Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nerding: Kompressor-pedal til akustisk gitar


Anbefalte innlegg

Jeg har en drøm om å finne en god kompressor(stump-pedal) til kassegitaren min for bruk live. Har ett enkelt brett med tuner, delay og klang, - og håper på å jevne ut de dynamiske forskjellene i spillet mitt med en pedal jeg kontrollerer selv! Mine vante lydteknikere legger jo gjerne på noe kompressor på ut-signalet, men jeg ville gjerne hatt det helt i starten av kjeden min!

Kassesignalet fra hovedgitaren min(Martin CEO med AER-pickup) leverer veldig veldig kraftig signal, men jeg kunne allikevel tenke meg å kjøre fullt volum ifra switchen inne i selve kassen. Dette fordi det gir meg konsistent volumnivå og full kontroll på signalet mitt. Har aldri hatt problemer med det høye signalet før(bortsett fra at jeg bruker -dB Pad på de fleste DI Boksene jeg bruker.)

MEN det høye signalet gir meg problemer med kompressorpedalene: Har prøvd Xotic SP og Strymon OB-1, begge låter SYNNSYKT fint på el-gitar-brettet mitt, men klipper/peaker så INNMARI når jeg plugger i kassegitaren(sålenge pickup kjører fult volum). Akkurat det samme er tilfellet når jeg nå har testet Align Session(kompressorpedal MENT for kassegitar)...

Andre ideer til kompressorpedaler jeg kan sjekke ut? Burde jeg gi opp jakten, skjerpe meg og spille mer dynamisk riktig? Bytte pickupsystem? "Lime" fast volum-switch på 50% inne i selve kassen? I GOT NOTHING!

Endret av Arve Gus
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje litt overkill, men hva med Fishman Aura Spectrum DI? Kompressoren er jo kanskje i simpleste laget (1 knob), men pedalen har trim-pot for å justere inn-signalet. Den har også integrert tuner og DI, så du eliminerer jo de to fra pedalbrettet, og klangboksen kan du sette i loopen på Auraen.

En mer avansert alt-i-ett-løsning er T-Rex soulmate acoustic. Mer enn du trenger, men den kan eliminere alt annet, har to knotter på kompressoren og er stereo. Riktignok bare knott for å velge mellom hi-Z og low-Z på inngangen, men det kan jo hende det fungerer tilfredstillende.

Skal nevnes at Spectrum er den eneste av disse to jeg har førstehånds erfaring med, og jeg har ikke problemet ditt med avsindig høyt signal fra gitaren, men ser for meg at det bør fungere å dempe signalet nok med trim-potet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode tanker folkens! Skal sjekke tipsene ut litt nærmere!

 

Som nevnt har jeg ett ønske om å alltid kjøre fult volum ut fra gitaren - fordi det gir meg konsistent kontroll. Volum-potn er også godt skjult inne i kassen, så selv om jeg feks hadde markert med tusj hvor 50%-merket er, ville det vært vanskelig å se i farten. Hva tenker dere om å alltid kjøre fult volum ut fra kassen - det må jo være normalt å gjøre det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke snakke for andre, men jeg kjører alltid fullt volum ut av gitaren, noe annet synes også jeg blir for vanskelig å få konsistent. Jeg kjører dog bare gjennom en Aphex Acoustic Xciter, eventuelt bare en vanlig DI, også får jeg klang og kompressor fra mikseren. Jeg har dog ikke hatt noe behov for å bruke demping på DI-bokser, så det høres jo ut som om pickupen din gir noe voldsomt med signal.

Har spilt med Takamine EAN, Fender Paramount og Taylor 214 med stock elektronikk, og erfaringen er at Fenderen har noe høyere output enn de to andre, men ingen ekstreme forskjeller.

En ting jeg lurer på dog er; hvis volumpotet er god skjult inne i gitaren - kan du ikke bare "set it and forget it" på ca halv guffe? Høres jo ikke ut som om det er noen umiddelbar fare for å komme borti det under spilling akkurat.

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mine akustiske kjører jeg volum på halvt uansett innebygd eller ekstern preamp. Da har jeg litt å gå på mtp soloer f.eks. Passer på at gain-nivå er innafor selv på maks nivå inn på mikser. Tipper du kan løse mye på en kompressor ved å redusere nivå inn på den. :)

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Affen
      Boss CS1 made in Japan i 1981. Gjort en "more volume" mod på denne. AC uttaket er løst, men fungerer utmerket. Åpen for evt bytter, blant annet interressert i  TC Electronics Flashback (ikke mini), DOD Bifet Boost, Xotic EP booster, expression pedal, Joyo PXL 8, Digitech Mosaic, Boss CH1, Digitech Whammy, EHX Cock Fight, T Rex Mudhoney, Behringer Vintage Tube Monster, EXH Flatiron, EHX Green Russian Bigmuff, EHX Ram`s Head Bigmuff, EHX Triangle Bigmuff, MXR Distortion Plus, ProCo Rat, MXR EP 101, Xvive E1 Echoman,
      Pris: 650,- 




    • Av E5150
      Som fersk gitarist på 1990-tallet kjøpte jeg en Boss CS-3 compressor. Siden den gang har jeg gjort utallige forsøk på å få den til å høres bra ut uten å lykkes. Jeg har forstått det slik at det er generell skepsis mot akkurat denne modellen, men i og med at Boss har den i sortimentet i en årrekke må det jo være mulig å bruke den til noe. Jeg lurer derfor på om det er noen som har noen gode tips for hvordan denne compressoren skal brukes optimalt uten at det innebærer modding. Jeg har også en Boss RCL-10 compressor/limiter minirack fra 1980-tallet og denne fungerer uendelig mye bedre, men er litt upraktisk. Regner med at den er basert på den gamle Boss CS-2 modellen. Er det noen som vet hva som er det største forskjellene mellom de ulike Bosscompressorene.
      Hvis det ikke er håp for CS-3en hvilke andre compressorer kan anbefales? Tenker da primært på en modell som ikke er alt for dyr i innkjøp.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.