Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey 6505+ Død preamp.


Anbefalte innlegg

Jeg satser på at det er det svidde limet som har blitt strømførende...
Det har jeg nå fjerna. Jeg skifter diodene uansett, så nye er bestillt, samt en 4700 uf kondensator, som det er seks av i denne kretsen.

Nå som jeg har fjerna R82, har jeg mulighet for å måle etter/bak de to første kondisene, når jeg får på plass de nye diodene.

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, jonta skrev:

Med det samma, hva mener ekspertene egentlig er nedre akseptable grense for glødespenning?

Det er vel "opplest" at +/- 10% er akseptabel grense på glødespenning (men anbefalt at det er mindre avvik), det vil seie 5.67V som nedre grense, 6.93V som øvre. Då snakkar me om AC-gløding, reknar med det same gjeld DC-gløding men der er eg på gyngende grunn.

Endret av McJostein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5.67 skulle holde altså. Min Carvin MTS har litt lav spenning på V1 og V2, som har en likeretter krets foran, som suger litt. Jeg husker ikke helt, men jeg fjerna vel et par motstander og fikk økt spenninga til ca 5.8V hvis jeg ikke husker helt feil. Nå har jeg lest litt om dioder, og det er en type som kalles schotty diode, som skal trekke halvparten av hva vanlige dioder gjør.
Så jeg tenkte at det kanskje var en god ide å bytte ut diodene til slike i likeretter kretsen på MTS'n, men unødvendig alltså...

Jeg er også akkurat ferdig med et 18W pleksi byggesett fra Ampmaker. Der har jeg en glødespenning på bare 5.8V (AC, ingen likeretter krets her alltså) Så jeg tenkte å endre fra 240V til 230V loddepunkt på trafoen. Men kanskje ikke nødvendig det heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de nye diodene lodda på plass. For at de skal få litt kjøling, lodda jeg de med noe lengde på beina, litt opp fra print kortet, og bøyde de to ytterste litt til siden.

Så målte jeg, 8.2V veksel fra trafo, inn på likeretter'n, og ut, 11V...hæh? Skulle ikke de fire diodene til sammen suge ca 2.4 V?
Annivay, jeg satte i fire gamle rør, så kretsen fikk last, og, strømstyrke droppa ned til 7V.
Så da er vel allt i orden da....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.2 er RMS spenninga. Gang den med kvadratroten av 2 så har du sånn ca 11.6 VAC Peak to peak.

Og så er det spenningsfall over to dioder i en sånn likeretter, ikke alle fire ! ;)

Og hvis du måler rett etter likerettern uten noe filterkondiser er det jo ikke ren DC ... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare spenningsfall over to dioder, selvførgelig, det går vel ikke strøm gjennom D19 og D23, de skal bare hindre strøm å gå "tilbake til minus. De blir forøvrig brennvarme de også.

Ok, men hva menes med RMS spenning?
Jeg målte 11V på rørsoklene også. Det var noe forskjell før og etter R 82, (bortimot 1V). Men som jeg skrev, med fire rør på plass, måler jeg nøyaktig 7.04V , det skal vel gå.

Jeg målte også på motstanden i rørenene, som ligger på ca 6.4 ohm eller 3.4 ohm målt med pin 4 og 5 sammen. Det er vel helt normale verdier. I V1 derimot, er det satt i et Electro Harmonics som har motstand på hele 12.5 ohm. Så det trekker kanskje mere strøm...eller egentlig mindre, når jeg tenker meg om....

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.