Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modprosjekt Classic Vibe Telecaster Thinline - Alt skal skiftes


Anbefalte innlegg

Prøver meg for første gang på et noenlunde skikkelig modprosjekt. Så langt i livet som gitarist har jeg aldri gjort noe mer avansert enn å skifte et plekterbrett, så vi får se hvordan dette går 😄

Målet mitt er å bli komfortabel nok med prosessen til at jeg kan gjøre modifikasjoner selv fremover, i stedet for å bare selge en gitar når jeg finner ut at den ikke passer meg helt likevel. Jeg er fullt klar over at å gå tungt inn for å modifisere en Squier er et tapsprosjekt økonomisk sett, men jeg har lyst på en Thinline med vibsystem og 9.5" radius, så da var dette en halvveis oppegående måte å gjøre det på (sier jeg i alle fall nå, før jeg ser sluttresultatet).

Jeg tar utgangspunkt i en Squier Classic Vibe Telecaster Thinline 60s Custom Mahogany, men det er vel i bunn og grunn bare kroppen som kommer til å være igjen hvis alt går etter planen.

Her er gitaren før jeg begynner å rote med den:

d8TLjYQ.jpg

 

Egentlig burde jeg vel startet i det små og tatt det litt etterhvert, men det gikk en djevel i meg når jeg først fikk tak i gitaren, så kortet gikk litt varmt forrige søndag.

Planen er å bytte ut stort sett alt, og så legge på litt ekstra i tillegg. Her er listen over deler som er kjøpt inn (noe har kommet, noe er på vei i posten).

  • Pribora Cream T pickups. Har hatt Blues Classic-pickupene hans i en annen Telecaster og elsket dem, men de var utsolgt. Tok derfor sjansen på et sett med Cream T, så får vi se om de låter.
  • Solderless wiring harness fra Six String Supplies. Jeg har aldri lært meg å lodde, og jeg tenker jeg har nok å gjøre på denne gitaren om jeg ikke skal gjøre det i tillegg. Ikke har jeg utstyr til det heller.
  • Fender Standard Telecaster replacement neck (satin finish, pau ferro gripebrett). Her kunne jeg sikkert fått noe både billigere og bedre fra andre produsenter, men jeg feiget ut etter å ha lest et utall historier om problemer med passform. Etter alt å dømme så skulle Classic Vibe og Fender passe som hånd i hanske, og det viste seg å stemme
  • Duesenberg Diamond Deluxe Tremola Short. I bunn og grunn Bigsby slik en tysker ville designet den.
  • Gotoh Intune sadler. FOrhåpentligvis tillater disse at strengene kan gli litt over dem slik at tremmen fungerer.
  • Scalloped ashtray bridge plate med cutaways som er tilpasset Bigsby
  • Plekterbrett i valnøtt som jeg tilfeldigvis kom over på eBay. Stiller meg litt tvilende til denne, men om det funker så blir det i alle fall særpreg over gitaren

I tillegg må jeg finne et sett med stemmeskruer, siden Squier-mekanikken ikke passet i Fenderhalsen. Tenker å finne noen med staggered design, så slipper jeg strengetre.

Jeg overveier også å bruke litt 0000-stålull for å matte ned kroppen litt for å få vekk litt av den ekstreme gloss-finishen som Squier kliner på, men jeg er foreløpig ikke bestemt på det. Frykten er at det blir seende ut som sandpapir-relic, uansett hvor forsiktig jeg er.

Jeg skrudde på halsen for å sjekke om den passet (det gjorde den), og la tremmen oppå for å få et inntrykk av hvordan det ville se ut. Jeg tror dette kan bli ganske kult om alt går som det skal:

3FG5Xay.jpg

Xme5ACU.jpg

 

Jeg venter fortsatt på all elektronikken, plekterbrettet og bridgeplaten, så jeg får ikke gjort så mye mer denne helgen. Satser på at mye kommer i løpet av den kommende uken, men jeg vet at Pribora ikke alltid har den raskeste logistikken. Satser på å stikke innom Gitarhuset og skaffe stemmemekanikk i morgen.

Endret av Naigewron
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Naigewron changed the title to Modprosjekt Classic Vibe Telecaster Thinline - Alt skal skiftes
Just now, Audun said:

Spennende! Men hva er årsaken til at du bytter hals, egentlig?

Galskap, først og fremst. Som sagt så gikk nok kortet litt vel varmt der en kveld 😄

Men hovedårsaken er at jeg ikke liker de fire tonnene med gloss de hiver på Classic Vibe-halsene, og jeg foretrekker egentlig ikke gripebrett i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Naigewron skrev:

Galskap, først og fremst. Som sagt så gikk nok kortet litt vel varmt der en kveld 😄

Men hovedårsaken er at jeg ikke liker de fire tonnene med gloss de hiver på Classic Vibe-halsene, og jeg foretrekker egentlig ikke gripebrett i lønn.

Skjønner den... Hvor kjøpte du halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Internasjonal post er treg for tiden, men bridgen har i alle fall ankommet og sadlene er installert.

Er det noen som har erfaring med å skære spor i enden av intonasjonsskruer? Når tremmen kommer på så blir det vanskelig å bruke skruehodene, så det kan være en fordel å kunne stikke en skrutrekker inn fra strengesiden for justering. Er det en tynn baufil som gjelder?

Dremel og slikt har jeg ikke, og har ikke stort behov for å kjøpe det inn om jeg ikke absolutt må heller.

2020-09-10 12.17.02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, GreenMan said:

Iom at den gitaren skal plukkes fra hverandre - kunne du sjekket hva slag serienummer som er stempla i halslomma på kroppen? Jeg har prøvd å oppspore opphavet til kroppen på min Thinline (kun kropp igjen av den originalt nå). Skal visstnok være en Squier min også.

Jepp, skal prøve å huske det neste gang halsen er av :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det litt tid til bygging.

Jeg har ikke fått pickupene enda, men tenkte jeg kunne bare mekke inn resten mens jeg venter.

Dagens deler:

- Fender Standard Replacement Neck (MiM, Pau Ferro gripebrett, satin finish)
- Fender American Standard tuners (staggered, non-locking)
- Valnøtt plekterbrett
- eBay no-name bridge designet for bruk med Bigsby
- Gotoh InTune sadler
- Duesenberg Diamond Deluxe Tremolo (short version)
- (Ikke på bildet) Solderless wiring harness fra Six String Supplies

cYVYr7J.jpg

Alt gikk inn relativt greit. Måtte litt tvang til for å få inn wiring harnessen, siden den tydeligvis ikke var beregnet på Thinline-spacing av knottene, men det gikk seg til.

Knottene og switchtoppen fra Squieren passet ikke på ny elektronikk, så der må jeg skaffe noen nye. Null stress.

Alt i alt endte jeg da opp med dette:foFKUNt.jpg

Endret av Naigewron
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gitarcowboy skrev:

Jeg har aldri prøvd en Bigsby, men de fra Duesenberg skal visstnok være mye bedre.

Bedre til hva? Jeg har aldri prøvd Duesenberg sin versjon, men det ser da ut som om konstruksjonen er veldig lik. Den største forskjellen er selve arma, og måten den er festet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Audun said:

Bedre til hva? Jeg har aldri prøvd Duesenberg sin versjon, men det ser da ut som om konstruksjonen er veldig lik. Den største forskjellen er selve arma, og måten den er festet på?

Mye er jo smak og behag, selvsagt, men det er et par punkter jeg i alle fall liker bedre enn Bigsby:

- Strenging er mye lettere fordi man strenger gjennom en blokk som er festet til akslingen, og slipper styret med å hekte strengene innpå bittesmå pinner. Jeg vet det finnes lignende løsninger til Bigsby, men synes ikke de ser spesielt pene ut.

- Armen er justerbar i lengde og vinkel. Veldig praktisk

- Synes hele systemet er mer touch-sensitivt enn Bigsby, og med mindre slark. Dette er jo i bunn og grunn en Bigsby som en tysk ingeniør/industridesigner har gått gjennom og forbedret, og det merkes. Jeg er veldig fornøyd med den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Duesenberg på en gitar jeg solgte og det er en fabelaktig konstruksjon uten knirk og dødpunkter. Det er egentlig en foredlet versjon av Bigsby. Samtidig ser Bigsby bedre ut og virker godt nok. Bytter ikke bare for å bytte på de Bigsbygitarene jeg har men kjøper gjerne Duesenberg igjen om behovet for den slags trem dukker opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler ikke at Duesenberg sin versjon sikkert er mer brukervennlig når det gjelder f.eks. bytte av strenger. Jeg tenkte mer på funksjonalitet ved bruk. Opplever ikke noe slark i Bigsbyen på ES'en, og har heller ikke tenkt at jeg savner justerbar arm. Også enig med @Hanspanzer at Bigsby faktisk ser bedre ut, men det blir jo smak og behag. 

Innlegget var heller ikke ment som kritikk av valget om Duesenberg foran Bigsby. Det var bare et spørsmål i og med utsagnet om at Duesenberg visstnok er "MYE bedre enn Bigsby". 

Jeg regner med at Duesenberg-vibratoen heller ikke akkurat er en "divebomb-machine", og at de sånn sett funker ganske likt. 🙂

Edit: Forøvrig er prosjektet interessant, og det blir spennende å se hva du får ut av det, selv om du selvsagt ikke kommer til å få igjen det du legger i, i antall kroner @Naigewron. Det er alltid gøy å "customisere" gitarer. Spesielt hvis man selv synes at resultatet blir bedre enn utgangspunktet var. 👍🏼

Endret av Audun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.