @Endt  Kort og godt, en pent brukt Laney eller Marshall burde gjøre jobben med andre ord (pluss ett bra kabinett). Ser for meg å bruke en kombo av pedaler og amp for å få vreng. Har en KMA Fuzzly Bear liggende som går fra distortion til full welcro fuzz, så tenker prøve den inn i en litt kranka amp. Har også tenkt litt på en type RAT pedal (eventuelt så synes jeg KMA wurm virker litt spennede - HM2 inspirert pedal). Hva tenker du om delay? Har erfart at analog og tape echo blir veldig mørke med mye distortion, så kanskje en rein digital er greia for å ikke drukne i mix? 
    • Det med at du "må ha" en sunn, vintage or120/matamp er bare fjas. Ja det er bra amper, men som mye annet, er legendarisk pga folkene som har brukt dem, og du risikerer bare å høres ut som alle andre Skal ha distortion ifra amp, eller bare pedaler? Combo kan sikkert gå, men stoner "greia" er vel at ting skal pushe mye luft og lyd, og gjør seg bedre med et eller flere kabinett. Ville sett etter en røramp, du kan få tak i fks en laney gh50/100l til en billig penge. Regner med @el_roffo har noen gamle triks
    • Ser ut som jeg kommer til å havne innen stoner segmentet fremover da jeg driver å starter nytt band. Det blir nytt øvingslokale, og jeg har plan om å bygge meg en egen rigg for dette lokalet da jeg ikke gidder frakte amp mellom. Jeg er ikke stinn av gryn, så jeg er ute etter tips på utstyr som er egnet til en OK pris. Jeg har tråla diver å tråler en del nettsteder etter tips på bla amp, og jeg kan ikke helt forstå hvorfor en "må" ha en Matamp GT120 eller en Verelleian meatsmoke til hinsides summer for å få "riktig" lyd. Er det noe jeg ikke har forstått som er viktig på amp til denne type musikk, eller er det mest bare en greie? Oppfatter det litt dithen at combo er utelukket og at det er topp/cab som gjelder, og skjønner ikke helt hvorfor? Årsaken til at jeg spør er at jeg spør er at jeg har mest erfaring med å skru tight heavy metal lyd, og har alltid unngått det litt grumsete lydbildet som er typisk for stoner, så jeg vil unngå å investere i en amp som i ettertid skulle vise seg å være "feil" i en slik setting. Ser for meg et enkelt pedalbrett med tuner>fuzz/distortion>modulasjon(univibe?)>Delay. Har folket noen anbefalinger?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.