Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Alegree pickups


Arkadian

Anbefalte innlegg

Tenker det samme om Kossoff. Men det er jo samtidig veldig interessant! Hvis du går for det, legg gjerne ut en review :) 

Jeg tror at det finnes mange gode pickups med "ukjente" navn der ute. Prisen kan være billig forde de er eneste leddet uten distributorer i mellom som tar påslag på påslag. 

Var det ikke et par norske pickups-makere også som driver litt på siden, mener det var noen her på forumet? (Mr Bacon?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Kossoff skrev:

At de er håndlaget er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel vel?

Nei, absolutt ikke. Men det betyr iallfall at pickupene ikke er skrot importert fra lavkostland. Ettersom de oppgir temmelig nøyaktige spesifikasjoner, veit man jo i noen grad hva man får, eller iallfall hva som blir lovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Troll skrev:

Hvis du går for det, legg gjerne ut en review :) 

Skal bli. Det er så lite å tape her at jeg antakelig går for det.

 

34 minutter siden, Troll skrev:

Jeg tror at det finnes mange gode pickups med "ukjente" navn der ute.

Åpenbart. Pickupmakeri er ikke akkurat rakettforskning, med rett verktøy, riktige materialer og godt håndverk blir det bra. Jeg har kjøpt flere spesiallagde pickuper fra en spanjol ved navn Jess Loureiro, veldig fornøyd med dem. Det samme gjelder effektpedaler, jeg har fått spesiallagd ting fra nok en spanjol, Pedro García, som opererer under navnet Ananashead. Kremkvalitet. Ulempen er at man som regel bare har ett menneske å forholde seg til, som ikke sjelden har i overkant mye å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Arkadian said:

Nei, absolutt ikke. Men det betyr iallfall at pickupene ikke er skrot importert fra lavkostland. Ettersom de oppgir temmelig nøyaktige spesifikasjoner, veit man jo i noen grad hva man får, eller iallfall hva som blir lovet.

Selvsagt. Jeg var kanskje litt unyansert. Pickupene kan også være fantastiske! Hører gjerne en review jeg òg :) . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
4 timer siden, Audun skrev:

Fin pris på dem ja, så kjempefint om du skriver en liten omtale hvis du har kjøpt.

Jeg har faktisk kjøpt fra Alegree pickups nå, men ikke hans håndlagde serie. Nærmest for moro skyld kjøpte jeg isteden 3 stk. P90-pickups fra billigserien hans, som altså er maskinframstilt, men visstnok med samme materialkvalitet. Nærmere bestemt disse: https://www.alegree.co.uk/collections/old-timer-pickups/products/old-timer-smooth-dogear-p90s

Jeg gikk for tre halspickuper. Ettersom gitaren de skulle på er en fullstørrelse, udempet archtop (Epiphone Zephyr Blues Deluxe), hører det ingen steds hjemme med hotte pickuper. 7,6 Kohm er vel midt i løypa for originale P90-er fra 50-tallet, og jeg har ikke noe behov for å matche volumet mellom pickupene. Det lar seg dessuten like godt gjøre med tre separate volumkontroller. 

Pickupene kom etter en drøy uke. Det koster idiotisk mye å kjøpe nye ting fra utlandet etter regelendringen, likevel fikk jeg tre pickuper for under 900 spenn etter at moms og avgift var betalt. Ikke så høye forhåpninger, men jeg antok de kom til å låte bedre enn de latterlig overspunne originalpickupene som skjemte ut en ellers lekker gitar (nemlig denne: https://forum.gitarnorge.no/topic/63538-ngd-epiphone-zephyr-blues-king-deluxe/?tab=comments#comment-843050)

Og de gjør de faktisk, med god margin. Dette låter rett og slett P90. Mellomtonedominert med typisk resonans-spike i øvre mellomtone/lav diskant, men med nok klarhet og diskant til å låte troverdig på archtopen. Kanskje et hår mer komprimert og mindre luftig enn mitt ideal, men på ingen måte trangt og tett. Reduksjon til 8 på volumkontrollene (som er utstyrt med subtil treble-bleed, 150 pF) reduserer resonansfrekvensen betydelig, og bringer det beste fram i dem. I kombinasjon låter de betraktelig lysere enn aleine. Hals- og stol-pickupen sammen låter rockabilly så det holder, og med alle tre sammen kimer det i klokker. Stolpickupen aleine imponerer mindre, den blir litt matt og dump i lyden. Dette rettet jeg litt på ved å bytte ut begge magnetene med Alnico IV, hvilket gjorde den lysere og klarere og litt høyere. Ikke egnet for high-gain, men lett forsterker-overstyring låter greit nok. Det er likevel ikke denne gitarens formål. Mens jeg var i gang temmet jeg halspickupen litt ved å erstatte den ene A2-magneten med en A3. Dette gjorde lyden litt mer artikulert og klarere i toppen. Dessuten erstattet jeg midtpickupens to A2-magneter med én enkelt A4. Det er et gammelt P90-triks som gjør magnetfeltet snevrere og gjør at lyden nærmer seg en Gretsch Hilo'Tron (som er konstruert nettop sånn), uten å dempe volumet nevneverdig.

Noe negativt? Voksdyppingen var lite skikkelig gjort, så jeg ved åpning; voksen fyller ikke ut hulrommene. Loddingen var ikke noe mesterstykke, men det er bare estetisk. Pickupene var også litt utenfor spec, jeg målte motstanden til henholdsvis 8,2, 8,2 og 8,3 KOhm, mens spec er 7,6 KOhm. Lyden greier jeg ikke å finne noe særlig negativt med. For 18 pund stykket + frakt og avlat til staten er dette et røverkjøp, for å si det mildt.

Ikke umulig at jeg ryker på en eller flere håndlagde Alegree-pickuper etter dette.

Endret av Arkadian
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Litt usikker på om jeg henger med på å kalle det røverkjøp når du måtte bytte magnet på samtlige pickups før du ble fornøyd...? 🤨 Samtidig, det er jo gøy å fikle, da.

Det var absolutt ikke nødvendig, pickupene låt helt fint før jeg byttet ut. Bare OCD fra min side, jeg må liksom tweake til ting er så bra de kan bli etter min smak. Har en bråte med magneter i de fleste Alnico-valører liggende, sånt var nesten gratis fra Kina før, med gratis frakt og ingen toll. Dessuten er det griselett å skifte magneter på P-90 pickuper, mye lettere enn på humbuckere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.