Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødvendig med Windows 10 Pro?

Anbefalte innlegg

22 timer siden, jonta skrev:

Nja, om pc'n bruker mer strøm, så varmer den også mer da. Da bruker panelovnen mindre strøm.

Nye minaraler skal utvinnes, og en nye pc'n skal settes sammen og fraktes halve jorda rundt. Og den gamle skal transporteres og destrueres, sannsynligvis havne på en dynge et sted i Ghana.
Nei, jeg mener forurensning og klima regnestykket hadde sett bedre ut om ting varte mye lenger.

Kommer jo an på om man faktisk ønsker den ekstra varmen når det er 30+ ute da... ;) Men, ja jeg er i prinsippet enig i tankegangen. Det blir jo det samme med gamle glødepærer vs. LED. Når boligen likevel må varmes opp, avgir jo en 60W glødepære mer varme, og gjør i teorien at panelovn, varmekabler, varmepumpe kan bruke 60W mindre... Kanskje? Det er selvsagt faktorer som plassering og slikt som spiller inn her, men en LED-pære varer uansett lengre, og det blir således mindre avfall, men jeg vet ikke om en LED-pære er mer eller mindre miljøvennlig i det øyeblikk den må kastes.

Mine foreldre har fortsatt en AEG Turnamat halvautomatisk vaskemaskin som de kjøpte i 1980 eller 1981. Den bruker sannsynligvis mer strøm enn nye vaskemaskiner, men når nye maskiner har en levetid på kanskje10 år i snitt, er det vel liten tvil om hvor miljøgevinsten er høyest.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, Audun skrev:

Kommer jo an på om man faktisk ønsker den ekstra varmen når det er 30+ ute da... ;) Men, ja jeg er i prinsippet enig i tankegangen. Det blir jo det samme med gamle glødepærer vs. LED. Når boligen likevel må varmes opp, avgir jo en 60W glødepære mer varme, og gjør i teorien at panelovn, varmekabler, varmepumpe kan bruke 60W mindre... Kanskje? Det er selvsagt faktorer som plassering og slikt som spiller inn her, men en LED-pære varer uansett lengre, og det blir således mindre avfall, men jeg vet ikke om en LED-pære er mer eller mindre miljøvennlig i det øyeblikk den må kastes.

Mine foreldre har fortsatt en AEG Turnamat halvautomatisk vaskemaskin som de kjøpte i 1980 eller 1981. Den bruker sannsynligvis mer strøm enn nye vaskemaskiner, men når nye maskiner har en levetid på kanskje10 år i snitt, er det vel liten tvil om hvor miljøgevinsten er høyest.

Ikke sant. Led pærer forurenser nok mere ja. Og de tåler ikke 245V, som vi har her (nå har jeg ringt norgesnett og klaget da...)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 hours ago, jonta said:

Ikke sant. Led pærer forurenser nok mere ja. Og de tåler ikke 245V, som vi har her (nå har jeg ringt norgesnett og klaget da...)

Når alle fra Enova til de mest ekstreme miljøorganisasjonene anbefaler bruk av LED-pærer, så indikerer det en mulighet for at du tar feil. Dessuten er glødepærer ikke lenger på markedet, så alternativet hvis man vil bruke lyspærer til oppvarming er dyre halogenpærer med kort levetid.

Når det gjelder gamle PCer som leveres til el-retur, for å være litt on-topic, så sendes de nok ikke til Ghana 🙄 men gjenvinnes og mange av komponentene brukes og selges videre av firma og privatpersoner som har spesialisert seg på slikt. Noen av dem kommer også og henter den gamle PCen hvis man ønsker. Så jeg vil gjenta at man ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å kjøpe seg en ny, raskere og mer energieffektiv PC. Men heller ingen vits i å bruke penger på dette hvis den man allerede har er rask nok 🙂 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Imaginos skrev:

Dessuten er glødepærer ikke lenger på markedet

De er vel forsåvidt egentlig det, under helst under navnet "dekorpærer". Koster skjorta. Si hei til Aliexpress. Har akkurat bestilt 25+ slike edison/filament/dekorpærer til arbeidslivsfag på 10 trinn 🙂

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• TC Electronic Ditto er vel stort sett bransjestandard hvis man bare skal ha noe enkelt som fungerer bra. Jeg mener ikke man trenger flere knapper hvis man bare skal leke seg hjemme, men hvis den skal brukes live er det nødvendig. Steget opp kan være Boss RC-1. Den har samme funksjonalitet som Ditto, men kan koble på en ekstern pedal for å gjøre operasjonen litt enklere. Den har også en kjekk lysindikator som viser hvor du er i loopen, og om du spiller inn eller spiller av. Jeg har eid begge disse og var fornøyd med begge. Jeg oppgraderte fra Ditto til RC-1 fordi jeg trengte stereo, men ellers har jeg ingenting å utsette på Ditto. Digitech Jamman Express fungerer også på akkurat samme måte, men den har jeg ikke testet selv. Skal være like god som konkurrentene, såvidt jeg har hørt.
    • Hei, skal kjøpe en loop pedal i gave til sønnen min. Han har en line 6 spider v,  og lurer på om noen har et tips om en pedal som ikke er alt for dyr, men har gode funksjoner og er holdbar- kanskje sånn mitt på treet budsjettmessig. Hvilke funksjoner synes dere er viktige?  Er to brytere nødvendig?
    • Har du råd er det like greit å kjøpe pro-versjonen. Da slipper du ihvertfall å irritere deg over presets du vil laste ned men ikke får brukt fordi du har standard-utgave osv... 
    • OK - det er "40% rabatt akkurat nå" på FX2. Har tenkt lenge på å kjøpe meg noe slikt. Holder det fint med standardversjonen (til $59) eller anbefales pro-versjonen til (til $119)?    
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.