Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Spent på hva du får til. Med tanke på pris, er det jo nesten slik at hvis du ender opp med noe som er greit spillbart, er det jo veldig bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, spillbart blir det absolutt.
Hvordan den ender opp rent estetisk er et annet spørsmål....
Jeg har nå bestemt meg for å strenge denne opp nashville style, og dermed gjenerobre en annen av telecasterne mine til normal tuning.

Progresjonen utover høsten vil være nokså uforutsigbar, og jeg kommer ikke til å oppdatere tråden særlig ofte. Kanskje ikke før den er noenlunde ferdig og prøvespilt.

Angående selve settet; jeg har vel mer enn antydet at man trenger _litt_ mer erfaring og skills enn det å kunne justere trussrod og intonasjon en gang i mellom for å regne med å få til et brukbart resultat - og da baller det på seg med arbeidstimer og merutgifter (er man heldig får man låne noe verktøy).
Kanskje man ikke har utstyret til å utføre en l/c og aldri gjort det før, erfaring med finisharbeid, prinsippet bak å shimme en hals, plugge skruehull for å bore opp nye, forstå hvordan en trussrod virker, forstå et loddeskjema, sette opp toppsadelen etc etc.

Det sagt; misforstå meg ikke, dette er ikke bygging i "luthier"-forstand, dette er mer som å sette sammen LEGO-klosser fra 3.sorteringa, blandet med klosser fra piratprodusert LEGO som egentlig ikke passer helt uten å file og pusse.

Settet er IKKE plug-and-play, selv om det kan forstås slik i salgsteksten (gjelder vel forøvrig storparten av alle slike billigsett). Som @Audun sa lenger opp, egeninnsats må påregnes.

En bratt læringskurve for nybegynneren/amatøren dette, men har man fått gjennomført noe slikt tilfredstillende til slutt kan man jo sitte igjen med verdifull erfaring og kunnskap til å gå på flere prosjekter. Skulle det skjære seg fullstendig underveis har man jo ikke det største økonomiske tapet.

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fridag, og ferdig montert gitar. (uten elektronikk, venter på noe hakket bedre enn kina-tingene i settet). Det gikk overraskende kjapt.

Det lønner seg å legge arbeid i halsen. Grundig level/crown og polish gjorde susen, og den responderte godt på trussrodjustering etter å ha stått med strenger på i noen dager. Jeg bytta toppsadelen (plast), og lagde en ny av en graph tech blank (dette trenger også litt arbeid, og gjerne dedikert verktøy. Jeg har det).

Som tidligere nevnt var alle hull og utfresninger helt på plass, og jeg trengte heller ikke å shimme halsen. Broa er grei nok, den intonerer helt greit. Halsen er av den litt solide c-varianten, og kjennes bra ut. Plekterbrettet kunne nok ha vært bedre tilpasset, men siden alle hull allerede var der.....

Paulownia er et artig treslag, det er enormt resonant (har ingen betydning i ampen, men hyggelig når man noodler unplugged), og tåler ikke at man skrur til for hardt. Jeg anbefaler å legge litt CA i skruehullene om man regner med å demontere hyppig.

Jeg brukte Tung olje for både hals og kropp. Halsen ble som vanlig meget behagelig (tilsvarende satin finish) og viser frem noen fine små flammer her og der. Kroppen er tørst på olje, så jeg måtte bare si stopp på et tidspunkt. Hadde dette vært verdt noe ville jeg nok ha brukt en siste bivoksbehandling på toppen, men jeg gadd ikke. Kroppen er ikke pen, tre deler paulownia med vidt forskjellig struktur....velvel.

I sum: Det ble en god gitar.

Edit: det eneste jeg irriterer meg over er den tåpelige svarte bindingen. Skal en telecaster ha binding skal den da ikke være svart. For h*lv*t*.

Endret av Gubbe
  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Fridag og endelig ferdigstilt og ferdigjustert sløydgitar.

Etter litt tid med finjustering av relief, toppsadel, intonasjon og action har den faktisk blitt særdeles lettspilt, og etter å ha loddet på plass elektronikken låter den som en helt grei telecaster. (jeg får se om jeg finner det bryet verdt å oppgradere....) Den primitive tre-sadels broen intonerer helt greit, jeg ser ingen grunn til oppgradering av den.

I sum: Jeg hadde ikke kviet meget sekund for å bruke denne på en gig (der publikum er blinde), eller låne den bort til erfarne fjellfolk (også blinde).

Men pen er den jo virkelig ikke, to dårlige bilder i høstsola:
(fikk ikke helt frem glansen i treverket - det er som tidligere nevnt bare olje).

Telefront1small.jpg

Telebak1small.jpg

Endret av Gubbe
  • Liker 9
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Nice 😎 Det er en kompis av meg som bygger ampen for meg, da jeg både mangler tid og kunnskap. Er blitt mest planlegging og research på meg.  Ampen blir bygd som en friedman be moddet jmp50, med en kanal, fx loop og master volum. Selve fx loopen kjøpte jeg av @Alfi27. Det er metropoulus sitt zero loss fx loop kit.  Enn så lenge så har jeg bare fått et teaser bilde, som viser kabinettet, uten chassiet montert, som han forøvrig og lager. Blir snakeskin, med sort front og sølv frontpanel og knotter. Jeg kommer med flere bilder når jeg har noe mer å komme med.
    • Digital er vel greia da ja, har jeg skjønt. Skal sjekke den ut. 🙂
    • Takker for det! Ja, brukte photobucket i sin tid. Nå er det så sjeldent jeg legger ut bilder at jeg gadd rett og slett ikke å knote noe mer med det😄
    • Jeg støtter DD-3. Du burde kunne finne/prute deg til en brukt til kr400 u/frakt. Fin pedal. Sett den på kl. 10/10/2 og long, så er du klar for det meste.
    • Hei folkens! Kan nevne at Tom Erik ringte meg personlig, og spurte pent. Men som alle vet har jeg jo nesten ikke noe gitarutstyr igjen Han har allerede spurt f.eks Vintagegitar, men de har ikke noe inne at the moment.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.