Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Deter ikke noe fast antall; det kommer helt an på pedalene. Av og til får du dårligere lyd av én pedal, andre ganger kan du plassere tjue etter hverandre uten å merke noe lydmessig tap.

Noen pedaler er bufret, andre er true bypass. Buffer kommer også i et utall "kvaliteter".

Noen digitale pedaler konverterer signaley ditt til digitalsignal og tilbake til analog, selv om pedalen er av.

True bypass er kanskje "best" på papiret, men ikke nødvendigvis i praksis, fordi du får signaltap når signalet ditt må passere for langt uten forsterkning (f.eks. et buffer).

Det tryggeste vil alltid være å bruke en loop switcher, gjerne med input og output buffer, men i de fleste tilfeller kan du fint plassere i alle fall ti pedaler etter hverandre uten nevneverdige tap.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god buffer så tidlig i signalkjeden som mulig gjør at du ikke taper mer diskant enn kapasitansen til gitarens elektronikk og kabler pluss pedaler før bufferen. Om pedalene etter dette alle har høy inngangsimpedanse og lav utgangsimpedanse (over 500 Kohm og under 1Kohm), greier du deg med denne ene bufferen. Men om du har en eller flere pedaler med høy utgangsimpedanse, f.eks. Fulltone OCD t.o.m v1.7, trenger du også en buffer etter disse. TC Electronic-buffere er bra nok, og de fleste av deres nyere pedaler har valgbar buffer-bypass eller true bypass. Boss sine buffere er ikke gode nok, mener jeg, de overkompenserer. Og om du bare bruker true bypass-pedaler, kan du si farvel til diskanten din. Men én enkelt buffer før disse gjør at det meste går greit.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker fem-syv - litt etter dagsform - pedaler, én splitter-boks og en del kabling. Det har aldri vært et problem. Om du er sånn som meg, og alltid har én boks påslått, trenger du kanskje ikke buffer? Det du mister i diskant kan du ofte ta igjen med litt diskant i ampen. Det jeg legger mest merke til når jeg bruker mange pedaler, uten noen form for buffer eller "velge-boks" (GigRig feks), er at ampene dropper litt i volum. Dette kan du jo også ta igjen med litt volum på ampen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer an på så mye, pedaler som støyer, pedaler som suger signal selv i standby, billig uisolert strømforsyning. Jeg har en enkel Gigrig Quartermaster 6, den gjør virkelig underverker 🙂

E5709F8E-CD0B-4570-8668-101F72399C3C.jpeg

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 21.9.2020 den 19.33, CaptainSexy skrev:

Det kommer an på så mye, pedaler som støyer, pedaler som suger signal selv i standby, billig uisolert strømforsyning. Jeg har en enkel Gigrig Quartermaster 6, den gjør virkelig underverker 🙂

E5709F8E-CD0B-4570-8668-101F72399C3C.jpeg

Hva slags patchkabler bruker du? Ser dem nesten ikke

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutes ago, CaptainSexy said:

Hmmm.. Tror de heter Rockboard. 🙂

Rockboard by Warwick ja. Gode kabler. Kan også anbefale EBS Flat Gold; tar ca like stor plass.

• Takker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Er det noe jeg har lært, så bruk litt penger på korrekte plekterbrett, kina-varianter funker aldri. Original Fender, Warmoth og fra Crazyparts.de er gode.
    • Kjøpte dette plekterbrettet til en MJT-strat jeg har, men det var helt skivebom på hull-plassering.  Tenker kanskje på dette, da det er rimelig og jeg tror det skal stemme overens med hullene (må fram med målebåndet når jeg kommer hjem i kveld). Problemet er bare at det er fra eBay og Kina, slik at da har jeg vel ikke det plekterbrettet før etter jul.  Da er spørsmålet, finnes det noe kjappere alternativ enn det jeg har linket til fra eBay og som ikke koster skjorta? Er ute etter HSS, helst litt aget hvit eller mint.  EDIT:  Burde kanskje legge ved en beskrivelse av hvor feilen ligger. På bildet under ser dere et bilde av plekterbrettet. Ingen av hullene traff perfekt, de fleste lå litt feil (nok til å ikke få ned i en skrue), mens markeringene med rødt er der det er en ganske stor feil. Særlig ligger feilen i skruen over midtpickupen. Dette skulle vel tilsi at det plekterbrettet jeg har kjøpt tilsier 1962-plassering, mens jeg skulle hatt 1964-plassering? 
    • En kone skjermet etter alle kunstens regler
    • Nå er det vel ganske ofte slik at de fleste amper låter best (for gitaristen) off center. Det er jo derfor man som regel heller ikke plasserer mikk rett i senter på høyttalerkonen, og mange skjermer senter på konen med f.eks. tape.
    • Jeg laget en enkel jig for sliping av scarf joint på halsen /headstock.  Den kan enkelt justeres til hvilken grad jeg vil ha, her f eks, 10 grader.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.