Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye rør til Orange TH30 - TAD eller Eurotubes?


larseko

Anbefalte innlegg

Heisann. Tenkte å ta full service på TH30en. 4 EL84 + 5 preamp/loop osv. Så egentlig på low output-kittene til Eurotubes (EL844) da jeg har god erfaring med dem, men så er det noen som anbefaler tubeampdoctor.com. Noen som har prøvd begge kanskje? Gir litt beng i hvor rørene er laget, egentlig. Tror mye ligger i kvalitetskontroll og gradering. Virker som TAD (EL84-STR + div preamprør) er noe dyrere. Der får en ikke noen "low output"-mulighet, men jeg vet ikke hvor mye det har å si. Bruker forsterker hjemme for meg selv (uten naboer), ikke noe gigging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAD gjør i hvertfall en grundig sjekk av alle rør og er et sikkert valg. 
Tviler på at du trenger å bytte preamprør altså. Med mindre du har noen mikrofoniske rør. Det sjekker du lett ved å tappe lett på røra med noe mykt som f.eks en blyant  og hører om man får utslag/ringing i høyttaler.
Preamprør slites ikke på lik linje som utgangsrør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nei jeg tror egentlig ikke preamprørene er dårlige, men forsterkeren ble kjpt brukt for et år siden eller to, og det hadde ikke vært skiftet rør på ei god stund, selv om det ikke er originale rør som står i. Det er faktisk TAD i effektforsterkeren, og i effektsløyfa står det TAD. Resten av rørene er 7025 som det bare står CHINA på. Mulig de også ble levert av TAD. Jeg følte bare litt for å starte fra scratch. Nå skal jeg først gjøre en liten modifikasjon jeg så på det store internettet, som visstnok gjør preamptrinnet identisk med Rockerverb-preamp. Litt mindre "fizzy" gain, litt mer klassisk grunt.  (Skifte R21 fra 1k5 til 2k2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme amp, og på min sto orginalrør i ennå da jeg fikk den og mener huske det var TAD. Måtte bytte preamprør for en stund siden da de hadde blitt mikrofoniske og gikk for TAD.

Den modifikasjonen du nevner her er jeg litt gira på å høre litt mer om!:) Er litt ukjent med R21, regner med det er en motstand du skal bytte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAD selger vel alle slags mulige rør, men er usikker på om de selger "unbranded". At TAD kjører grundig sjekk gjelder vel heller ikke alt de selger, men TAD Premium Selected skal være kvalitets-sjekket. Alle mine rørforsterkere er innom Lasse Ellingsen i Trondheim for service og rørbytte, og han bruker kun TAD Premium Selected og matched utgangsrør. De gangene jeg har bytta preamprør selv, har jeg kjøpt fra TAD. Aldri hatt noen grunn til å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Audun skrev:

TAD selger vel alle slags mulige rør, men er usikker på om de selger "unbranded". At TAD kjører grundig sjekk gjelder vel heller ikke alt de selger, men TAD Premium Selected skal være kvalitets-sjekket. Alle mine rørforsterkere er innom Lasse Ellingsen i Trondheim for service og rørbytte, og han bruker kun TAD Premium Selected og matched utgangsrør. De gangene jeg har bytta preamprør selv, har jeg kjøpt fra TAD. Aldri hatt noen grunn til å klage.

Det er faktisk Lasse som anbefaler TAD (det er premium selected som er aktuelt, jeg ser på settet de har satt sammen til denne ampen). Men samtidig er det utrolig god service fra Eurotubes-gjengen. De legger også mye flid i retube-settene sine 🙂 Nå er ET billigere, men det virker som TAD har mva-registrert operasjon og viser priser inkl. mva. Så da er det ikke sikkert det blir dyrere lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, larseko skrev:

Det er faktisk Lasse som anbefaler TAD (det er premium selected som er aktuelt, jeg ser på settet de har satt sammen til denne ampen). Men samtidig er det utrolig god service fra Eurotubes-gjengen. De legger også mye flid i retube-settene sine 🙂 Nå er ET billigere, men det virker som TAD har mva-registrert operasjon og viser priser inkl. mva. Så da er det ikke sikkert det blir dyrere lell.

Ellingsen har jo drevet med dette siden tidenes morgen, så han vet nok hva han snakker om... Jeg har ingen grunn til å betvile Eurotubes, men har aldri brukt de. For meg blir det sånn at jeg vet at TAD premium selected funker upåklagelig, og hvis det er slik at det koster litt mer, så får det være. Mulig jeg hadde tenkt annerledes hvis jeg hadde kompetanse til å utføre service og biasjustering av røramper selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ErikKlæptn skrev:

Har samme amp, og på min sto orginalrør i ennå da jeg fikk den og mener huske det var TAD. Måtte bytte preamprør for en stund siden da de hadde blitt mikrofoniske og gikk for TAD.

Den modifikasjonen du nevner her er jeg litt gira på å høre litt mer om!:) Er litt ukjent med R21, regner med det er en motstand du skal bytte? 

Den modifikasjonen nevnes blant annet her: https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/orange-th30-dirty-channel-mod.1490640/

Det er et youtube-klipp der, men fyren har også skiftet utgangstrafo tror jeg. Det er en tråd her også:

https://forum.orangeamps.com/viewtopic.php?t=52859

Og https://forum.orangeamps.com/viewtopic.php?t=47674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, larseko skrev:

Den modifikasjonen nevnes blant annet her: https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/orange-th30-dirty-channel-mod.1490640/

Det er et youtube-klipp der, men fyren har også skiftet utgangstrafo tror jeg. Det er en tråd her også:

https://forum.orangeamps.com/viewtopic.php?t=52859

Og https://forum.orangeamps.com/viewtopic.php?t=47674

Woah! Hadde ikke sett for meg at trafobytte skulle ha så mye å si??!! Ble jo killer etter at trafo og katode ble moddet!! :D

fanken....må jeg teste dette selv mon tro?

Har du testet å kjøre en clean boost, tubescreamer (eller lignende) eller kompressor pedal før dirt kanalen? Har aldri hatt anledning til å teste dette selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ErikKlæptn skrev:

Woah! Hadde ikke sett for meg at trafobytte skulle ha så mye å si??!! Ble jo killer etter at trafo og katode ble moddet!! :D

fanken....må jeg teste dette selv mon tro?

Har du testet å kjøre en clean boost, tubescreamer (eller lignende) eller kompressor pedal før dirt kanalen? Har aldri hatt anledning til å teste dette selv

Nei, har faktisk ikke kjørt noen pedaler. Har prøvd litt med en Big Muff i sløyfa, riktignok. Det ble ganske bra, men litt flabby på de laveste strengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motstanden, R21, er jo en rimelig enkel og billig modd, skader ikke å prøve. Var en som satte inn en bryter mellom 1k5 og 2k2, og han merket dog ikke stor forskjell om noe, så det er uvisst. Men fyren som skifta utgangstrafo mente nå at det hadde noe for seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk loddet og skrudd sammen ampen igjen i går. Jeg gjorde ikke som fyren på forumet, som bare klippet av den gamle motstanden og satte på en ny oppå de gamle lederne, men demonterte alt.  Skiftet også c2-kondensatoren selv om den sannsynligvis var like god (så bare litt oppblåst ut på toppen). Alt låter kuler og krutt etterpå, i alle fall. Men det kan være litt grums i bånn hvis en vil ha tight chuggachugg på dirty. Dette hadde sannsynligvis blitt bedre med ny transformator. Men det er mange veier til chuggeland, og dirtkanalen funker veldig bra til grumsechugg og stoner/doom. Modden hadde nok noe for seg, jeg må spa på mer gain før det blir vepsebol nå. Og jeg følte at jeg fikk mer behagelig/anvendelig gain på høye settings. Men det er vanskelig å si for sikkert uten å ha en nær samtidig test.

Ang. trafo. Jeg sendte en melding til MM. Det koster $80 å få sendt den trafoen, så det blir fort 4k5-5k for den oppgraderingen. Det kan være verdt det, for det er ikke mange brukte god-Oranger til under 10 lapper. Men det er fortsatt mye... kanskje en annen amp kunne vært bedre da, hvis en ikke kan leve med standardtrafoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.