Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarutstyr (Monitor, lydkort med Guitar Rig 5 eller annet)


siveguten

Anbefalte innlegg

Hei! Er på utkikk etter monitorer og et audio interface jeg kan koble opp mot PC. Planen er å bruke Guitar Rig 5. (Eller om det er bedre alternativer).

Vil kunne bruke dette til å kunne spille gitar, men også høre på alt mulig slags musikk. 

Vil helst ikke kjøpe amps, ettersom jeg får flere muligheter på PC, pluss jeg er nokså nybegynner. Har heller ikke stort med plass.

Har kommet frem til dette: 
Monitorer:  https://evenstadmusikk.no/yamaha/1059288/yamaha-hs8-aktiv-studiomonitor-stk-sort-finish

Lydkort: https://evenstadmusikk.no/behringer/1080528/behringer-umc204hd?ref=prisjakt

Først og fremst, vil dette kunne brukes sammen, da til både gitar monitorer? Muligens også en at2020 mikrofon etterhvert. 

Vil helst ikke ha noe som er dyrere, men om noen har tips noe annet, så tar jeg gjerne i mot det! Vil ikke ha noe som blir dårlig heller.  :) 

Mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal fungere helt kurant sammen ja. Jeg har ikke selv erfaring med hverken det kortet eller de monitorene, men ut fra hva jeg har kommet over på internett så skal begge fungere bra.

Gitar og mikrofon plugger du rett i front og justerer gain-knotten på input til du får et akseptabelt volum uten at det klipper. Så er det bare å  åpne Guitar Rig og rocke løs.

Det er også mye flott tilgjengelig brukt på Finn om du vil spare noen kroner (eller få noe "bedre" til samme pris), men som sagt skal det der være et kurant oppsett.

AT2020 krever phantom power, som støttes av dette lydkortet, men merk at phantom power ikke kan slås på per input. Det kan skade utstyr som ikke er designet for det, så husk å plugge utav alt som ikke bruker phantom power hvis du skal slå det på.

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Akkurat det svaret jeg var ute etter! :)

Vil det da lønne seg å kjøpe et ekstra lydkort til at2020? Eller rett og slett en annen mic? 

Harogså sett på Focusrite Scarlett lydkortene, men de blir ofte ganske dyre :P

Også en liten ting!: Vil jeg kunne bruke typ spotify/youtube sammen med Guitar Rig? Noe jeg ikke kan nå pga jeg bruker line-in Jack. Tusen takk! Akkurat det svaret jeg var ute etter! :)

Vil det da lønne seg å kjøpe et ekstra lydkort til at2020? Eller rett og slett en annen mic? 

Harogså sett på Focusrite Scarlett lydkortene, men de blir ofte ganske dyre :P

også en liteting: Vil jeg kunne bruke typ spotify/youtube sammen med guitar rig? Noe jeg ikke kan nå pga jeg bruker line-in Jack. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, siveguten said:

Vil det da lønne seg å kjøpe et ekstra lydkort til at2020? Eller rett og slett en annen mic? 
 

Nei, Windows klarer ikke å bruke to lydkort samtidig. Bare slå av phantom power når du ikke bruker den mikrofonen. Du skal som oftest opp i ganske mye dyrere lydkort før du kan styre phantom power per inngang. Jeg har et Focusrite Saffire selv, og jeg kan heller ikke gjøre det.

Du kan kjøpe en annen mikrofon, men da må du antakelig gå for en dynamisk mikrofon og ikke kondensatormikk. Det kommer an på hva du skal bruke den til.

 

7 minutes ago, siveguten said:

Også en liten ting!: Vil jeg kunne bruke typ spotify/youtube sammen med Guitar Rig? 

Det regner jeg med, med mindre Guitar Rig "okkuperer" lydkortet ditt. Jeg kan i alle fall bruke alle mine guitarplugins sammen med lyd som jeg spiller av på PCen.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, siveguten skrev:

Tusen takk! Akkurat det svaret jeg var ute etter! :)

Vil det da lønne seg å kjøpe et ekstra lydkort til at2020? Eller rett og slett en annen mic? 

Harogså sett på Focusrite Scarlett lydkortene, men de blir ofte ganske dyre :P

også en liteting: Vil jeg kunne bruke typ spotify/youtube sammen med guitar rig? Noe jeg ikke kan nå pga jeg bruker line-in Jack. 

Har du sett på brukte lydkort?

Ja, med et eksternt lydkort vil du kunne bruke guitarrig og spille spotify, youtube osv sammen med GR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, siveguten skrev:

Eventuelt kjøpe høyttalere brukt, noen tips da? eller bare gå for de?

 

Siden du ikke har preferanser, så ville jeg sett på noe rimelig på finn og lest litt omtale (KRK, Mackie ++). 

Behovet ditt vil sannsynligvis bli mer spisset etterhvert eventuelt kan du jo begynne med et bra studioheadsett også, hvis du bor i leilighet. Da kan du spille midt på natten uten å plage noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har AKG 271 som jeg er veldig fornøyd med. De koster ca 700-800kr, er veldig lett på øret og låter bra. Ellers er jo Beyerdynamic 770 og oppover god kvalitet. Audio-Technica ATH-M50x er veldig populære. Mye å velge til ca 1000 lappen eller under. Skal nok mye til for at du blir skuffet, hvis du gjør litt research på forhånd. 

Mange gode tips her:

https://musiccritic.com/equipment/headphones/best-studio-headphones-for-recording/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ingen erfaring med Behringer, men skulle jeg gått for noe trygt, så ville jeg valgt Focusrite Scarlett istedenfor. 

https://evenstadmusikk.no/focusrite/1131910/focusrite-scarlett-solo-gen-3-usb-lydkort-2inn-2ut?ref=prisjakt

Evenstad har også Beyerdynamics, men tror noen andre kan få kommenter hvilken impedanse som passer best :) Så slipper du å betale frakt 2 steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, siveguten said:

Så komplett hadde denne:
https://www.komplett.no/product/818597/demovarer/tv-lyd-bilde/demo-annet-i-lyd-bilde/beyerdynamic-hodetelefon-dt770-pro-demo

Burde jeg gå for de da? Sammen med lydkortet jeg linket? 
 

NB: 80 ohm er relativt tungdrevet. De skal nok funke helt fint sammen med et lydkort, men hvis du f.eks. vil bruke dem med telefonen din så kan det nok lønne seg å kjøpe noen som har litt lavere motstand.

Når det er sagt så påstås det at tungdrevne headsett generelt låter bedre, men jeg har ikke ører til å detektere noen nevneverdig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Naigewron skrev:

NB: 80 ohm er relativt tungdrevet. De skal nok funke helt fint sammen med et lydkort, men hvis du f.eks. vil bruke dem med telefonen din så kan det nok lønne seg å kjøpe noen som har litt lavere motstand.

Når det er sagt så påstås det at tungdrevne headsett generelt låter bedre, men jeg har ikke ører til å detektere noen nevneverdig forskjell.

Har allerede et sony xm3, så kommer kun til å bli brukt til PC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.