Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva veier en Les Paul uten Weight Relief?

MyMichelle

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å få en Gibson Slash Les Paul Standard 2020 (i nyyyydelig Anaconda Burst) til jul. Men den har ikke weight relief. Jeg har aldri holdt i en Les Paul som ikke har det, så jeg aner ikke hva jeg kan forvente meg. Det eneste jeg er sikker på er at jeg nok må sitte når jeg spiller. 

Jeg har en Les Paul Faded 2017, på 3,2 kg. Den kan jeg stå med i 30-40 minutter, men jeg er nybegynner (tok pause i et par år), og synes det er så vanskelig å treffe de riktige strengene når jeg står. Han jeg øver med spiller akustisk gitar, og sitter. Dermed blir det til at jeg også sitter når vi er sammen. Om noen har tips til plekterteknikk tar jeg imot med glede! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva vekten er, men den er nok en god del mer enn 3,2 kg. Når det kommer til å spille stående er det en vanesak, som alt annet. Jeg tror du kommer til å vende deg til det ganske raskt om du tvinger deg til å stå enda mer. Jeg står på øving ca. 7 timer i uka, og nå synes jeg nesten det er lettere å spille stående enn sittende. 😬

Gratulerer med fet gitar! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper ca. 4.2 kg. Skaff deg en brei skulder reim. Problemet med LP er også den litt skeive vektfordelinga og det øvre reimfeste. Så strap locks er en fordel.

Men du får en skikkelig fet gitar, og den tunge vekta kan tyde på solid og stabilt treverk med masse sustain.

Å stå og spille er vel mest trening. Og har du øvd inn håndbak demping, så har du også en viss kontroll på hvor strengene befinner seg. Mange har også en støtteteknikk med lillefinger rett under 1 streng, som også kanskje kan hjelpe.

Selv har jeg desverre blitt mer og mer sittende på øvinger. Men det har med dårlig helse å gjøre.

Lykke til ! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,