Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey 6505+ Død preamp.


Anbefalte innlegg

Jeg fant fort ut at det var ingen gløding i preamprørene dvs V5 har felles gløding med sluttrinrørene, så det er i orden. Jeg går ut i fra at dette er grunnen til problemet, eller skulle jeg hatt bare elendig lyd med kalde preamp rør, men ikke helt død?

Jeg har skrudd opp hele greia og sett litt på skjema jeg fant på nettet. For gløding til de fire første preamprør, har Peavey valgt en likestrøms krets. (antakelig for å redusere støy...?) Likeretter'n består først av en kondensator, så fire dioder. Det er litt svidd (bare litt) i likestrøm enden av et par av diodene Og jeg måler 8.6 Volt veksel før diodene, og bare 1.8 V likestr. etter diodene. Så jeg er ganske sikker på at her er feilen.

Jeg har forsøkt å måle på diodene mens de er montert, men det blir vel feil? Jeg må vel avlodde de før jeg kan teste de?

En ting til, 8.6 V fra trafo er vel litt mye? Eller blir det et naturlig spenningsfall gjennom likeretter kretsen?

Gløding til V5 og de to sluttrinn røra har egen levering på 6.7V veksel fra trafo

Om noen sakkyndige der ute føler seg motivert til å komme med tips, er det hyggelig og til stor hjelp. Så på forhånd, takk!

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Æljen skrev:

bare å bruke 1n4007 hvis du har det liggende

Det skal visst være 1N4003, men den du foreslår tåler mye mer så det er kanskje lurt?

Uansett må jeg nok bestille, de koster bare 10 kr stykk på lydshop.no

Her er forøvrik skjema. Og jeg forstørra kretsene fra trafoen. Glødekretsen til V1-4 er midt på bildet., fra PDCH1 og PDCH2

Peavey 6505 skjema.png

Peavey 6505 likeretter kretser.png

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den R82 er en spesiell motstand. Den er stor, hvit og firkanta porseleen. Og har betegnelsen: 0.68  5W  10%  WW AXLH  SL. 

Det står 5W R68J på den. Jeg måler den til 0.8 ohm. Det er jo veldig lite....

Den har litt tørkna brun guffe på ene siden, og det ser ut som om det kommer fra denne motstanden.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brun guffe?
Bilde?
Mjah, er ofte brukt noe guffe for å holde store komponenter på plass. Men har vært borti flere ganger at noe guffe endrer karakter etterhvert og blir strømledende. Det er uheldig.
Monitorer KRK Rokit serien er videns kjent for dette problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, guffe og guffe fru blom...den er jo herdet da, ser ut som en tynn lakk hinne, smurt på i bunnen av store kompnenter, ja. Kondensatorer hovedsaklig. Det er nok det jeg trodde var svidd ved diodene også.

Vanskelig med bilde nå, kameraet mitt har tatt kvelden...

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.