Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til alsidige hodetelefoner

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på utkikk etter noen alsidige hodetelefoner som jeg tenker skal brukes til 1. Gitarspilling og innspilling via lydkort. 2. Keyboardspilling og innspilling. 3. Musikklytting og kanskje en film i ny og ne. 

Burde jeg gå for åpne eller lukkede?Pr dags dato synes jeg åpne høres mest interessante ut pga komfort og at lyden visstnok er bedre, minuset er selvfølgelig lydlekasje. Headsettet skal hovedsakelig brukes hjemme på musikkrommet mitt. Blir såkalte studiohodetelefoner for flate/lite livlige til musikklytting?

Prismessig tenker jeg at øvre grense er rundt 1500kr. Noen som har noen gode tips innenfor dette 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt Sennheiser HD598 i mange år nå. Åpne klokker, jeg bruker dem til alt fra gitar og bass til spilling og generell databruk. Veldig fornøyd.

Tror HD598 er utgått og erstattet av HD599 nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du selv nevner - åpne hodetelefoner (headset har mic 😉 ) lekker lydt til omgivelsene og omgivelsesstøy høres godt. Samtidig har åpne modeller noen pre mht lyd.

Det er vesentlig karakteristikkforskjeller mellom både ulike fabrikat og ulike modeller. F.eks er det ikke slik at verken Beyer, Sennheiser, Grado, Denon osv har noen direkte "house-sound". 

Du bør derfor komme med noen preferanser i forhold til ønsket karakteristikk - og da primært i forhold til musikklyttingen. Ellers er det vanskelig å kunne komme med anbefalinger.

Komfort er også et parameter å ta hensyn til. Det gjelder både vekt, størrelse, putemateriale, passform osv. 

Mulig følgende blir litt "overkill" å ta hensyn til i forhold til ditt behov, men nevner det allikevel🙂:

Samtidig så bør en hodetelefon elektrisk matche mot forsterkeren/avspilleren for å kunne yte sitt optimale. Lav ohm og de fungerer fint mot f.eks bærbart utstyr, som er bra på å levere strøm. Høy ohm, som f.eks Sennheiser HD650 med sine 300 ohm trenger en forsterker som kan levere høy spenning for å yte maks. 

Mange synes (som nevnt i tråden) at DT770 pro er ok, andre kan ikke fordra de - spes til musikklytting. Det samme gjelder de gamle Sennheiser HD650 (i sen utgave > 2007). Fortsatt rater mange at den er en av de beste under 10-15K noensinne produsert. Andre mener de er alt for mørke samtidig med at de er for pent avrundet i toppen.

Så kan man lure på om det kan være andre årsaker enn kun egne preferanser som så vidt ulike tilbakemeldinger. Noe er definitivt også relatert til hodetelefonens impedans og dårlig forsterkermatch. Beyer leverer flere av sine modeller derfor med ulik impedans (eks. DT770 pro i 4 versjoner fra 16 - 250 ohm), alt avhengig av bruksområde. På en og samme forsterker vil de låte ulikt.

Endret av ptb
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker både åpne (DT990 Pro) og lukkede (DT770 Pro). I praksis synes jeg DT990 både låter bedre og er mer komfortable, så det blir til at jeg kun bruker de lukkede når jeg trenger litt isolasjon. 

Hvis jeg bare kunne ha valgt en tror jeg ikke at jeg kunne klart meg uten lukkede, men det kommer selvfølgelig helt an på behovet. 

4 hours ago, Troll said:

Jeg bruker AKG K271 og er veldig fornøyd, hvertfall til gitarspilling. Har hatt disse et par år, veldig robuste og "rimelige" klokker. 

Jeg har disse også, knall studioklokker. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, ptb skrev:

Det er vesentlig karakteristikkforskjeller mellom både ulike fabrikat og ulike modeller. F.eks er det ikke slik at verken Beyer, Sennheiser, Grado, Denon osv har noen direkte "house-sound". 

Du bør derfor komme med noen preferanser i forhold til ønsket karakteristikk - og da primært i forhold til musikklyttingen. Ellers er det vanskelig å kunne komme med anbefalinger.

Når det kommer til musikk hører jeg på veldig mye forskjellig, men det går kanskje mest i R&B, indie, hip hop, jazz, og hard rock. Har ikke tenkt så mye over at ulike hodetelefoner har karakteristikkforskjeller, men om jeg skal ta utgangspunkt i disse lydsignaturen foretrekker jeg nok warm eller flat: https://www.moon-audio.com/sound-signatures

4 timer siden, ptb skrev:

Mulig følgende blir litt "overkill" å ta hensyn til i forhold til ditt behov, men nevner det allikevel🙂:

Samtidig så bør en hodetelefon elektrisk matche mot forsterkeren/avspilleren for å kunne yte sitt optimale. Lav ohm og de fungerer fint mot f.eks bærbart utstyr, som er bra på å levere strøm. Høy ohm, som f.eks Sennheiser HD650 med sine 300 ohm trenger en forsterker som kan levere høy spenning for å yte maks. 

Mange synes (som nevnt i tråden) at DT770 pro er ok, andre kan ikke fordra de - spes til musikklytting. Det samme gjelder de gamle Sennheiser HD650 (i sen utgave > 2007). Fortsatt rater mange at den er en av de beste under 10-15K noensinne produsert. Andre mener de er alt for mørke samtidig med at de er for pent avrundet i toppen.

Så kan man lure på om det kan være andre årsaker enn kun egne preferanser som så vidt ulike tilbakemeldinger. Noe er definitivt også relatert til hodetelefonens impedans og dårlig forsterkermatch. Beyer leverer flere av sine modeller derfor med ulik impedans (eks. DT770 pro i 4 versjoner fra 16 - 250 ohm), alt avhengig av bruksområde. På en og samme forsterker vil de låte ulikt.

Jeg tenker av og til å koble de til hodetelefonutgangen på pcen min og noen ganger ett lydkort (har ikke kjøpt enda, men ser for meg at det blir focusrite scarlet 2i2 eller solo). Focusrite oppgir at maks resistans for disse lydkortene er 200ohm, men om jeg skal koble til pc også bør jeg vell gå et stykke lengre ned.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, elektronaut skrev:

Jeg bruker både åpne (DT990 Pro) og lukkede (DT770 Pro). I praksis synes jeg DT990 både låter bedre og er mer komfortable, så det blir til at jeg kun bruker de lukkede når jeg trenger litt isolasjon. 

Hvis jeg bare kunne ha valgt en tror jeg ikke at jeg kunne klart meg uten lukkede, men det kommer selvfølgelig helt an på behovet. 

Jeg har disse også, knall studioklokker. 

Hvis du måtte velge mellom K271 og DT770, hvilken ville du valgt? Har vurdert et sett med DT770 eller Audio Technica ATH-M50X i tillegg, for å teste om de lever opp til ryktene sine. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som du egentlig ikke har behov for lukkede hodetelefoner. Hvis du først og fremst skal bruke de til lytting hjemme, anbefaler å sjekke Finn.no. For et par år siden kjøpte jeg jeg brukt et par Shure SRH940 (som er meget gode til alt fra studio til musikklytting) og et par eldre Sony MDR-CD780 (som er mer farget i lyden og egner seg best til musikklytting). Samlet betalte jeg 1800,- tror jeg, og egentlig er Shure-settet verdt den prisen alene.

Endret av Audun
Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Audun skrev:

Det virker som du egentlig ikke har behov for lukkede hodetelefoner. Hvis du først og fremst skal bruke de til lytting hjemme, anbefaler å sjekke Finn.no. For et par år siden kjøpte jeg jeg brukt et par Shure SRH940 (som er meget gode til alt fra studio til musikklytting) og et par eldre Sony MDR-CD780 (som er mer farget i lyden og egner seg best til musikklytting). Samlet betalte jeg 1800,- tror jeg, og egentlig er Shure-settet verdt den prisen alene.

Takk for tipset, skal definitivt følge med på finn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Troll said:

Hvis du måtte velge mellom K271 og DT770, hvilken ville du valgt? Har vurdert et sett med DT770 eller Audio Technica ATH-M50X i tillegg, for å teste om de lever opp til ryktene sine. 

DT770. De er mer komfortable i lengden, og låter litt morsommere. AKGene er flatere, men jeg har en tendens til å overkompensere for litt tynn bass når jeg bruker dem til å skru lyd. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Man husker vel ikke Gallien Krugerne på mikrofonstativ fra tidlig 90-tall, gjør man vel....? Tinnitus, velkommen inn!
    • Smart påfunn. Vi har jo ikke ører i kne-hasene selv om det ser sånn ut live av og til. Vi skrur opp til vi hører oss selv bra og skjønner ingenting når lydmannen som får hele trøkket midt i fleisen ber oss skrue ned. Been there, done that
    • Jeg har jobbet med barn og musikk. Jeg har mange ganger tatt med meg valnøtter inn i undervisningslokalet, latt elever knekke nøtter forsiktig, og så bedt de sette en  halv nøtt inn i munnen mellom leppene og tennene, og så bruke den andre halvparten til å "spille" sanger. God trening for gehør og rytmeforståelse. Bonusen er selvsagt at man kan spise innmaten. Med våre dagers allergier, kan man ikke lenger gjøre dette. Dessuten er det etter hvert en tradisjon at man skal spørre om uvesentlige detaljer man kan se.  Der har jeg i det minste gjort min plikt. La meg avslutte med at jeg synes dette var veldig godt laget. Musikalitet, produksjon, egenart og så videre er i en egen klasse, slik jeg ser det.
    • Ja, jeg tror det er en Twisted og en Broadcaster (sorry, skrev feil i opprinnelig post) i min også. Kan ikke si jeg er dypt imponert, men de funker nå. Den andre telen jeg har er en mer metallinspirert Fernandes, så jeg får i alle fall litt variasjon her. Artig å spille saaaaakte, sløy blues med den. De kan jo alltids byttes. Lurer på en Little 59 i broposisjon. Men vi får se.  Har ikke noe særlig til overs for S-1 enda, men halsen er faktisk svært behagelig. Dybden kombinert med at den ikke er så bred tror jeg gjør den god til mine hender. Jeg sliter litt med smale halser om de er tynne, og brede halser om de er tykke. Dette er liksom en fin hybrid som passer.  Så alt i alt er den helt ok. Halsen overraskende behagelig. Og hardware kan jeg leke litt med etterhvert. Tipper S-1 og mikkene går etterhvert. Så får vi ta det fra der. Men det haster ikke. 
    • Tror det har vært litt forskjellig. Min (2014) hadde Twisted Tele i halsposisjon og Broadcaster i stolposisjon. Har angret temmelig mye på at jeg solgte den gitaren. Det eneste jeg mislikte var den tjukke polyuretanlakken (nei, jeg tror ikke det påvirker lyden) og den stygge S1-bryteren. Fant vel også fort ut av de ekstra pickup-posisjonene ikke hadde så stor bruksverdi i praksis. Men jeg savner den gitaren likevel ...
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.