Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarutstyr (Monitor, lydkort med Guitar Rig 5 eller annet)


siveguten

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, siveguten said:

Tja, hva er forskjellen på en Lada og en Lexus? De utfører samme oppgave og har stort sett de samme funksjonene.

Sier ikke at forskjellen er himmelvid, men det er generelt snakk om kvalitet. Behringer er et "billigmerke", så selv om de lager mye bra så er det ikke alltid den beste kvaliteten på det de leverer. Det kan gjelde alt fra lyden i preampene, levetid på komponenter, funksjonalitet i programvaren som følger med, latency i driverne... Alt og ingenting.

Som første lydkort som bare skal brukes til jamming og moro så vil nok Behringer-kortet være helt kurant, men hvis du vil gjøre litt mer enn det (f.eks. innspilling) så ville jeg snust på Focusrite e.l. ja

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Troll skrev:

Jeg har desverre ingen erfaring med Behringer, men skulle jeg gått for noe trygt, så ville jeg valgt Focusrite Scarlett istedenfor. 

https://evenstadmusikk.no/focusrite/1131910/focusrite-scarlett-solo-gen-3-usb-lydkort-2inn-2ut?ref=prisjakt

Evenstad har også Beyerdynamics, men tror noen andre kan få kommenter hvilken impedanse som passer best :) Så slipper du å betale frakt 2 steder. 

Jeg støtter Focusrite Scarlett. Uten å ha prøvd Behringer-kortet, vil jeg si at både preampene og konverterne i Focusrite-kortet er av ypperste merke. Jeg har sammenliknet direkte med et highend MOTU-kort jeg hadde tidligere, og Scarlett står ikke hørbart tilbake for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt svare på det spesifike lydkortet. Jeg har Scarlet Solo med 1 stykk XLR og en JACK-inngang som er perfekt tilpasset for signalet ut av en gitar. Men jeg ser at den du linker til har "inst"-knapper, så det bør jo fungere med riktig kabel tenker jeg. Det er denne inst-knappen som løfter signalet til riktig nivå. 

image.png.e55d458df00f970243ae324a1dc12c5b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Troll skrev:

Kan ikke helt svare på det spesifike lydkortet. Jeg har Scarlet Solo med 1 stykk XLR og en JACK-inngang som er perfekt tilpasset for signalet ut av en gitar. Men jeg ser at den du linker til har "inst"-knapper, så det bør jo fungere med riktig kabel tenker jeg. Det er denne inst-knappen som løfter signalet til riktig nivå. 

image.png.e55d458df00f970243ae324a1dc12c5b.png

Vil dette også si at jeg kan kunne velge phantom power på micen, mens resten som normalt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift høyttalere vs headset så vil jeg anbefale å gå for et par skikkelige monitorer og et billig og greit headset, og så evt oppgradere headsetet senere, med mindre  du har kapital til å kjøpe begge deler av kvalitet med en gang. Det er kjedelig å alltid måtte spille gitar med headset, men man må betydelig høyere i pris for et par ok monitorer enn et ok headset.

Har selv et Audio Technica headset som jeg tror jeg ga 600kr for. Funker helt fjell til gitarjamming og musikklytting. Til sammenligning hadde jeg tidligere et sett Samson studiomonitorer til i underkant av 2k, og de låt ikke knallbra til hverken gitar eller musikk.

Mitt tips er  Yamaha HS7 og et headset av så god kvalitet du har råd til.

Ift phantom power så går vel det bare på XLR-pinnene, så da er det vel ingen fare å koble til en gitar med jack selv om phantom er på? (Rett meg noen om jeg tar feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Duckling skrev:

Ift høyttalere vs headset så vil jeg anbefale å gå for et par skikkelige monitorer og et billig og greit headset, og så evt oppgradere headsetet senere, med mindre  du har kapital til å kjøpe begge deler av kvalitet med en gang. Det er kjedelig å alltid måtte spille gitar med headset, men man må betydelig høyere i pris for et par ok monitorer enn et ok headset.

Har selv et Audio Technica headset som jeg tror jeg ga 600kr for. Funker helt fjell til gitarjamming og musikklytting. Til sammenligning hadde jeg tidligere et sett Samson studiomonitorer til i underkant av 2k, og de låt ikke knallbra til hverken gitar eller musikk.

Mitt tips er  Yamaha HS7 og et headset av så god kvalitet du har råd til.

Ift phantom power så går vel det bare på XLR-pinnene, så da er det vel ingen fare å koble til en gitar med jack selv om phantom er på? (Rett meg noen om jeg tar feil)

Takk! Så da går jeg for Scarlett 2i2 og yamaha HS7?

Kan vel bruke enten 1000xm3 headsettet, eller steelseries pro som jeg har fra før inntil jeg får skaffet et ok headsett :)

Noen ekstra kabler jeg burde kjøpe? tror ikke jeg har jack til XLR, noe å anbefale der? eller bare å kjøpe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.