Web Analytics
Jump to content

Kombinere SD og Fender singlecoils

Duckling

Recommended Posts

Hepp!

Skal ha inn en SD i bridge på straten, og de vikler jo sine normale pickups som Fenders RWRP. Neck og middle er fra en Squier Classic Vibe 60s.

Hvis jeg bare bytter om ledningene fra SD-pickupen, vil jeg da snu både wind og polarity, eller bare en av dem?

Er det evt en mulighet å bytte plass på neck og middle, eller vil det bli veldig ugunstig ift lyd og output?

Verdt å nevne at jeg stort sett bare bruker bridge PU, så det trenger ikke være perfekt i resten av posisjonene (litt av grunnen til at jeg har røsket ut Fender CS-pickupene for å selge og satt inn Squier i stedet), men det er greit at det er sånn passe balansert og fungerende :)

Skjønner!

Jeg har ikke helt kontroll på dette - så jeg kommer med et kvasisvar/antakelse: Ville prøvd å koble 1:1 som du ellers ville gjort. Får du faseproblem, så må du kanskje bytte + med - på SD QP. 

Hadde lignende problem med GFS + Gibson humbucker kombinasjon. Det løste seg greit med å ta signal til jord, samt jord til signal på den ene humbuckeren :) 

Hvis jeg kobler 1:1 så får jeg faseproblem, det er SD selv ganske tydelige på. Det er også erfaringen med PhatCat og QP for Tele. Hvis jeg flipper kablene så vil jeg jo få Reverse wind, men jeg får vel ikke Reverse polarity, så jeg vet ikke hvordan det vil utarte seg?

Hadde det vært en Tele så hadde jeg bare prøvd meg frem, men siden det er en Strat så er det veldig kålete å endre på ting siden jeg må ha av strenger og plekterbrett, så greit å få det riktig med én gang :)

I Telen så bytta jeg om hot og gnd på QP-pickupen, og da forsvant faseproblemet, men den lydmessig så er den veldig død i midtposisjon. Om det bare er fordi QP har så vanvittig mye høyere output enn neck PU så det er ubalansert, eller om det er pga lik polaritet aner jeg ikke.

• Like 1

Fra avsnittet "Summary on flipping leads" i artikkelen fra Fralin Pickups:

• Stratocaster and Telecaster pickups with Taped Magnets feature an easily reversible coil direction

Tolker jo det som at man i praksis får reverse wind av å snu ledningene såfremst kobberlederen ikke blir kortsluttet mot magnetene?

Er ikke egentlig veldig opptatt av dyp pickupteori, er mest interessert i hva som har størst sjanse for å gi best resultat - snu ledningene på QP'n eller bytte plass på neck og middle-pickup :)

Edited by Duckling

5 minutes ago, Duckling said:

Fra avsnittet "Summary on flipping leads" i artikkelen fra Fralin Pickups:

• Stratocaster and Telecaster pickups with Taped Magnets feature an easily reversible coil direction

Tolker jo det som at man i praksis får reverse wind av å snu ledningene såfremst kobberlederen ikke blir kortsluttet mot magnetene?

Er ikke egentlig veldig opptatt av dyp pickupteori, er mest interessert i hva som har størst sjanse for å gi best resultat - snu ledningene på QP'n eller bytte plass på neck og middle-pickup :)

Tror ikke reverse coil og reverse winding er det samme, men nå er jeg ute på dypere vann enn jeg har dekning for. Hopper av her tror jeg :) 

Edited by Naigewron

Nei, når jeg tenker litt hardere så har du nok rett i det. Uansett, med mindre noen andre har noen knalltips så tror jeg nok jeg prøver meg på å bare bytte neck og middle. Sikkert godt nok til de ytterst få gangene jeg bruker de :)