Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Var på besøk hos opphavet og fant igjen noen gamle musikkutstyr-kataloger fra min ungdom. :) Interessant å se både utvalg og priser! Her er et lite utsnitt fra 89/90 katalogene til Gulmoen & Engh og Norsk Musikk:

50529829631_0845a438bd_b.jpg

50529106533_772bba6d43_k.jpg

50529106443_1fda36415f_k.jpg

50529106388_722a723c7c_k.jpg

50529828821_35604e9619_b.jpg

50529105863_b9f8dd8c07_k.jpg

50529828961_733e7259ef_k.jpg

50529829016_dfb6b2cb02_k.jpg

50529991172_7238d179a4_k.jpg

50529991157_3210b81fa4_k.jpg

Endret av Audun
  • Liker 8
  • Takker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes det var spesielt interessant å se hvor dyre PRS faktisk var. Jeg vet at dette var før SE-serien, men se sammenlignet med en Standard Les Paul f.eks.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

G&E, samt Luthmann katalogene var sengelektyre i ungdommen. Dette var før Internett gjorde sitt inntog, så det var disse katalogene vi hadde å gå etter.

Takk for at dere deler 😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Hanspanzer skrev:

Bare for en liten pris-sammenligning, her er et lite utsnitt fra G&E-katalogene fra 1993/1994 og 1999/2000

IMG_20201025_223516.jpg

IMG_20201025_223530.jpg

Jeg mente å huske at prisene på Gibsons spratt voldsomt i været på bare noen år ja. 99/00 er jo over dagens priser. Les Paul Classic til godt over 30 store liksom... Spinnvilt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes å huske at katalogprisene på Les Paul Standard/Custom var hhv 20000 og 25000 på begynnelsen av 80-tallet. Og ca 15k for The Paul 😂 En vanlig Stratocaster lå rundt 7500 på denne tiden. Prisene på Les Paul gikk sikkert ned pga superstrat-bølgen utover 80-tallet og tok seg opp igjen pga Slash 😁

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Imaginos skrev:

Synes å huske at katalogprisene på Les Paul Standard/Custom var hhv 20000 og 25000 på begynnelsen av 80-tallet. Og ca 15k for The Paul 😂 En vanlig Stratocaster lå rundt 7500 på denne tiden. Prisene på Les Paul gikk sikkert ned pga superstrat-bølgen utover 80-tallet og tok seg opp igjen pga Slash 😁

Det kan nok godt være en plausibel teori ja. Nå spiller vel dollarkurs også inn, men det forklarer jo ikke prisforskjellen på Stratocaster og Les Paul.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Audun
      På facebook-gruppa "Gitarister på facebook" er det en som sliter med at sin Gibson SG sliter med å holde stemminga. Den påstås å nettopp ha vært inne for justering av nut. Den har vanlige Kluson type stemmeskruer (Gibson Deluxe). Her blir det påstått at disse slites over tid, og dermed at mekanikken beveger seg etter at du har stemt opp. Jeg kan forstå at de kan bli slarkete etter hvert, og dødgang før de tar, men at de beveger seg slik at strengen gradvis mister spenn? Høres veldig merkelig ut i mitt hode, men kan hende det er sånn? Mekanikken er jo så enkel at det i mitt hode, er slik at enten så virker den, eller så får du ikke skrudd i det hele tatt hvis tannhjul eller drev er så slitt.
      Noen her som har opplevd dette, eller kan forklare hvordan dette ev. kan skje?
    • Av Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

Gibson USA Explorer  2005 mod, (Cream T '61 Custom '61 pickups, CTS 500k pots og Emerson cap)

Fender American Standard Stratocaster HSS Shawbucker 2015 mod. (Gotoh 510T-FE1 tremolo)

Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

Larrivee D-03 Mahogny

Yamaha 12'er

Ibanez Performance - noen og '80

Amper:
      1969 Fender Super Reverb. (Blackface krets.)

Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

• Av Affen
      Har hatt stram økonomi etter kona dro fra meg i fjor (er ufør) men har nå litt til overs, og da har jeg lyst å unne meg ny gitar.
      Men ser at prisene på Gibson har økt betraktelig, det samme har bruktprisene på Finn. Før kunne man lett få en SG (faded etc.) helt nedi 4-4500,- brukt og Les Paul Studios fra 4500,- og oppover.
      Er mye på Finn og kikker, og finner ikke noe under 6500,- ish. Hvor mye må jeg forvente å betale for en Gibson SG (Faded, Tribute) eller Les Paul (Studio, Tribute) ?
      Jeg har et MAKS budsjett på 5000,-
    • Av tjukknyggis
      Lufter denne skjønnheten her for salg; Ibanez Custom AS103-AMB. Strøken gitar !
      https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179772882

• Av DirkDiggler
      (Hei, helt fersk. Spilt andre instrumenter og kan noter og alt det der... Men gitar har jeg aldri helt finni ut av... MEN NÅÅÅÅ!!)

Har egentlig ikke et fast budsjett å holde meg til , selv om madammen ikke er helt enig. Har googlet og "youtubet" ved alle mulige ledige stunder og tror jeg ender opp med en Ibanez s521 + en VOX amp til ca 2000(VT 20 ett eller annet). Har "aldri" spilt gitar før, men vil ha noe som duger når jeg nå er såpass bestemt på å endelig komme igang. Prøvde meg så vidt på en akustisk for maaange år siden men den ble for stor og ukomfortabel å lære å spille på + jeg hadde aldri ro i ræva til å sette meg ned å øve. Nå derimot er det tre kids inne i bildet og jeg har ikke annet enn ro igjen når de har blitt "sendt i seng". Når feriepengene tikker inn, bestiller jeg. Nå skjer det! Og jeg gleder meg som en unge.. 

MEN; Vurderer også en gitar med "whammy-bar" eller hva det heter. Vil det lønne seg å starte med en gitar som har en, eller ikke? Går jo ann å investere i en ekstra gitar som faktisk har det om jeg kjenner at jeg nærmer meg Gilmour-nivå etterhvert? Eller? Finnes det noen glupe individer med gode tips? Burde jeg ikke starte med en Ibanez S-521? 

Vurderte lenge PRS SE Standard, men den koster noen tusen mer og finner ingen blå på noen nettbutikker... 

Samme gjelder Ibanez RG350... Ville ha en i lilla, men den finnes ikke å få tak i(ny  ).
      Ja, også en ting til. Bør man kjøpe nye strenger med en gang, eller funker de som følger med på en ny gitar i 5000,- + klassen?
      Innspill mottas med overlegen takknemlighet.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.