Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Engl E633 Fireball 25 - 25W Rørforsterker


Gitarcowboy

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Gitarcowboy skrev:

Også kan jeg jo senke lyden med en volumpedal.

Nei.

Det blir det samme som å senke volumet  på gitaren. Du pusher ampen mindre og det låter helt annerledes.

Jeg har hatt en AC30 (2x12 combo)

Det låter fett, men den spiller idiotisk høyt og veier idiotisk mye.

Godlyden fra den kommer på volum rett over der lydmannen vifter med henda. Funker greit hjemme om du bor i hus.

AC15 tror jeg er et bedre alternativ.

Ellers rart at ingen har nevnt fender blues deluxe, som jo er goto ampen for en haug med folk, både for clean og som pedalplattform. (Mulig jeg har misset det i de 100 postene med amper sprikende i alle retninger og priser)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at de aller fleste som uttaler seg om forskjellige rørforsterkere, uttaler seg om når DE synes den låter best. Og i 97% av tilfellene er nok det er når forsterkeren "brekker" opp - altså når utgansrørene kjøres så hardt at de overstyres/vrenger. Det betyr ikke at de ikke kan låte fint på lavere volum og heller bruke pedaler til å få vrengen du ønsker deg. 

Hvor høyt du må spille før du når knekkpunktet (headroom på godt nynorsk), er generelt sett avhengig av hvor kraftig forsterkeren er (watt). Så er jo de fleste moderne rørforsterkere konstruert slik at du kan få vrengen fra forforsterkeren istedet for sluttrinnet, og ofte har de to eller flere kanaler, så da har du fort en mer stuevennlig amp.

Men igjen: Så og si alle gitarforsterkere låter best når man trør på litt, til og med transistor og digitale forsterkere.

En 40W rørforsterker kan låte fint til hjemmebruk den, men de aller fleste vil nok synes at den låter best når den pushes, og da er volumet såpass høyt at evt. familiemedlemmer og naboer kan få testet tålmodigheten sin.:)

 

Endret av Audun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Hvem skulle trodd én enkelt tråd kan påføre noen en så påfallende følelse av tomhet 0.O

Jeg har ampen for deg, hvis du kan leve med single ended-/Klasse A-brum.

Headstrong Santa Cruz m/ 12” element. Crème de la kræm blackfacelyd, valgfritt oktalt utgangsrør, høy nok renlyd for stuebruk, lav nok sluttrinnvrenglyd for stuebruk. Fenomenal romklang, line out, da workz.

Jeg må være gal som tenker på å selge den.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde definitivt spilt på ampene og prøvd noen selv. Skal jeg følge samme taktikk som deg, så bør jeg selge min Blackstar fordi du ikke likte den - men personlig syns jeg den er på lik linje som mine tidligere ampe. ENGL Fireball, Orang OR15, Marshall JVM ++ andre amper som koster 5x. (Blackstar kostet meg 2k). Den har kanskje fått 80% gode reviews, men det vil alltid være noen som er uenig. 

Husk også at f.eks Marshall Vintage Modern 50W er mer stuevennlig enn Vox AC30 på 30W. Deter stor forskjell på hvordan ampene er bygget. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Evil_Caprino skrev:

Hvordan er denne egentlig? Lurer litt på en sånn sjøl. 

Meget fin! Switches mellom 7/15W. Spiller høyt, om du vil. Veldig crispy og feit lyd, typisk for Orange. Litt sånn stjerneskudd med noe seigt i bunn. Bra pris. Solgte den da jeg bodde i leilighet, angrer selvsagt nå. 

Clean kanalen skal være god sier de, men traff ikke min smak desverre. Kjøpte den uansett for vrengens skyld, og der leverte den godt! 

Også ser den jo ufattelig tøff ut! image.thumb.png.735728d3c19af94ccd7e8ffb4a9224f1.png

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle forslag!

Jeg håper at denne tråden var interessant for flere enn meg.

Jeg lærte ihvertfall mye :)

Tråden skulle hatt en annen tittel, som f. eks. Anbefal rørforsterker til hjemmebruk

 

Jeg har akkurat bestilt Laney CUB Supertop forsterkertopp på 15 / <1 watt fra Gear4music.

preview.jpg

Den minner litt om Orange forsterkeren over.

Det er sikkert mange som ble skuffet over at jeg ikke valgte deres anbefaling.

 

Hvis jeg blir skuffet så skal jeg gi uttrykk for det her :)

 

Lyden fra forsterkertoppen er visst litt som Vox og Marshall.

 

 

 

 

Endret av Gitarcowboy
La til bilde.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Troll skrev:

Meget fin! Switches mellom 7/15W. Spiller høyt, om du vil. Veldig crispy og feit lyd, typisk for Orange. Litt sånn stjerneskudd med noe seigt i bunn. Bra pris. Solgte den da jeg bodde i leilighet, angrer selvsagt nå. 

Clean kanalen skal være god sier de, men traff ikke min smak desverre. Kjøpte den uansett for vrengens skyld, og der leverte den godt! 

Også ser den jo ufattelig tøff ut! image.thumb.png.735728d3c19af94ccd7e8ffb4a9224f1.png

Er jo veldig lik en Tiny terror da. Men den ser bedre ut med det kabinettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Gitarcowboy skrev:

Takk for alle forslag!

Jeg håper at denne tråden var interessant for flere enn meg.

Jeg lærte ihvertfall mye :)

Tråden skulle hatt en annen tittel, som f. eks. Anbefal rørforsterker til hjemmebruk

 

Jeg har akkurat bestilt Laney CUB Supertop forsterkertopp på 15 / <1 watt fra Gear4music.

preview.jpg

Den minner litt om Orange forsterkeren over.

Det er sikkert mange som ble skuffet over at jeg ikke valgte deres anbefaling.

 

Hvis jeg blir skuffet så skal jeg gi uttrykk for det her :)

 

Lyden fra forsterkertoppen er visst litt som Vox og Marshall.

 

 

 

 

Alltid kjekt å diskutere litt røramper uansett! Grattis med amp, spent på om den faller i smak 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha!

Jeg tror at jeg blir fornøyd.

Men, man vet aldri.

 

Den ble sendt fra Gear4music i Storbritannia i går kveld.

Den er sannsynligvis her på fredag.

 

Jeg var forøvrig på arbeidsplassen og spilte gitar for en kollega i 2 timer! :)

Jeg var helt ferdig etterpå :) Lufta gikk ut av meg og kollegaen fikk øresus.

Jeg ble litt tett i venstre øre (den siden Polytone forsterkeren m/ tilkoblet kabinett stod på).

Jeg spilte alt jeg kan og noen jeg ikke kan :)

Også lurte han på om jeg ville spille mer, men jeg orka ikke.

 

Jeg måtte drikke en Burn.

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Gitarcowboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.