Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass amp med krønsj


GOE

Anbefalte innlegg

Hei, godt folk! Klassisk historie: Er primært gitarist, men har selvfølgelig kjøpt meg en short scale bass (Squier Mustang). Har en liten forsterker/preamp som jeg plugger rett i mikser og lytter gjennom studiomonitorer. Greit nok, men kjenner at bass amp GAS er i ferd med å melde seg. Er ingen stor bassist (eller gitarist), men har lyst på en amp som produserer god krønsj. Med krønsj mener jeg en godt pressa ampeg eller orange amp. Jeg er ikke spesielt opptatt av clean basslyd. Jeg spiller mest i hjemmestudioet (det gjør vel alle i disse dager), men har mulighet til å dra på litt før ektefelle og naboer begynner å klage. Er nysgjerrig på Orange Bass Terror, for jeg tror den gir krønsjen jeg er på jakt etter. Samtidig blir det en litt kostbar rig (bør jo kjøpe et kabinett også). Bør jeg gå for Orange, eller kan Fender Rumble eller Blackstar Unity gi meg det samme til en lavere pris (jeg er som sagt ikke bassist). Jeg er klar over at de tre jeg nevner er konstruert på tre forskjellige måter, så det blir litt som å sammenligne epler og esler. Takknemlig for innspill, gjerne andre kule forslag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo bra drive pedaler for bass da. Darkglass f.eks. men de er dyre. Selv har jeg en EBS Billy Sheehan som er veldig bra.

Husk også at vreng fordriver bunn frekvensene. Selv måtte jeg trå til med et biamp oppsett, alltså to seperate forsterker/høytt. Jeg har en Carvin stereo amp, hvor drive pedalen er kobla inn i efflopen til den ene kretsen. Samt to kabinetter. Et 2X10 med horn til drive kretsen. Og et 1x12 til sub kretsen.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det samme som å plassere en preamp- eller drivepedal foran en litt halvdvask gitarforsterker. Du kan få mye bedre lyd, men må selvsagt fortsatt leve innenfor ampens begrensninger.

Jeg har en helt kurant Ampeg Klasse D-forsterker med en Sansamp Bass Driver DI foran. Forsterkeren er fin den, men mangler litt karakter, så det kan jeg bruke preamp-pedalen til å hjelpe med. Fin kombo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var noe sånt jeg tenkte. Blir litt råflott å kjøpe bassamp til 15.000,- hvis man primært spiller gitar (selvom det selvfølgelig er kjempemoro med nytt og saftig stæsj). Har en Fryette gp/di som også kan brukes til akustisk gitar og bass. Tenkte jeg kunne kjøre den i fx return på en rimeligere Ampeg eller liknende. Vi får se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.