Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva veier en Les Paul uten Weight Relief?

MyMichelle

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å få en Gibson Slash Les Paul Standard 2020 (i nyyyydelig Anaconda Burst) til jul. Men den har ikke weight relief. Jeg har aldri holdt i en Les Paul som ikke har det, så jeg aner ikke hva jeg kan forvente meg. Det eneste jeg er sikker på er at jeg nok må sitte når jeg spiller. 

Jeg har en Les Paul Faded 2017, på 3,2 kg. Den kan jeg stå med i 30-40 minutter, men jeg er nybegynner (tok pause i et par år), og synes det er så vanskelig å treffe de riktige strengene når jeg står. Han jeg øver med spiller akustisk gitar, og sitter. Dermed blir det til at jeg også sitter når vi er sammen. Om noen har tips til plekterteknikk tar jeg imot med glede! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva vekten er, men den er nok en god del mer enn 3,2 kg. Når det kommer til å spille stående er det en vanesak, som alt annet. Jeg tror du kommer til å vende deg til det ganske raskt om du tvinger deg til å stå enda mer. Jeg står på øving ca. 7 timer i uka, og nå synes jeg nesten det er lettere å spille stående enn sittende. 😬

Gratulerer med fet gitar! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper ca. 4.2 kg. Skaff deg en brei skulder reim. Problemet med LP er også den litt skeive vektfordelinga og det øvre reimfeste. Så strap locks er en fordel.

Men du får en skikkelig fet gitar, og den tunge vekta kan tyde på solid og stabilt treverk med masse sustain.

Å stå og spille er vel mest trening. Og har du øvd inn håndbak demping, så har du også en viss kontroll på hvor strengene befinner seg. Mange har også en støtteteknikk med lillefinger rett under 1 streng, som også kanskje kan hjelpe.

Selv har jeg desverre blitt mer og mer sittende på øvinger. Men det har med dårlig helse å gjøre.

Lykke til ! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg synes at vekt på 4-4,2 kg er fin vekt for en LP, og at 3,8 kg er helt perfekt🙂. Alt over 4,2 kg er kanskje for mye? Ikke så mye pga selve vekta av gitaren, men pga balansen.  Når det er sag, Les Paul Faded med sine 3,2 kg kjennes litt som en pappgitar, tror jeg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta varierer. Før Gibson startet med vektredusering, er det registrert eksempler på vel 6kg (70-talls Norlin for å presisere). Å finne en Les Paul, der det ikke er fjernet noe treverk, under 4 kg hører vel med til sjeldenhetene.

Endret av Audun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Audun skrev:

Vekta varierer. Før Gibson startet med vektredusering, er det registrert eksempler på vel 6kg (70-talls Norlin for å presisere). Å finne en Les Paul, der det ikke er fjernet noe treverk, under 4 kg hører vel med til sjeldenhetene.

Har hatt flere R9 på godt under 4kg., og tror ikke det er sjeldent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 1989 finsk, håndbygget LP, som jeg arvet av @juzzizhowog restaurerte. Nydelig gitar med tykk hals og masse sustain, men krever sin mann (og bred gitarreim) med 4,9 kg.
Har selv bygget en LP som er vektredusert med 400g. Veier 3,6 ferdig.
Reissuene jeg har hatt fra Gibson lå alle sammen på 4 kg +/- 100 gram
Interesant tråd her: https://www.mylespaul.com/threads/burst-weights-in-llbs.34144/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

• Det er et flott alternativ. Jeg liker den. 
    • Hei.  Har en kawai patent 34-4127 kjøpt tidlig 60 tallet. Noen som har kjenskap til denne evnt hva den røft kan være verd? Har en del hakk og skavanker.
    • Den Line 6 boksen bruker 2.4 ghz digital overføring. Det vil si at den bruker wifi teknologi for å overføre. Når publikum kommer så blir det mer trafikk og vanskeligere for mottakeren å finne ditt signal (mange konkurrenter)    i korte trekk vil signalet være bra på lydsjekk og få problemer når publikum kommer. Du kan forsøke å bruke squelsh funksjonen også det å være nærmere mottakeren. Du kan også prøve å plassere den litt unna wifi routere etc. Men har den samme boksen selv. Og kan meddele de samme utfordringene du beskriver. Synd. På den positive siden så funker den ganske så bra på bygda. Helt til publikum kommer… om andre har løsninger vil jeg gjerne høre!    
    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.