Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modprosjekt Classic Vibe Telecaster Thinline - Alt skal skiftes


Anbefalte innlegg

On 9/11/2020 at 4:32 PM, GreenMan said:

Iom at den gitaren skal plukkes fra hverandre - kunne du sjekket hva slag serienummer som er stempla i halslomma på kroppen? Jeg har prøvd å oppspore opphavet til kroppen på min Thinline (kun kropp igjen av den originalt nå). Skal visstnok være en Squier min også.

Var ingenting stemplet i halslomma på min. Det var en dato på enden av halsen; det var det eneste jeg fant.

image.png.d5708d8eb5a515ca349db7fd0ed9fb18.png

43243261_2020-09-1709_02_38.thumb.jpg.d8ded827926a809140570f872b56b82e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, GreenMan said:

Nei, men det er et nummer i halspickuplomma på den (samme på min når jeg tenker etter) 

Der ser det ut som det kan stå noe ja, når du sier det.

Skal prøve å huske å notere det ned neste gang plekterbrettet skal av (når nye pickuper skal inn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny dag, ny mod. Installerte en Zero Glide Nut i dag; altså en nut med innebygget zero fret som ikke krever modifisering av halsen.

Den gikk inn relativt greit, selv med mine begrensede verktøy. Hadde gått enda lettere om jeg hadde eid en flat fil, og ikke bare en tynn rund en, men det gikk seg til.

Nøtta ser ut til å fungere bra; strengen glir veldig fint over båndet, uten spor av heng eller treghet. Smurte den inn med Nut Sauce for sikkerhets skyld, men tror ikke det var nødvendig.

Jeg har dog et lite problem med tremoloen - Den ser ut til å ha to nullpunkter, avhengig av om jeg bender ned eller opp, muligens forårsaket av et ørlite slark i "akslingen" som armen er festet til. Jeg skal høre med Duesenberg om dette er normal og eventuelt kan fikses på.

Ellers spiller gitaren svært bra. Alexander Pribora har tydeligvis rotet bort pakken med pickupene mine, så der prøver jeg å få orden på den saken, men Classic Vibe-pickupene låter ikke så verst mens jeg venter. Om russeren bruker stort mer tid nå så er det mulig jeg hiver inn noe annet i stedet, vi får se.

Anyway, her er nøtta:

3ZHOOZJ.jpg

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Naigewron skrev:

Ny dag, ny mod. Installerte en Zero Glide Nut i dag; altså en nut med innebygget zero fret som ikke krever modifisering av halsen.

Den gikk inn relativt greit, selv med mine begrensede verktøy. Hadde gått enda lettere om jeg hadde eid en flat fil, og ikke bare en tynn rund en, men det gikk seg til.

Nøtta ser ut til å fungere bra; strengen glir veldig fint over båndet, uten spor av heng eller treghet. Smurte den inn med Nut Sauce for sikkerhets skyld, men tror ikke det var nødvendig.

Jeg har dog et lite problem med tremoloen - Den ser ut til å ha to nullpunkter, avhengig av om jeg bender ned eller opp, muligens forårsaket av et ørlite slark i "akslingen" som armen er festet til. Jeg skal høre med Duesenberg om dette er normal og eventuelt kan fikses på.

Ellers spiller gitaren svært bra. Alexander Pribora har tydeligvis rotet bort pakken med pickupene mine, så der prøver jeg å få orden på den saken, men Classic Vibe-pickupene låter ikke så verst mens jeg venter. Om russeren bruker stort mer tid nå så er det mulig jeg hiver inn noe annet i stedet, vi får se.

Anyway, her er nøtta:

xrIzGG1.jpg

Nå er det bortimot umulig å se ut i fra bildet, men er sporene trange? Ut i fra det du beskriver, er de ikke det, men i og med at du har trøbbel med tremolo, er det en tanke som dukker opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Audun said:

Nå er det bortimot umulig å se ut i fra bildet, men er sporene trange? Ut i fra det du beskriver, er de ikke det, men i og med at du har trøbbel med tremolo, er det en tanke som dukker opp...

Nei, det er ikke i nøtta det henger. Det kan være i sadlene, dog. Nærmere etterforskning må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Naigewron said:

Nei, det er ikke i nøtta det henger. Det kan være i sadlene, dog. Nærmere etterforskning må til.

Har du prøvd med ‘Nut Sauce’ på dem også ?

På min tele med B- og G-bender smører jeg både høyt og lavt ! Nøtt & sadel ! ;)

Endret av juzzizhow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikk endelig pickups i posten i forrige uke, så da kan jeg endelig si at denne er ferdig (med forbehold om fremtidig modding, selvsagt).

Tenker denne kan få navnet "Browncaster", av åpenbare grunner.

Pribora-pickupene jeg bestilte forsvant i posten, så etter en del venting og om og men så fikk jeg tilbakebetalt det kjøpet. Så gikk jeg i stedet for et sett med Bootstrap Pretzel pickups, etter å ha sett dem få en del skryt rundt om (spesielt på TDPRI).

Jeg tok også slipepapir og 0000-stålull og pusset ned kroppen litt for å få vekk den verste plastikk-glossen. Det funket høvelig bra - Gitaren ser mye bedre ut nå (etter min mening), men vi får se om det er en varig løsning eller om den blir fort stygg.

 

Dom:

Dette var første gang jeg har gjort noe mer avansert enn å bytte et plekterbrett, så jeg er ganske fornøyd med at gitaren i det hele tatt er spillbar. Den føles veldig ålreit og låter bra, og så føler jeg at jeg kan fikse og gjøre andre mods i fremtiden om jeg har behov for det.

 

Problemer?

Gitaren kom selvsagt aldri til å komme opp i custom shop-kvalitet siden dette var første gang jeg skrudde sammen noe spillbart. Det er et par småting, men generelt færre enn fryktet:

1: Tremmen er en smule skjevt montert. Ikke nok til at det påvirker spillbarhet, og det er ikke synlig med mindre du studerer den nøye, men jeg skulle ha målt en ekstra gang før jeg borret. Oh well.

2: InTune-sadlene er nok ikke beregnet for bruk med tremolo. Kanten der strengen knekker er nok litt for skarp, og strengene henger seg ørlitegrann opp. Det gjør at tremmen ikke returnerer til eksakt samme punkt om man kommer overnfra og nedenfra. Tror muligens de med fordel kan byttes.

3: Halsprofilen og finishen på baksiden er veldig komfortabel, men jeg blir ikke helt venn med pau ferro-brettet - Det føles litt "seigt" under fingrene. Mulig jeg kan se om det går an å behandle det på noen måte for å få det litt nærmere et rosewood-brett.

 

Deleliste:
- Kropp: Squier Classic Vibe 60s Thinline Mahogany
- Hals: Fender MiM Replacement Tele neck med Pau Ferro fingerboard
- Pickups: Bootstrap Pretzel Telecaster pickup set
- Elektronikk: Six String Supplies solderless wiring harness
- Tuners: Fender American Standard (staggered, non-locking)
- Bro: Ukjent merke, funnet på eBay - Nickel scalloped bridge plate for Bigsby
- Sadler: Gotoh InTune messingsadler
- Nøtt: ZeroGlide (zero fret system)
- Plekterbrett: Valnøtt plekterbrett fra Electric Church Pickguards på eBay
- Trem: Duesenberg Diamond Tremola
- Stroppefester: Stjålet fra en Fender MiM Precision Bass
- Knotter og switchtopper: Fra Gitarist.no


Gitar:
wWPQwv9.jpg

Bootstrap pickups:
xs1pM8q.jpg

Nøtt og tuners. Tunerne er godt brukt kosmetisk, men fungerer som de skal:
vzDNFB7.jpg

Bakside:
chyji0q.jpg

Elektronikk:
JK9wDJL.jpg

Trem:
40JC0cm.jpg

Horn og pickup:
gYLyJVO.jpg

Endret av Naigewron
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.