Web Analytics
Jump to content

Tips til alsidige hodetelefoner


EirikDL

Recommended Posts

Hei,

Jeg er på utkikk etter noen alsidige hodetelefoner som jeg tenker skal brukes til 1. Gitarspilling og innspilling via lydkort. 2. Keyboardspilling og innspilling. 3. Musikklytting og kanskje en film i ny og ne. 

Burde jeg gå for åpne eller lukkede?Pr dags dato synes jeg åpne høres mest interessante ut pga komfort og at lyden visstnok er bedre, minuset er selvfølgelig lydlekasje. Headsettet skal hovedsakelig brukes hjemme på musikkrommet mitt. Blir såkalte studiohodetelefoner for flate/lite livlige til musikklytting?

Prismessig tenker jeg at øvre grense er rundt 1500kr. Noen som har noen gode tips innenfor dette 

Link to comment
Share on other sites

Som du selv nevner - åpne hodetelefoner (headset har mic 😉 ) lekker lydt til omgivelsene og omgivelsesstøy høres godt. Samtidig har åpne modeller noen pre mht lyd.

Det er vesentlig karakteristikkforskjeller mellom både ulike fabrikat og ulike modeller. F.eks er det ikke slik at verken Beyer, Sennheiser, Grado, Denon osv har noen direkte "house-sound". 

Du bør derfor komme med noen preferanser i forhold til ønsket karakteristikk - og da primært i forhold til musikklyttingen. Ellers er det vanskelig å kunne komme med anbefalinger.

Komfort er også et parameter å ta hensyn til. Det gjelder både vekt, størrelse, putemateriale, passform osv. 

 

Mulig følgende blir litt "overkill" å ta hensyn til i forhold til ditt behov, men nevner det allikevel🙂:

Samtidig så bør en hodetelefon elektrisk matche mot forsterkeren/avspilleren for å kunne yte sitt optimale. Lav ohm og de fungerer fint mot f.eks bærbart utstyr, som er bra på å levere strøm. Høy ohm, som f.eks Sennheiser HD650 med sine 300 ohm trenger en forsterker som kan levere høy spenning for å yte maks. 

Mange synes (som nevnt i tråden) at DT770 pro er ok, andre kan ikke fordra de - spes til musikklytting. Det samme gjelder de gamle Sennheiser HD650 (i sen utgave > 2007). Fortsatt rater mange at den er en av de beste under 10-15K noensinne produsert. Andre mener de er alt for mørke samtidig med at de er for pent avrundet i toppen.

Så kan man lure på om det kan være andre årsaker enn kun egne preferanser som så vidt ulike tilbakemeldinger. Noe er definitivt også relatert til hodetelefonens impedans og dårlig forsterkermatch. Beyer leverer flere av sine modeller derfor med ulik impedans (eks. DT770 pro i 4 versjoner fra 16 - 250 ohm), alt avhengig av bruksområde. På en og samme forsterker vil de låte ulikt.

 

Edited by ptb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker både åpne (DT990 Pro) og lukkede (DT770 Pro). I praksis synes jeg DT990 både låter bedre og er mer komfortable, så det blir til at jeg kun bruker de lukkede når jeg trenger litt isolasjon. 

Hvis jeg bare kunne ha valgt en tror jeg ikke at jeg kunne klart meg uten lukkede, men det kommer selvfølgelig helt an på behovet. 

4 hours ago, Troll said:

Jeg bruker AKG K271 og er veldig fornøyd, hvertfall til gitarspilling. Har hatt disse et par år, veldig robuste og "rimelige" klokker. 

Jeg har disse også, knall studioklokker. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, ptb skrev:

Det er vesentlig karakteristikkforskjeller mellom både ulike fabrikat og ulike modeller. F.eks er det ikke slik at verken Beyer, Sennheiser, Grado, Denon osv har noen direkte "house-sound". 

Du bør derfor komme med noen preferanser i forhold til ønsket karakteristikk - og da primært i forhold til musikklyttingen. Ellers er det vanskelig å kunne komme med anbefalinger.

 

Når det kommer til musikk hører jeg på veldig mye forskjellig, men det går kanskje mest i R&B, indie, hip hop, jazz, og hard rock. Har ikke tenkt så mye over at ulike hodetelefoner har karakteristikkforskjeller, men om jeg skal ta utgangspunkt i disse lydsignaturen foretrekker jeg nok warm eller flat: https://www.moon-audio.com/sound-signatures

4 timer siden, ptb skrev:

Mulig følgende blir litt "overkill" å ta hensyn til i forhold til ditt behov, men nevner det allikevel🙂:

Samtidig så bør en hodetelefon elektrisk matche mot forsterkeren/avspilleren for å kunne yte sitt optimale. Lav ohm og de fungerer fint mot f.eks bærbart utstyr, som er bra på å levere strøm. Høy ohm, som f.eks Sennheiser HD650 med sine 300 ohm trenger en forsterker som kan levere høy spenning for å yte maks. 

Mange synes (som nevnt i tråden) at DT770 pro er ok, andre kan ikke fordra de - spes til musikklytting. Det samme gjelder de gamle Sennheiser HD650 (i sen utgave > 2007). Fortsatt rater mange at den er en av de beste under 10-15K noensinne produsert. Andre mener de er alt for mørke samtidig med at de er for pent avrundet i toppen.

Så kan man lure på om det kan være andre årsaker enn kun egne preferanser som så vidt ulike tilbakemeldinger. Noe er definitivt også relatert til hodetelefonens impedans og dårlig forsterkermatch. Beyer leverer flere av sine modeller derfor med ulik impedans (eks. DT770 pro i 4 versjoner fra 16 - 250 ohm), alt avhengig av bruksområde. På en og samme forsterker vil de låte ulikt.

 

Jeg tenker av og til å koble de til hodetelefonutgangen på pcen min og noen ganger ett lydkort (har ikke kjøpt enda, men ser for meg at det blir focusrite scarlet 2i2 eller solo). Focusrite oppgir at maks resistans for disse lydkortene er 200ohm, men om jeg skal koble til pc også bør jeg vell gå et stykke lengre ned.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, elektronaut skrev:

Jeg bruker både åpne (DT990 Pro) og lukkede (DT770 Pro). I praksis synes jeg DT990 både låter bedre og er mer komfortable, så det blir til at jeg kun bruker de lukkede når jeg trenger litt isolasjon. 

Hvis jeg bare kunne ha valgt en tror jeg ikke at jeg kunne klart meg uten lukkede, men det kommer selvfølgelig helt an på behovet. 

Jeg har disse også, knall studioklokker. 

Hvis du måtte velge mellom K271 og DT770, hvilken ville du valgt? Har vurdert et sett med DT770 eller Audio Technica ATH-M50X i tillegg, for å teste om de lever opp til ryktene sine. 

Link to comment
Share on other sites

Det virker som du egentlig ikke har behov for lukkede hodetelefoner. Hvis du først og fremst skal bruke de til lytting hjemme, anbefaler å sjekke Finn.no. For et par år siden kjøpte jeg jeg brukt et par Shure SRH940 (som er meget gode til alt fra studio til musikklytting) og et par eldre Sony MDR-CD780 (som er mer farget i lyden og egner seg best til musikklytting). Samlet betalte jeg 1800,- tror jeg, og egentlig er Shure-settet verdt den prisen alene.

Edited by Audun
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Audun skrev:

Det virker som du egentlig ikke har behov for lukkede hodetelefoner. Hvis du først og fremst skal bruke de til lytting hjemme, anbefaler å sjekke Finn.no. For et par år siden kjøpte jeg jeg brukt et par Shure SRH940 (som er meget gode til alt fra studio til musikklytting) og et par eldre Sony MDR-CD780 (som er mer farget i lyden og egner seg best til musikklytting). Samlet betalte jeg 1800,- tror jeg, og egentlig er Shure-settet verdt den prisen alene.

Takk for tipset, skal definitivt følge med på finn.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Troll said:

Hvis du måtte velge mellom K271 og DT770, hvilken ville du valgt? Har vurdert et sett med DT770 eller Audio Technica ATH-M50X i tillegg, for å teste om de lever opp til ryktene sine. 

DT770. De er mer komfortable i lengden, og låter litt morsommere. AKGene er flatere, men jeg har en tendens til å overkompensere for litt tynn bass når jeg bruker dem til å skru lyd. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det er et flott alternativ. Jeg liker den. 
    • Hei.  Har en kawai patent 34-4127 kjøpt tidlig 60 tallet. Noen som har kjenskap til denne evnt hva den røft kan være verd? Har en del hakk og skavanker.
    • Den Line 6 boksen bruker 2.4 ghz digital overføring. Det vil si at den bruker wifi teknologi for å overføre. Når publikum kommer så blir det mer trafikk og vanskeligere for mottakeren å finne ditt signal (mange konkurrenter)    i korte trekk vil signalet være bra på lydsjekk og få problemer når publikum kommer. Du kan forsøke å bruke squelsh funksjonen også det å være nærmere mottakeren. Du kan også prøve å plassere den litt unna wifi routere etc. Men har den samme boksen selv. Og kan meddele de samme utfordringene du beskriver. Synd. På den positive siden så funker den ganske så bra på bygda. Helt til publikum kommer… om andre har løsninger vil jeg gjerne høre!    
    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.